ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 10.12.2009, 23:15
‏اعطای تندیس «تلاشگر حقوق بشر» به آیت‌الله منتظری

توسط کانون مدافعان حقوق بشر انجام شد
اهدای تندیس « تلاشگر حقوق بشر» به آیت‌الله منتظری


«کانون مدافعان حقوق بشر»، همزمان با روز جهانی حقوق بشر تندیس « تلاشگر حقوق بشر» سال ۱۳۸۸ خود را به آیت الله منتظری اهدا کرد. به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، مراسم اهدای تندیس «تلاشگر حقوق بشر» روز پنج شنبه نوزدهم آذر ماه ۱۳۸۸ برابر با ده دسامبر ۲۰۰۹ در بیت آیت الله منتظری برگزار شد. « کانون مدافعان حقوق بشر»، تندیس « تلاشگر حقوق بشر» خود را هر سال به یکی از افرادی که « در راه تحقق حقوق بشر و اصول انسانی آن کوشش کرده و از جان و مال و مقام خود صرف نظر کرده اند»، اهدا می کند. آیت الله منتظری روحانی بلند پایه ایرانی است که در طول زندگی خود با اتخاذ مواضع فقهی و عملی از « حق و کرامت انسان ها» دفاع کرده است. عباس امیر انتظام و تقی رحمانی دو شخصیتی هستند که تندیس « تلاشگر حقوق بشر» تا کنون به آنها اهدا شده است. مراسم اهداء تندیس «تلاشگر حقوق بشر» در سال ۱۳۸۶ در دفتر کانون مدافعان حقوق بشر برگزار شد اما در دومین سال برگزاری این مراسم یعنی سال ۱۳۸۷ که قرار بود همزمان شصتمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز جشن گرفته شود، قبل از برگزاری مراسم، دفتر کانون مدافعان حقوق بشر پلمپ شد. از همین رو در سومین سال برگزاری مراسم اهدای تندیس « تلاشگر حقوق بشر»، جمعی از شخصیت های سیاسی، فرهنگی و حقوق بشری از جمله ابراهیم یزدی، حبیب الله پیمان و تقی رحمانی سه نواندیش مذهبی و فعال سیاسی، محمد علی دادخواه، عطاءالله شیرازی، عبدالفتاح سلطانی و نرگس محمدی چهار عضو شورای عالی نظارت کانون مدافعان حقوق بشر به نمایندگی از این سازمان مردم نهاد و عبدالرضا تاجیک روزنامه نگار به بیت آیت الله منتظری رفته و این تندیس را به رسم مرسوم به او اهدا کردند.

بر این اساس عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری و عضو شورای عالی نظارت کانون مدافعان حقوق بشر در سخنان کوتاهی در خصوص چرایی اهدای تندیس « تلاشگر حقوق بشر» به آیت الله منتظری، فعالیت این فقیه عالی مقام را در راستای تحقق حقوق بشر از دیدگاه اسلام بیان کرد.

سلطانی در ادامه گفت: « کسانی که زندانیان دهه ۶۰ بودند، می دانند که فعالیت های حضرتعالی در کاهش فشار ها چقدر مؤثر بوده است، حالا از هر گروهی که بودند. این در حالی بود که حضرتعالی فرزندتان را توسط کسانی که با شما اختلاف نظر داشتند از دست داده بودید، اما باز شما به حقوق انسانی همین افراد کمک کردید.»

‏ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی ایران نیز با بیان اینکه در این روز خدمت آیت الله منتظری رسیده اند تا از او به خاطر شجاعت ها و مواضع دلیرانه ای که گرفته است، تشکر کنند، اینگونه عمل کردن را مصداق همان موضوعی دانست که وقتی بدعت ها ظاهر می شوند بر علما است تا سخن بگویند و جلوی بدعت ها را بگیرند. او سپس ابراز امیدواری کرد تا خداوند توفیق دهد تا کلام آیت الله منتظری اثر گذاشته و تضییع کنندگان حقوق ملت به سر عقل آمده و دست از این حرکات بردارند.

