ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 14.12.2009, 14:00
راه سبز مسیری طولانی در پیش دارد

جنبش راه سبز (جرس): نمایندگان جمعی از احزاب و تشکل های اصلاح طلب استان فارس به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله دستغیب به دیدار میرحسین موسوی رفته و در حضور نخست وزیر امام راحل، با آرمان های امام و شهدای محراب تجدید میثاق کردند.

به گزارش خبرنگار جرس، میرحسین موسوی در این دیدار، نقش شهید دستغیب را در قبل و بعد از پیروزی انقلاب در شیراز و استان فارس منحصر به فرد دانست و گفت: ما در اول انقلاب چهرههای بسیار بزرگی را از دست دادیم و مصلحت خداوند بر این قرار گرفت که بزرگانی چون آیت الله دستغیب، آیت الله مدنی، آیت الله صدوقی و دیگر شهدای محراب از میان ما عروج کنند. شهادت آنها هرچند مصیبتی بزرگ بود، تداوم راه انقلاب تاکنون مرهون خونهای آن عزیزان است.

وی با ستایش ویژه از آیت الله سید علی محمد دستغیب، اظهار داشت: ما قدردان حضرت آیت الله علی محمد دستغیب هستیم. اینکه در فضای فقدان رسانه، مردم حرف حق را از زبان یک مرجع تقلید بشنوند، برکتی است که باید شکرگذار و قدردانش بود. ما از دیگر مراجع نیز بیشتر از این انتظار نداریم که آنچه را حق تشخیص می دهند، با مردم در میان بگذارند.

نخست وزیردوران جنگ هدف اصلی انقلاب را توجه به خواست‌ها و مطالبات مردم دانست و افزود: اگر چنین فرایندی حاکم باشد نتیجه اش رشد و پیشرفت و از میان رفتن فساد از کشور خواهد بود.

موسوی ادامه داد: اگر به مطالبات مردم پاسخ داده شود، اگر در کشور حس همکاری وجود داشته باشد و اگر نظارت مردم بر دولت تثبیت شود، می توان از رفع فساد سخن گفت؛ وگرنه هرچه قدر جلسه سران قوا بگذاریم، نمی توانیم از بروز و رشد فساد جلوگیری کنیم.

وی تصریح کرد: فساد هنگامی از کشور ریشه کن می شود که کسی از زدن حرف حق احساس خطر نکند؛ درمقابل، ایجاد وحشت و فضایی که مردم احساس کنند کارهای نیستند، ثمره اش افزایش فساد است.

نخست وزیر دوران جنگ تحمیلی با اشاره به حوادث بعد از انتخابات، با تأکید بر اینکه مردم از فریب خوششان نمی آید و دوست دارند نظامی داشته باشند که استانداردهای گوناگونی در برخورد با جریان ها و جناح ها و گروه ها نداشته باشد، ادامه داد: انتخابات حرکتی را در کشور موجب شد که مهمترین دستاورد آن وحدت و پیوندی ملی است که در سطح کشور اتفاق افتاده است.

وی افزود: معجزه اسلام نیز این بود که در جهان آن روز که پر از تخاصم و دشمنی بود، در میان اقوام و قبائل عرب وحدت و دوستی ایجاد کرد، اما امروز به دلیل استفاده ابزاری ما از اسلام، جوانان ما نمی توانند حیات و دوستی و عظمت و پیشرفت حاصل از اسلام را ببینند.

نخست وزیر امام، شعار استقلال و آزادی و جمهوری را ناشی از نگرش ویژه امام به اسلام دانست و گفت: اگر امروز می بینیم صدا و سیمای ما تصویر عکسی پاره شده از حضرت امام پخش می کند و در آن سو، تلوزیون صدای آمریکا تصویری نشان می دهد که فردی در جایی نامعلوم، با فندک عکس امام را آتش می زند، این مسئله نشان دهنده این واقعیت تلخ است که عده‌ای در داخل و خارج برای شکستن ساختارهای اولیه انقلاب و گذشتن از آن همسو شده اند.

وی قانون اساسی را ثمره اهتمام ویژه امام به حقوق مردم دانست و تصریح کرد: وحدت ملی و ایثار و استقلال کشور زمانی محقق خواهد شد که حقوق عمومی مورد توجه و عنایت ما قرار گیرد؛ اما برداشت غلط ما از اسلام و قانون اساسی این شده است که مردم را شقه شقه کنیم، برخی را خودی و دیگران را غیر خودی تلقی کنیم و واژه «ملت» را فقط برای کسانی به کار ببریم که خودی هستند؛ در حالی که این واژه را باید طوری معنا کرد که بیشترین افراد را در خود جمع کند.

