ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 20.12.2009, 21:41
نگرانی از دستگیری‌های گسترده


توجه بی‌سابقه آیت آلله منتظری، مرجع دینی در دفاع از حقوق بشر و اقدامات عملی برای دفاع از حقوق همه نوع زندانی با هر گرایشی


۲۹ آذرماه ۱۳۸۸- بدنبال درگذشت آیت الله العظمی منتظری در قم، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از دولت ایران خواست که در مراسم عزاداری و بزرگداشت آیت الله مداخله نکند و به آزار و اذیت، و بازداشت پیروان ایشان خاتمه دهد. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران بشدت نگران است که دولت، پیروان آیت الله العظمی منتظری را هدف قرار داده و موج جدیدی از بازداشت ها به راه اندازد.

احمد قابل؛ یکی از شاگردان آیت الله منتظری و منتقد دولت، که همراه با خانواده خود از مشهد برای شرکت در مراسم عزاداری عازم قم بود، در نیشابور بازداشت شد . مراسم تشییع جنازه آیت الله منتظری فردا در قم برگزار می شود و انتظار می رود که جمعیت بسیار زیادی از پیروان ایشان از اقصی نقاط کشور در این مراسم حضور پیدا کنند.

به گزارش وب سایت راه سبز، مقامات وزارت اطلاعات، فعالان سیاسی و روزنامه نگاران را خطاب قرار داده و به آنها اخطار کرده اند که در صورت سفر به قم و شرکت در مراسم تشییع جناره، بازداشت خواهند شد. بر اساس این گزارش، پلیس ضد شورش و نیروهای امنیتی، برای جلوگیری از اعتراضات وسیع، جاده های اصلی را در قم در اشغال خود در آورده اند.

گروه های دانشجویی نیز برای گرامیداشت آیت الله منتظری در دانشگاه های سراسر کشور بیانیه صادر کرده اند. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران همچنین نگران سرکوب خشونت بار دانشجویان توسط نیروهای شبه نظامی بسیجی و نیروهای امنیتی دولتی است.

آیت الله منتظری از مراجع عظمای مکتب شیعه و منتقد سرسخت نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی بود. آیت الله منتظری در سال ۱۳۶۴ توسط بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران؛ آیت الله خمینی به جانشینی مقام رهبری در ایران منصوب شد. اما بدنبال کشتار هزاران نفر از زندانیان سیاسی در ایران در سال ۱۳۶۷، آیت الله منتظری به نقد نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخت و درست قبل از مرگ آیت الله خمینی در سال ۱۳۶۸، آیت الله منتظری از مقام رهبری عزل شد.

خاطرات آیت الله منتظری یکی از مهمترین اسناد تاریخی مربوط به کشتار دسته جمعی زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ است. آیت الله منتظری خود یکی از قربانیان نقض حقوق بشر در ایران بود و 5 سال در حصر خانگی بسر برد.

آیت الله منتظری در بیست سال اخیر یکی از نادر علماو مراجع شیعه بود که بطور آشکار از حقوق بشر دفاع و نقض گسترده آن را در ایران محکوم می کرد. آیت الله منتظری در باره اهمیت اتقاء و رعایت حقوق بشر در مطالب بسیاری منتشر کرده است. بدنبال انتخابات خرداد ماه ۱۳۸۸ و کشتاروسیع، شکنجه و تجاوز به معترضین، آیت الله منتظری در خط مقدم محکوم کردن این حرکات بود و مشروعیت نظام سیاسی ایران را با گفتن این که جمهوری اسلامی "نه اسلامی است نه جمهوری" به چالش کشید.