ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 19.12.2009, 14:39
جنایات کهریزک «قتل عمد» بودند

اطلاعیه مهم سازمان قضایی نیروهای مسلح درباره پرونده كهریزك

بر پایه مدارك و شواهد موجود و نظریات پزشكی قانونی، دادسرای نظامی تهران، جان باختن مرحوم محسن روح‌الامینی، مرحوم امیر جوادی فر و مرحوم محمد كامرانی را به استناد بند «ب» ماده ‌٢٠٦ «قانون مجازات اسلامی» از مصادیق قتل عمد تشخیص داده و در همین ارتباط از دادگاه نظامی برای ‌سه نفر از متهمان شاغل در بازداشتگاه كهریزك به اتهام مشاركت در ایراد ضرب و جرح منجر به قتل عمد سه نفر، درخواست مجازات كرده است.

سازمان قضایی نیروهای مسلح با صدور اطلاعیه‌ای، روند رسیدگی به پرونده بازداشتگاه كهریزك را تشریح كرد.

به گزارش «تابناک»، در متن این اطلاعیه که در خبرگزاری‌ها منتشر شده، آمده است: ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش، به اطلاع می‌رساند پرونده بازداشتگاه كهریزك با صدور كیفرخواست علیه ‌١٢ متهم به دادگاه ارسال شد.

بر پایه تحقیقات انجام شده، به دنبال وقوع حوادث و ناآرامی‌های پس از انتخابات، از تاریخ ‌٢٥/٣/١٣٨٨ تا ‌٣/٤/١٣٨٨ تعداد ‌٢٣ متهم و در تاریخ ‌١٩/٤/١٣٨٨ تعداد ‌١٤٥ متهم با دستور مقام قضایی به بازداشتگاه كهریزك اعزام می‌شوند.

در پی وصول گزارش‌هایی مبنی بر نقض حقوق شهروندی منجر به فوت سه نفر از متهمان بازداشتگاه مذكور، مقام معظم رهبری دستور تعطیلی بازداشتگاه كهریزك و برخورد دقیق و قانونی با عوامل تعرض به حقوق شهروندی را صادر و در این خصوص هیات ویژه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تحقیقاتی را آغاز می‌كند.

با پیشنهاد این هیأت و گزارش هیأت نظارت و بازرسی حقوق شهروندی قوه قضاییه و دستور مقامات عالی قضایی، پرونده‌ای در دادسرای نظامی تهران تشكیل می‌شود كه آخرین نتایج رسیدگی به این پرونده پس از ‌چهار ماه تحقیقات مداوم و پیگیر، به شرح زیر به اطلاع مردم شریف ایران می‌رسد:

‌١- پس از ارجاع پرونده به شعبه اول بازپرسی دادسرای نظامی تهران، با همكاری ضابطان قضایی بررسی‌های جامعی در این ارتباط آغاز و بخش‌های مختلف بازداشتگاه كهریزك مورد بازدید و بازرسی دادستان نظامی تهران و قاضی پرونده قرار می‌گیرد. در ادامه با اخذ لیست كامل اسامی متهمان اعزامی به بازداشتگاه كهریزك در جریان حوادث بعد از انتخابات، تمامی آنان شناسایی و ‌٩٨ نفر شكایت خود را به دادسرای نظامی تهران اعلام می‌كنند و مصدومان به پزشكی قانونی معرفی می‌شوند.

‌٢- در روند رسیدگی به پرونده، با تدبیر دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و پرداخت خسارت و دلجویی از شاكیان، در نهایت تعداد ‌پانزده نفر از آنان، رضایت خود را اعلام می‌كنند.

‌٣- به دلیل جان باختن سه نفر از بازداشت شدگان به نام‌های مرحوم محسن روح الامینی، مرحوم امیر جوادی فر و مرحوم محمد كامرانی و شكایت اولیای دم، تحقیقات جامعی در این خصوص از متهمان، شهود و مطلعان صورت گرفت و از پزشكی قانونی خواسته شد كه با توجه به معانیه اجساد، ضمن اخذ نظر هیأت تخصصی پزشكی قانونی، نظر خود را درباره علت تامه فوت آنان اعلام كند. پزشكی قانونی در نظریه خود با رد فوت نامبردگان به لحاظ ابتلا به بیماری مننژیت، با تأیید وجود آثار متعدد ضرب و جرح روی اجساد، علت درگذشت متوفیان را مجموع صدمات وارده اعلام می‌كند.

