ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 21.12.2009, 17:30
تصفیه گسترده خبرنگاران روزنامه فرهیختگان

کلمه: تنها با گذشت یک هفته از حضور معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در دفتر تحریریه روزنامه «فرهیختگان»، مدیریت این روزنامه دست به تصفیه‌ای گسترده زد و بیش از ۱۵ نفر از روزنامه‌نگاران این روزنامه را با عنوان «تعدیل نیرو» اخراج کرد.

به گزارش سایت خبرنگاران ایران، «تعدیل نیرو» طیف گسترده‌ای از اعضای تحریریه روزنامه را در بر گرفته است. در آن میان می‌توان از معاون سردبیر، کسری نوری، دبیران بیشتر سرویس‌های روزنامه و همچنین تعدادی از خبرنگاران نام برد.

بر خلاف نظر مدیریت روزنامه، اعضای تحریریه، این اقدام را نه «تعدیل نیرو» که «اخراجی برنامه‌ریزی‌شده» می‌دانند.

هفته گذشته محمدعلی رامین با حضور در دفتر این روزنامه و با بیان این‌که «در ایران آزادی بیان وجود دارد،» با این پرسش خبرنگاران حاضر رو به رو شده بود که «چطور می‌شود زیر عکس سردبیر بازداشت‌شده ما ایستاد و دم از وجود آزادی بیان زد؟» این مقام مسئول در مقابل این سوال رو به سردبیر تازه روزنامه کرد و خبرنگاران «فرهیختگان» را «یک مشت دلقک» نامید.

همان روز و در پی تماس تلفنی رامین با مدیریت روزنامه، خبرنگاران این روزنامه تهدید شده بودند که حق انتشار این موضوع را حتی بر صفحات فیس‌بوک خود ندارند.

روزنامه «فرهیختگان» روزنامه‌ی نهاد دانشگاه آزاد اسلامی است، که از اوایل سال جاری دور جدید انتشار آن با رویکرد عمومی – نه صرفاً آموزشی- و با تیم جدید آغاز شد.

کسری نوری، معاون سردبیر «فرهیختگان»، در گفت‌وگو با «خبرنگاران» از اخراج خود می‌گوید: «روز جمعه با من یک صحبت ضمنی کردند و من از آن روز نرفتم سر کار. بعد هم شنیدم که دامنه اخراج به بقیه دوستان هم رسیده است.»

او این اخراج‌ها را «قابل پیش‌بینی» می‌خواند و می‌گوید: «به هر حال این تیم قبل از انتخابات چیده شده بود و بر پیروزی آقای موسوی حساب کرده بودند. اما الآن دیگر دلیلی نمی‌بینند که بخواهند بخاطر وجود ما هزینه بدهند. چون به هر حال بازتاب بیرونی حضور ما در تحریریه فرهیختگان این است که یک‌سری آدم “مساله‌دار” این‌جا جمع هستند.»

او معتقد است که چنین اقدامی از پیش در دستور کار مدیریت روزنامه قرار گرفته بوده و حضور معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و جدال لفظی وی با خبرنگاران روزنامه «تنها این قضیه را سرعت بخشیده است.»

«به این نتیجه رسیدند که بهتر است برای این‌که خودشان در امان بمانند زودتر این کار را انجام دهند.» این چیزی است که او می‌گوید.

سعیده اسلامیه، دبیر ضمیمه دانشگاه روزنامه نیز در گفت‌وگو با «خبرنگاران» می‌گوید: «خب هر کدام از ما سابقه ۱۰ یا ۱۲ تا کار در روزنامه توقیف‌شده در کارنامه‌مان هست. برای‌شان صرف نمی‌کرد در این موقعیت با ما ادامه دهند.»

او ادامه می‌دهد: «دو ماه پیش یک‌سری را اخراج یا به قول خودشان تعدیل کردند. از ماه پیش هم حقوق همه بخصوص دبیران سرویس‌ها را کم کردند. این بار هم دست به اخراج گسترده نیروها بخصوص دبیران بخش‌ها زدند.»

اسلامیه اینطور توضیح می‌دهد که «این کار یعنی تغییر کامل تحریریه، چون وقتی دبیر را اخراج می‌کنند، نیروی آن دبیر که نمی‌ماند، او هم می‌رود.»

این روز‌نامه‌نگار با اعلام این‌که اخراج به صورت شفاهی صورت گرفته از پافشاری بر حقوق صنفی خود می‌گوید: « تاکید کرده‌ایم که باید حکم اخراج را بدهید دست‌مان.»

در حالی این اقدام از سوی روزنامه «فرهیختگان» صورت می‌گیرد که برخورد با مطبوعات با آغاز به کار دولت دهم به اوج خود رسیده است.

یکی از خبرنگاران «فرهیختگان» نیز به خبرنگار ما گفت که «قرار است تعداد اخراجی‌های روزنامه به ۲۶ نفر برسد.»

این در حالی‌ست که خبرنگاران برخی از سرویس‌های دیگر نیز با فشار مدیریت برای کم کردن صفحات بخش‌ها در معرض اخراج یا آنطور که میدیریت می‌گوید «تعدیل» قرار دارند.

کسری نوری، معاون اخراج شده سردبیر این روزنامه می‌گوید: «در این حد می‌دانم که هدف‌شان این است که در این موقعیت یک روزنامه‌ای منتشر کنند مثل آفرینش که هم باشد و هم به لحاظ سیاسی برای‌شان مشکل‌ساز نشود.»

سعیده اسلامیه، دبیر اخراج شده روزنامه، نیز درباره چشم‌انداز خود از آینده شغلی‌اش می‌گوید: «الآن هیچ چشم‌اندازی ندارم. در نقطه صفر قرار دارم. شاید هیچ جای دیگری کار نکنم. اصلاً هیچ جای دیگری نیست که کار کنم. نمی دانم… خدا بزرگ است. یعنی سیستم ما روزنامه‌نگاران شده همین دیگر که بگوییم خدا بزرگ است و امیدوارم باشیم تا دق نکنیم.»

این اقدام مدیریت «فرهیختگان» در حالی انجام می‌گیرد که بر اساس آخرین اطلاعیه مطبوعاتی سازمان گزارشگران بدون مرز، تنها در مدت شش ماه که از انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری می‌گذرد، بیش از ١٠٠ روزنامه‌نگار بازداشت و بیش از ۵٠ روزنامه‌نگار مجبور به ترک کشور شده‌اند. ١٢ نشریه توقیف و هزاران صفحه سایت های اینترنتی مسدود شده است.