موسوی با ابراز تأسف از اینکه ما به گونه ای عمل کردیم که گاه در میان خانواده ها نیز جدایی افتاده است، ادامه داد: از دوران قدیم در صله رحم ها بزرگ و کوچک و پیر و جوان در کنار هم می نشستند و از هم می آموختند؛ اما ما به گونه ای دخالت کردیم که در خانواده ها نیز مرزبندی و انشقاق افتاده است.

وی افزود: ما اصل عدم تجسس را فراموش کرده‌ایم؛ منع تفتیش عقاید در قانون اساسی را فراموش کرده ایم و این فضایی از ناامنی روانی در جامعه پدید آورده است.

میرحسین موسوی با تصریح بر اینکه نمی شود با تفسیر های من درآوردی، بخش هایی از این قانون اساسی را که مربوط به پذیرش تنوع و تکثر مردم است کنار بگذاریم، خاطرنشان کرد: پیام راه سبز به مردم این است که شما با هم دوست هستید و می توانید در کنار هم به رغم تنوع و تکثرتان زندگی کنید.

وی با ابراز خرسندی از اینکه مشاهده می شود بعد انتخابات توجه به قانون اساسی و میزان مطالعه آن در میان جوانان بیشتر شده است، گفت: من این روزها می بینم جوانان قانون اساسی و مخصوصاً فصل سوم آن را بیشتر مطالعه می کنند و به بحث می گذارند. این حرکتی بسیار خوب است که باید به فال نیکش گرفت و ادامه داد.

وی عدم تفتیش عقاید مردم را یکی از افتخارات تمدن اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: در همان زمان که در غرب کلیسا در حال برگزاری دادگاه های تفتیش عقاید بود، در دنیای اسلام نحله ها و فرقه های مختلف کلامی و تفسیری به بحث و مناظره آزادانه مشغول بودند.

نخست وزیر امام راحل، حل مشکل انتخابات در ایران را نیز منوط به توجه به قانون اساسی دانست و با اشاره به قانون در حال تدوینی که «قانون جامع انتخابات» نام گرفته است، تصریح کرد: این قانون زمانی مشکل گشا خواهد بود که به روح قانون اساسی متعهد باشد، به مقدمه قانون اساسی توجه کند و مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی را در نظر گیرد؛ وگرنه مشکلی حل نخواهد شد.

وی با یادآوری مطالبه اساسی مردم در فردای انتخابات، گفت: مردم در فردای انتخابات، یک مطالبه مشخص داشتند که می گفتند «رأی من کو؟». همه تلاش کرده بودیم تا این اعتماد در مردم به وجود آید که رأیشان اثر دارد، اما پس از اعلام نتایج انتخابات، تعداد بسیار زیادی از آنان دچار ابهام و سؤال شده بودند. اما به جای اینکه به این ابهام و سؤال پاسخ داده شود، برخورد کردیم، زندانی کردیم و به همین دلیل، نارضایی از بین نرفت و مهار نشد.

موسوی ادامه داد: مردم حق دارند سؤال کنند و این حق باید برآورده گردد، نه این که با قوه قهریه با آن برخورد شود. امروز اگر مطالبات آنها افزایش یافته است، به دلیل برخورد نامناسب با آن سؤال است. اگر صدا و سیمای خوبی داشتیم، اگر به سؤال های مردم پاسخ داده می شد و با آنان به طور خشن برخورد نمی شد، امروز شاهد برخی حرکات ساختارشکنانه نبودیم.

وی با اشاره به حوادث روز دانشجو اظهار داشت: نیروهای غیر دانشگاهی را با چوب و چماق وارد دانشگاه می کنند و در رسانه خودشان آنها را دانشجو می نامند و بعد می گویند دانشجویان به هم گاز اشکاور پرتاب کردند! معنای این کار جز فریب مردم چیزی نیست. گاز اشکاور در دست دانشجو چه می کند؟ دانشجویان ما حتی کارد میوه هم در جیب خود نمی گذارند تا مبادا کسی متهمشان کند. حداقل صداقت داشته باشند و بگویند برای مهار و کنترل اعتراضات از بیرون نیرو وارد کردیم. این صداقت را مردم بیشتر می پسندند.