‌٤- تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد، بازداشتگاه كهریزك از شرایط نامناسبی به لحاظ زیستی، بهداشتی و تغذیه برخوردار بوده و شكات نیز بدون رسیدگی‌های لازم پزشكی در كنار برخی افراد سابقه‌دار و شرور نگهداری می‌شدند و به دلیل ظرفیت محدود بازداشتگاه، شمار بسیاری از دستگیرشدگان در فضایی محدود و وضعیتی سخت، ایام بازداشت خود را سپری كرده‌اند. در مجموع، بازداشتگاه كهریزك، فاقد استانداردهای لازم برای نگهداری متهمان بوده و برخوردهای ناهنجار و تنبیهات بدنی مأموران نیز این شرایط بد را تشدید كرده است.

‌٥- پس از تحقیقات اولیه، عوامل دخیل در پرونده به عنوان متهم به دادسرای نظامی احضار و از آنان بازجویی به عمل آمده و تا پایان تحقیقات در مجموع ‌٢٢ نفر از رده‌ها و بخش‌های گوناگون نیروی انتظامی و افراد مرتبط به عنوان متهم تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

‌٦- دادسرای نظامی تهران سرانجام پس از تحقیقات جامع، با توجه به اقاریر و اظهارات متهمان، گواهی شهود، مدارك و اسناد موجود، اظهارات شكات و مطلعان، معاینه محل وقوع جرم، استعلامات متعدد از مراجع ذی ربط، نظریات پزشكی قانونی درباره چگونگی و میزان جراحات و صدمات وارده به شاكیان و علل فوت متوفیان، مواجهه حضوری و سایر قراین موجود، در مجموع ‌١٢ نفر از متهمان را مجرم شناخته و درباره آنان كیفرخواست صادر و نسبت به سایر متهمان حسب مورد، قرار منع پیگرد و موقوفی تعقیب صادر كرده است.

‌٧- بر پایه مدارك و شواهد موجود و نظریات پزشكی قانونی، دادسرای نظامی تهران جان باختن مرحوم محسن روح الامینی، مرحوم امیر جوادی فر و مرحوم محمد كامرانی را به استناد بند «ب» ماده ‌٢٠٦ «قانون مجازات اسلامی» از مصادیق قتل عمد تشخیص داده و در همین ارتباط از دادگاه نظامی برای ‌٣ نفر از متهمان شاغل در بازداشتگاه كهریزك به اتهام مشاركت در ایراد ضرب و جرح منجر به قتل عمد سه نفر، درخواست مجازات كرده است.

‌٨- دیگر اتهامات منتسب به متهمانی كه پرونده آنان منتهی به صدور كیفرخواست در دادسرای نظامی شده عبارت است از:

- آمریت و مشاركت در ایراد ضرب و جرح و اهانت به شكات.

- محروم كردن بازداشت شدگان از حقوق مقرر در قانون اساسی و رعایت نکردن حقوق شهروندی موضوع ماده واحده قانون احترام به آزادی‌های مشروع.

- بی مبالاتی و عدم رعایت نظامات دولتی در ارتباط با امور خدمتی منجر به تلفات جانی و صدمات بدنی به دلیل عدم مدیریت و نظارت لازم بر بازداشتگاه.

- آمریت و مشاركت در گزارش خلاف واقع درباره علت و نحوه درگذشت سه تن از متهمان بازداشتی در كهریزك.

ذكر این نکته لازم است كه سازمان قضایی نیروهای مسلح، مطابق با مقررات قانونی، پس از صدور حكم قطعی، اسامی متهمان را اعلام خواهد كرد.

در پایان لازم است از مقامات عالی رتبه نظام، هیأت سه نفره قوه قضاییه، هیأت ویژه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، اعضای كمیته ویژه مجلس شورای اسلامی، اصحاب رسانه و مردم صبور و شریف ایران و تمامی كسانی كه با رهنمودها و همكاری‌های خود دادسرای نظامی تهران را در رسیدگی به این پرونده یاری كردند، تشكر كنیم. امید است كه این همكاری‌ها تا پایان رسیدگی به این پرونده ادامه داشته باشد.

اطلاعات تكمیلی درباره نحوه برگزاری و زمان تشكیل اولین جلسه دادگاه متهمان پرونده متعاقبا اعلام خواهد شد.

روابط عمومی سازمان قضایی نیروهای مسلح