حبیب الله پیمان، دبیر کل جنبش مسلمانان مبارز دیگر شخصیت حاضر در این مراسم بود که ابتدا به برخی از سایت ها اشاره کرد که مدام بر این نکته تأکید دارند که از اسلام فاشیسم در می آید حال آنکه فجایع مورد اشاره آنان به نام اسلام انجام می شود نه اینکه اسلام با آن اعمال موافق باشد.

پیمان در ادامه تأثیر صحبت های اشخاصی چون آیت الله منتظری بر مردم را با وجود آزار و اذیت هایی که نسبت به آنها که برای احقاق حقشان ایستاده اند، اعمال می شود را قطعی دانست؛ چرا که « مردم امروزه برخلاف جنبش های پیشین به قدرت حاکم نمی گویند که ما آمده ایم تا شما را به زندان ببریم بلکه می گویند هدف ما تغییر مشی و رویه است؛ نمی گویند قدرت مال ماست و به ما بدهید بلکه می گویند رویه را اصلاح کنید و مطابق قانون اساسی عمل کنید. او سپس پرسید که آیا خواسته هایی ساده تر و انسانی تر از این خواسته ها یافت می شود که جواب آن زندان و باتوم باشد؟

محمد علی دادخواه، وکیل دادگستری و عضو شورای عالی کانون مدافعان حقوق بشر نیز با اشاره به دهم دسامبر، روز جهانی حقوق بشر، از اینکه قرآن پس از آنکه انسان را مورد خطاب قرار می دهد، یکسری حقوقی را برای او قائل شده است، سخن گفت.
دادخواه با اشاره به تندیس کانون مدافعان حقوق بشر که بخشی از منشور کورش بر آن حک شده است، گفت که کوروش در ابتدای امر، اصولی را اعلام داشت که انسان آزاد و کسی بر او سلطه نداشته باشد، بردگی را از میان برداشت و سلطه را نفی کرد مگر به انتخاب خود او و این اختیار انسانی را به او یاد آور شد.

تندیس استوانه ای کانون مدافعان حقوق بشر بر اساس استوانه كوروش كبیر که مربوط به ۵۳۹ سال‏ ‏پیش از میلاد است، ساخته شده است. استوانه كوروش كبیر به عنوان‏ ‏نخستین منشور حقوق بشر نامیده شده و به تمامی زبان های‏ ‏رسمی دنیا ترجمه شده است. بر این اساس دادخواه با اظهار تأسف از اینکه در حال حاضر خیلی از این بایدها رعایت نمی شود، ابراز امیدواری کرد با توجه به دلسوختگانی چون آیت الله منتظری که نصیحت می کنند و راه را از گمراهی نشان می دهند، فرداهای بهتری در انتظار مردم باشد.

آیت‌الله منتظری: كشور باید مطابق رأی و نظر مردم ‏ ‏اداره شود

سخنان افراد حاضر در مراسم اهدای تندیس « تلاشگر حقوق بشر» با طرح دیدگاه های آیت الله منتظری در خصوص مسایل روز و حقوق مردم همراه شد. آیت الله منتظری با ابراز تشكر و قدردانی از‏ ‏اعضای كانون مدافعان حقوق بشر و کسانی كه در راه دفاع از حقوق‏ ‏شهروندان تلاش و كوشش می‎كنند، به حوادث پس از‏ ‏انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و برخوردهای تند و خشن با مردم معترض اشاره کرد و گفت: « ‏ ‏هیچ یك از برخوردهایی كه با مردم شد، شرعی و قانونی نیست و‏ ‏آمرین و عاملین ضامن و بدهكار مردم هستند. متأسفانه بین زن و‏ ‏مرد، پیر و جوان هم تفاوتی قائل نشده اند؛ حتی زن ها و دخترها را‏ ‏بیشتر كتك زده اند. آقایان می‎گویند این كارها را برای حفظ نظام‏ ‏انجام می‎دهند، من بارها عرض كرده ام ما مخالف حفظ نظام‏ ‏نیستیم اما حفظ نظام وجود نفسی ندارد، بلكه حفظ آن وجوب‏ ‏مقدمی دارد، یعنی نظام را ما می‎خواهیم كه در سایه آن احكام‏ ‏اسلامی اجرا شود نه این كه به بهانه حفظ نظام، احكام اسلامی و‏ ‏شرعی زیر پا گذاشته شود و مرادتان هم از نظام شخص باشد. شما‏ ‏به چه مجوزی مردم را كتك می‎زنید؟ برای این كه شما را قبول‏ ‏ندارند. خب قبول نداشته باشند. مگر شما خدایید یا پیامبرید؟‏ ‏آنچه كه شما به نام اسلام و دین انجام می‎دهید موجب بدنامی‏ ‏برای اسلام می‎شود. چرا با مردم ، تند و خشن برخورد می‎كنید؟»

