ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 07.12.2009, 12:06
گزارش‌هایی از روز ۱۶ آذر در تهران

محاصره دانشگاه تهران و درگیری، ممانعت از خروج دانشجویان دانشگاه تهران

۱۳۸۸/۰۹/۱۶

رادیو فردا: گزارش خبرگزاری‌های خارجی در روز دوشنبه، ۱۶ آذرماه، روز دانشجو، حاکی از محاصره دانشگاه تهران توسط «هزاران نیروی ضدشورش و سپاه پاسداران» مسلح به باتون و گاز اشک‌آور و وقوع درگیری بین این نیروها در یک سو و دانشجویان و مردم در سوی دیگر است.

در همین حال یک شاهد عینی در داخل دانشگاه تهران در گفت‌وگو با رادیوفردا از تجمع دانشجویان این دانشگاه و سر دادن شعار در حمایت از میرحسین موسوی، رقیب اصلی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات، و علیه دولت آقای احمدی‌نژاد خبر داد. این شاهد عینی همچنین از تجمع اعتراضی مردم در تقاطع خیابان‌های ۱۶ آذر و انقلاب و خیابان امیرآباد خبر می‌دهد.

به گفته این شاهد عینی، تعداد «نسبتاً قابل توجهی» از بسیجی‌های حامی دولت جمهوری اسلامی نیز با صف‌آرایی در برابر این دانشجویان در مخالفت با آنها شعار سر داده‌اند.

در همین حال وب‌سایت خبری «خبرنامه امیرکبیر» گزارش می‌دهد که بعدازظهر امروز نیروهای امنیتی حاضر در دانشگاه تهران از خروج دانشجویان این دانشگاه و پیوستن آنها به دانشجویان دانشگاه‌های دیگر ممانعت کرده‌اند.

دیگر شاهد عینی در گفت‌وگو با رادیوفردا از درگیری دانشجویان دانشگاه هنر و امیرکبیر تهران با نیروهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی و پرتاب سنگ در دو طرف خبر می‌دهد.

خبرنگاران خبرگزاری‌های خارجی گرچه از پوشش دادن اخبار این روز منع شده‌اند به نقل از «شاهدان عینی» از محاصره دانشگاه تهران توسط این نیروها خبر می‌دهند تا با این ترفند از «مصادره راه‌پیمایی روز دانشجو در ایران توسط حامیان جنبش سبز» و در راس آنها میرحسین موسوی و مهدی کروبی جلوگیری کنند.

خبرگزاری رویترز همچنین از درگیری در میدان ولی‌عصر تهران بین نیروهای ضدشورش و مردم خبر می‌دهد و می‌گوید این نیروها برای متفرق کردن مردم به گاز اشک‌آور متوسل شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز می‌گوید در تقاطع خیابان‌های انقلاب و ولی‌عصر بین نیروهای دولتی و مردم حاضر در تجمع اعتراضی درگیری شده و مردم با شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم» با این نیروها روبه‌رو شده‌اند.

به گفته خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی، نیروهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی تعدادی از مردم حاضر در تجمعات امروز را نیز دستگیر کرده‌اند، و وب‌سایت «موج سبز آزادی» از پرتاب گاز اشک‌آور به سوی مردم در دو میدان فردوسی و هفت تیر تهران خبر داده است.

عده‌ای از مردم شرکت‌کننده در تجمع‌های اعتراضی روز ۱۶ آذرماه نیز با شعارهای تازه‌ای به خیابان‌ها آمده‌اند چون «غزه و لبنان کمن،‌ رفتن سراغ یمن»، «پلیس ضدشورش، احمدی‌رو بشورش» و «پول نفت چی شده، خرج بسیجی شده».

در حالی که برخی از مقامات انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی از حدود یک ماه پیش به مردم ایران در مورد برگزاری هر گونه تجمع و راه‌پیمایی در اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری هشدار داده بودند، اولین عکس‌های رسیده از تهران حاکی از مسدود بودن در بزرگ دانشگاه تهران در خیابان انقلاب و به صف شدن نیروهای انتظامی و ضدشورش در برابر این در است.

به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیروهای پلیس با کنترل کارت دانشجویی تمام افرادی که قصد ورود به دانشگاه تهران را دارند سعی می‌کنند مانع از ورود افراد غیردانشجو و پیوستن آنها به دانشجویان در داخل دانشگاه تهران شوند.

خبرگزاری رویترز نیز از تجمع «ده‌ها لباس شخصی موتورسوار» در میدان تجریش تهران خبر می‌دهد و می‌گوید هر لحظه به تعداد این افراد افزوده می‌شود.

چندین تشکل دانشجویى در آستانه ۱۶ آذر، روز دانشجو، با انتشار بیانیه‌هاى جداگانه‌ خواستار مشارکت گسترده مردم و رهبران جنبش سبز در مراسم این روز و ادامه «مبارزه خود با دولت کودتا» شده‌اند.

ميرحسين موسوى که در کنار مهدی کروبی هم‌چنان از به رسمیت شناختن دولت محمود احمدی‌نژاد سر باز می‌زند نیز روز گذشته، یک‌شنبه، با انتشار بيانيه‌اى به مناسبت روز ۱۶ آذر ، روز دانشجو، بار ديگر بر تقلب در انتخابات رياست جمهورى ايران تأكيد كرد و گفت که «ملت بزرگ» ايران انتخابات درجه دو انتصابى را تحمل نمى‌كند.

یک‌شنبه شب نیز مردم در ایران به پیشواز روز ