ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 08.12.2009, 19:38
کلودیا روت: انتخابات مجدد در ایران اجتناب‌ناپذیر است

دویچه وله: کلاودیا روت، رییس حزب سبزهای آلمان، از سوی این حزب بیانیه‌ای به مناسبت تظاهرات روز ۱۶ آذر در ایران منتشر کرد. این بیانیه حقانیت دولت احمدی‌نژاد را زیر پرسش برده و به سرکوب تظاهرات اعتراضی در ایران شدیدا انتقاد کرده است.

در این بیانیه آمده است: «اعتراض‌ها در ایران نشان می‌دهند که بحرانی که از طریق کودتا و تقلب انتخاباتی احمدی‌نژاد ایجاد شد، تا چه اندازه عمیق و گسترده است. احمدی‌نژاد رییس جمهوری قانونی ایران نیست. خشونتی که او و پشتیبانان‌اش در دستگاه دولتی ایران اپوزیسیون را سرکوب می‌کنند، نشان می‌دهد که آنان در موضع تدافعی هستند».

این بیانیه می‌افزاید: «ما رویه‌ی نیروهای امنیتی را به‌شدت محکوم می‌کنیم. آرامش گورستانی‌ای که باید با این سرکوب‌ها تحمیل شود، برقرار نخواهد شد. احمدی‌نژاد با سرکوب گسترده‌ی داخلی و یک سیاست خارجی ماجراجویانه و غیرمسئولانه نیز نمی‌تواند درباره‌ی فقدان حقانیت سیاسی خود فریبکاری کند. تظاهرکنندگان مسالمت‌جو را نمی‌توان متوقف کرد و انتخاباتی تازه برای ریاست جمهوری اجتناب‌ناپذیر است. این نخستین گام برای تحقق مطالبات اکثریت ایرانیان است. انسان‌ها در ایران خواهان حق تعیین سرنوشت، رعایت و تامین حقوق بشر و نیز حقوق و آزادی‌های بنیادین دمکراتیک هستند».

حزب سبزهای آلمان در پایان بیانیه، خواستار آزادی همه‌ی زندانیان سیاسی و پایان دادن به پیگرد مخالفان رژیم شده و رفع فوری و بی‌قید و شرط ممنوعیت خروج پرستو فروهر را جزیی از این خواست‌ها دانسته است.

همبستگی با تظاهرکنندگان

همچنین یورگن تریتین، رییس فراکسیون حزب سبزها در مجلس آلمان، و کرستین مولر، سخنگوی روابط خارجی این حزب، در یک اطلاعیه‌ی مطبوعاتی دیگر، درباره‌ی تازه‌ترین تظاهرات اعتراضی در ایران موضعگیری کرده‌اند.

در این اطلاعیه‌ی مطبوعاتی آمده است: «دانشجویان تظاهرکننده در تهران شایسته‌ی همبستگی ما هستند. ما کاربرد چندین باره‌ی خشونت پلیس و نیروهای شبه‌نظامی علیه تظاهرکنندگان بی‌دفاع را محکوم می‌کنیم. ستایش‌بر‌انگیز است که تظاهرات جامعه‌ی مدنی ایران به‌رغم خشونت، بازداشت و شکنجه‌های انسان‌ستیزانه، علیه تقلب انتخاباتی ۱۲ ژوئن ۲۰۰۹ و پیگردهای رژیم فروکش نمی‌کند».

در پایان این اطلاعیه‌ی مطبوعاتی می‌خوانیم: «تظاهرکنندگان دلیرانه در برابر فروغلتیدن ایران به یک دیکتاتوری نظامی مقاومت می‌کنند. رژیم ایران هرگونه حقانیتی را از دست داده و زمان انتخابات تازه مدت‌هاست فرارسیده است».