‏این مرجع تقلید درادامه گفت: « خداوند خطاب به پیامبر می‎فرماید: ( فبما رحمة من الله لنت لهم‏ ‏ولوكنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولك فاعف عنهم‏ ‏واستغفرلهم و شاورهم فی الامر) یعنی: "ای پیامبر، چون تو نرمخو‏ ‏هستی مردم به تو گرایش دارند، و اگر تند و خشن بودی مردم از تو‏ ‏فراری می‎شدند." بعد می‎فرماید: "برای این مردم طلب عفو كن،‏ ‏برایشان استغفار كن و در امر حكومت با آنها مشورت كن." شما‏ ‏آمده اید خودی ها را هم غیرخودی می‎كنید، در حالی كه قرآن‏ ‏می‎گوید: غیرخودی ها را از خود كنید، با آنها مشورت كنید،‏ ‏دستور واقعی اسلام این است نه آنچه آقایان به اسم اسلام انجام‏ ‏می‎دهند و دستور می‎دهند مردم را به قصد كشت بزنند.»

‏‏آیت الله منتظری در ادامه افزود: «‏ ‏ضرر را از هر كجا بگیرید به نفع است. آقایان از اول، انتخابات را‏ ‏منحرف كردند. بعد عده ای را زدند، عده ای را زندانی كردند، بعد‏ ‏گفتند پرونده انتخابات مختومه شد. اگر مختومه شد پس ادامه‏ ‏بازداشت ها برای چه بود؟ مصاحبه های تلویزیونی برای چه بود؟‏ ‏اعتراف گیری چرا؟ محاكمه بر اساس اعترافات تحت فشار برای‏ ‏چه بود؟ مگر بازداشتی ها به انتخابات مربوط نبودند؟ حالا كه‏ ‏پرونده اش را بسته اعلام كردند، بازداشتی ها را آزاد می‎كردند، از‏ ‏آنها معذرت خواهی می‎شد، چه بسا اوضاع به اینجا نمی رسید كه‏ ‏هر روز ادامه پیدا كند. خودتان آمدید و ادامه اش دادید، خود شما‏ ‏تفرقه ایجاد كردید و حالا آمده اید از وحدت دم می‎زنید؟ اگر به‏ ‏دنبال آرامش و وحدت هستید برای چه بی گناهان را در بازداشت‏ ‏نگه داشته اید و با فشار از آنها اعتراف می‎گیرید و بر اساس همان‏ ‏اعتراف ها محاكمه می‎كنید و احكام سنگین صادر می‎كنید؟ مگر‏ ‏روایت نداریم كه اعتراف تحت فشار و شكنجه و ارعاب اثری‏ ‏ندارد؟ بدانید این اعتراف ها ذره ای ارزش ندارد و بر خلاف‏ ‏موازین اسلام است.