میرحسین موسوی ادامه داد: ملت انتظار دارد فضای امنیتی برچیده شود، زیرا در فضای امنیتی حرکت ها زیرزمینی می شود، رادیکالیزم رشد می کند و امکان رشد و پیشرفت سلب می شود.

وی با تأکید بر این که اعتراضات مردمی پس از انتخابات همگی مسالمت آمیز بوده است، یاد آور شد: از این پس نیز همه اعتراضات و مطالبات باید از راه های مسالمت آمیز و قانونی پیگیری شود و نباید کسی از ما بهانه به دست مخالفان مردم بدهیم.

نخست وزیر امام راحل در ادامه با ابراز تأسف از در زندان بودن شماری از خدمتگزاران انقلاب، گفت: من با بسیاری از این چهره ها کار کرده‌ام و می دانم که آنان لحظه ای از خدمت به کشور درنگ نکرده اند. به عنوان نمونه، صنایع سنگین کشور ما مرهون تلاش ها و مدیریت درخشان همین آقای بهزاد نبوی است. ایشان یکی از افراد بسیار مؤثر و کوشا در ستاد فرماندهی کل قوا بودند. خیلی از این عزیزان را روز بیست و سوم گرفته اند که هنوز هیچ اعتراضی در کشور به وجود نیامده بود. هرچند بر آن اعتراضات هم هرگز نمی توان نام آشوب نهاد. آنچه اتفاق افتاد راهپیمایی عظیمی در سکوت بود که برخی نام آن را اغتشاش گذاشته اند.

وی ادامه داد: در دادگاه هایی که پس از انتخابات برگزار شد، دیدیم که بیش از صد نفر را با تنوع و گونه های مختلف فکری و سیاسی کنار هم چیده اند تا به خیال خود القا کنند که همه اینان هم سرنوشت و هم سو هستند. آنها را که برای انقلاب زحمت کشیده اند و برای آن شهید داده اند، نشاندند کنار کسانی که اتهامشان سلطنت طلبی است و حتی ماه ها پیش از انتخابات دستگیر شده بودند.

میر حسین موسوی با یادآوری این که راه سبز مسیری طولانی در پیش دارد، افزود: شرط پیمودن راه سبز حوصله و تحمل است. ما باید تلاش برای پیش رفتن در این راه را جزو برنامه زندگی خود قرار دهیم و همین فعالیت شبکه ای و ارتباط هایی را که داریم ادامه دهیم.

وی در پایان تصریح کرد: سبز بودن و سبز شدن مختص هیچ کس و هیچ گروهی نیست و رنگ سبز ریشه در تاریخ و ملیت و فرهنگ ما دارد. هر کسی به هر اندازه که با آرمان های ملت پایبند باشد و به عقلانیت و عدالت بها دهد، حتی اگر از مخالفان ما باشد، سبز است.

در آغاز این دیدار، دکتر مسعود سپهر رئیس شورای ائتلاف احزاب اصلاح طلب استان فارس، به ارائه گزارشی فعالیت های این شورا پرداخت و گفت: بعد از انتخابات ائتلاف احزاب اصلاح طلب فارس با ساماندهی مجددی کار خود را از سر گرفته است.

وی با اشاره به مشکلاتی که از سوی برخی نهادهای نظامی در نحوه برگزاری سالگرد شهادت آیت الله شهید دستغیب پیش آمده بود، هدف از این دیدار را تجدید میثاق با آرمان های امام و انقلاب و آن شهید در حضور نخست وزیر امام راحل عنوان کرد و اظهار داشت: تداوم این دیدارها می تواند فضای سنگینی را که مانع حضور سران جنبش سبز در استان ها و شهرستان ها می شود تا حدودی مرتفع و خنثی کند.

در ادامه، نماینده تشکل دانشجویی «انجمن فرهنگ و سیاست» دانشگاه شیراز، گزارشی از فشارهایی که بر دانشجویان این دانشگاه در ماه های پس از انتخابات وارد آمده است ارائه داد و توجه و عنایت بیشتر سران جنبش سبز به مطالبات دانشجویی و تشکیل جبهه و تشکیلاتی واحد برای جنبش سبز را خواستار شد.