ادامه سخنان آیت الله منتظری اشاره به یک موضوع تاریخی بود: « ‏‏زمانی كه ما در رژیم سابق زندان بودیم روزی ازغندی كه بازجوی‏ ‏ما بود به زندان آمد و دست عباس اشراقی را گرفت و برد. به او‏ ‏گفتم عباس را كجا بردی ؟ گفت : آزادش كردم . چون حالت صرع‏ ‏دارد و اگر در زندان بمیرد در مجامع بین المللی برایمان مشكل‏ ‏درست می‎كنند. آنها عاقلانه برخورد می‎كردند ولی این آقایان‏ ‏آقای بهزاد نبوی را كه داخل زندان نبود و برای عمل جراحی و‏ ‏معالجه چند روزی مرخصی داده بودند، در حال بیماری به زندان‏ ‏عودت داده اند. آیا این عمل عاقلانه است؟ یكی از هموطنان‏ ‏كردمان آقای احسان فتاحیان را دفعه اول به ۱۰ سال زندان محكوم‏ ‏كردند، پس از تحمل زندان ایشان را به اعدام محكوم كردند. در‏ ‏حالی كه دادگاه تجدیدنظر حق ندارد مجازات را تشدید كند. چون‏ ۱۰ سال زندان از حداقل مجازات كمتر نبوده است و این حكم‏ ‏برخلاف قانون است.

این مرجع تقلید در ادامه گفت: « ‏‏ما به این آقایان می‎گوییم والله این كشور مال ما مردم است و ما به‏ ‏كشورمان علاقه داریم . كشور هم حاكمیت می‎خواهد و‏ ‏شرایطش باید برقرار باشد. اما كشور مطابق رأی و نظر مردم باید‏ ‏اداره شود. امام حسن (ع) طی نامه ای به معاویه می‎نویسند: پس از‏ ‏رحلت پدرم "ولانی المسلمون الامر من بعده" یعنی : پس از‏ ‏شهادت پدرم علی (ع) مردم مرا ولی و حاكم قرار دادند. ایشان به‏ ‏معاویه نمی گوید: من حاكم هستم چون امام معصوم هستم بلكه‏ ‏رأی و اقبال مردم را مطرح می‎كند. پس همه كاره مردم اند. بنابراین‏ ‏باید حقوق ملت استیفا شود.

آیت الله منتظری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فصلی از قانون اساسی که مختص حقوق ملت است، گفت: « ‏آقایان این اصول را نادیده گرفته اند. در آنجا حق اجتماعات،‏ ‏اظهارنظر و آزادی مردم آمده است. مراد، آزادی مسئولان نیست‏ ‏بلكه مراد آزادی مردم است. ولایت مطلقه درست کرده اند، من به بازنگری رأی ندادم برای اینکه ولایت مطلقه را قبول نداشتم با اینکه ولایت فقیه را ما درست کردیم. ولایت مطلقه غلط است.»

‏او سپس گفت: ‏« آیت الله خمینی در پاریس درباره آزادی می‎گفتند: "حتی‏ ‏كمونیست ها هم در حكومت آینده ما حق اظهارنظر دارند." حالا‏ ‏كه مسلمان ها هم، حتی آنها كه برای انقلاب زحمت كشیدند و‏ ‏زندان رفته اند را از حق اظهار نظر محروم می‎كنند، آنها را بازداشت‏ ‏می‎كنند و به زور اعتراف می‎گیرند كه ما ضد انقلاب و ضد نظام‏ ‏هستیم.

‏آیت الله منتظری افزود: « ‏همه ما بر اساس آیات قرآن وظیفه داریم كه امر به معروف و نهی از‏ ‏منكر كنیم. صرف دعا كردن كافی نیست و فایده ندارد و نباید‏ ‏دلمان را به این كه گوشه ای بنشینیم و دعا كنیم خوش كنیم، بلكه‏ ‏علاوه بر آن باید در جای خودش وارد شد و به وظیفه عمل كرد.‏ ‏امر به معروف و نهی از منكر هم مربوط به امور جزئی نیست بلكه‏ ‏مربوط می‎شود به امر جامعه و حكومت.

آیت الله منتظری بار دیگر با تشکر از تمام كسانی كه در فعالیت های‏ ‏حقوق بشری برای تمامی انسان ها فارغ از قوم، قبیله و عقیده تلاش‏ ‏می‎كنند، تشكر کرد و در ادامه با تأکید بر لزوم حفظ حقوق شهروندی، گفت: « در این راه، ملاكمان "انسان بما هو انسان" است.‏ ‏مولا امیرالمؤمنین (ع ) به مالك اشتر می‎فرماید: با لطف و محبت با‏ ‏مردم برخورد كن چون كه مردم از دو صنف خارج نیستند: "اما اخ‏ ‏لك فی الدین او نظیر لك فی الخلق" : "یا برادر دینی تواند یا مثل تو‏ ‏انسان هستند." بنابراین آنها كه می‎گویند اسلام را قبول نداریم هم‏ ‏باید حقوقشان رعایت شود.»

آیت الله منتظری در پایان خطاب به حاضران گفت: « در این راه كه قدم برمی دارید قطعا‏ ‏مشكلاتی پیش می‎آید، زندانی می‎شوید، از كار بی كارتان می‎كنند‏ ‏و فشارهای دیگر، ولی ناامید نشوید، بردبار باشید، چون قرآن‏ ‏می‎فرماید: "انما یوفی الصابرون اجرهم بغیر حساب".»

پیام شیرین عبادی به آیت الله منتظری

پس از سخنان آیت الله منتظری، نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر متن پیام شیرین عبادی، رییس کانون مدافعان حقوق بشر به آیت الله منتظری را قرائت کرد. شیرین عبادی، تنها بانوی مسلمان برنده جایزه صلح نوبل، پیام خود را به آیت الله منتظری در تاریخ نوزدهم آذر ماه ۱۳۸۸ چنین نوشته است:

« محضر مبارک فقیه عالیقدر، حضرت آیت الله منتظری
لحظاتی سرنوشت ساز در تاریخ هر کشور وجود دارد که تبدیل به امتحانی برای مشروعیت حکومت و میزانی جهت سنجش آزادگی افراد است.

در سال ۱۳۷۶ که تعداد کثیری از زندانیان سیاسی بدون امکان دسترسی به دادرسی عادلانه رهسپار چوبه دار شدند، اعتراض شما تنها صدای واضح و روشنی بود که امید به عدالت را در قلب و جان مردم بی پناه زنده نگاه می داشت.

اعتراضات شما منجر به کناره گیری از کلیه مشاغل سیاسی و دولتی و سال ها حصر خانگی و ممنوعیت از تدریس و تحمل انواع خشونت های دولتی شد، اما هرگز نتوانست در اراده آهنین شما برای مبارزه با بی عدالتی تأثیر گذارد. سالیان سال ضمن توصیه به روش های مسالمت آمیز مریدان خود را به مبارزه برای عدالت و دموکراسی دعوت کردید و نزد مسلمانان تبدیل به نمادی شدید برای آزادگی.

در برابر عظمت روح آن جناب سر تعظیم فرود آورده و اجازه می خواهم که به عنوان فردی از میلیون ها مرید آن مقام ارجمند، جایزه امسال « تلاشگر حقوق بشر» کانون مدافعان حقوق بشر را به حضور مبارک تقدیم نمایم.

امید است سیره حسنه شما، روشی باشد برای دولتمردان تا بتوانند آزادی و دموکراسی را برای ایران و ایرانیان به ارمغان آورند.»

بیانیه کانون مدافعان حقوق بشر

پس از قرائت پیام شیرین عبادی به آیت الله منتظری و پیش از آنکه تندیس « تلاشگر حقوق بشر» توسط ابراهیم یزدی، حبیب الله پیمان و تقی رحمانی به آیت الله منتظری اهدا شود، متن بیانیه « کانون مدافعان حقوق بشر» در خصوص اینکه چرا آیت الله منتظری برنده امسال جایزه « تلاشگر حقوق بشر» بوده است، توسط نرگس محمدی خوانده شد:

« کانون مدافعان حقوق بشر از آغاز تأسیس خود در سال ۱۳۷۹ تلاش کرده تا برای بسط و گسترش و ارتقاء حقوق بشر در ایران، کار فرهنگی و اقدامات عملی را مورد توجه قرار دهد. کانون مدافعان حقوق بشر با تمام فراز و نشیب هایی که چون سایر نهادهای مدنی بر آن رفته است در کنار آحاد ملت ایران و با آرمان بلند تحقق دموکراسی و حقوق بشر در کشور عزیزمان ایران تلاش های خود را در زمینه های مختلف در پی گرفته است. از جمله این اقدامات، اهداء جایزه «تلاشگر حقوق بشر» از سال ۱۳۸۶ به افرادی است که در راه تحقق حقوق بشر و اصول انسانی آن کوشش نموده و از جان و مال و مقام خود صرف نظر نموده اند.

در سال ۱۳۸۶ مهندس عباس امیر انتظام به خاطر تلاش های مسالمت آمیز برای تحقق دموکراسی در ایران و برداخت هزینه سنگین زندان های طولانی در این راه و در سال ۱۳۸۷ تقی رحمانی به موجب تداوم و ایستادگی در راه تحقق آزادی و دموکراسی در ایران علی رغم گذراندن بیش از ۱۵ سال از عمر خود در زندان ومجموعه اقدامات عملی و ارائه مباحث نظری در این زمینه، برندگان این تندیس بوده اند. که البته سال گذشته در روز جهانی حقوق بشر و اهداء جایزه به تقی رحمانی دفتر کانون مدافعان حقوق بشر به طور غیر قانونی پلمپ شد.

کانون مدافعان حقوق بشر در سال ۱۳۸۸ تندیس « تلاشگر حقوق بشر» را به حضرت آیت الله العظمی حسینعلی منتظری تقدیم می دارد. ایشان در زمینه های نظری و عملی و با نادیده انگاشتن مقام و قدرت دنیوی و برخورداری های ناشی از آن از حق و کرامت واقعی انسان دفاع کرده است.

مواضع فقهی ایشان در مورد حقوق شهروندی همه ایرانیان (از جمله اخیراً از حقوق شهروندی بهاییان)، تکیه و تاکید بر مشروعیت حکومت بر اساس آراء مردم و دفاع از حقوق مخالفان بر همگان روشن و آشکار است.

آنچه کانون مدافعان حقوق بشر را در تقدیم این جایزه به شخصیت برجسته و علمی آیت الله ترغیب نموده، مواضع عملی ایشان است. از جمله مخالفت با اعدام های بی رویه در سال های ۱۳۶۰ و ۱۳۶۷ ، مخالفت با سخت گیری حکومت علیه شهروندان و دفاع همه جانبه، شجاعانه و مقتدرانه ایشان از جنبش سبز مردمی ایران.

کانون مدافعان حقوق بشر با تقدیر از تلاش های این عالم برجسته که سال ها حصر و محرومیت و تحمل مرارت را برای ایشان به همراه داشته است و با تبریک به ایشان برای نیک نامی جاودانه شان در نزد ملت ایران با آرزوی سلامتی و تداوم راه بر ارزش دفاع از حقوق انسان ها، تندیس « تلاشگر حقوق بشر» را در ۱۹ آذر ماه ۱۳۸۸ مصادف با ۱۰ دسامبر ۲۰۰۹ و شصت و یکمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر تقدیم آیت الله العظمی حسینعلی منتظری می کند.»

از همین رو در پایان قرائت بیانیه کانون مدافعان حقوق بشر در خصوص برنده تندیس « تلاشگر حقوق بشر»، تقی رحمانی، برنده سال ۱۳۸۷ این تندیس که سابقه حدود پانزده سال زندان را در کارنامه فعالیت های سیاسی خود ثبت کرده است، از آیت الله منتظری خواهش کرد تا از آنجا که مواضع شجاعانه این روحانی عالی مقام به دیگران روحیه می دهد، همیشه این روحیه را در انتقاد و ایستادگی و شجاعت ادامه دهد.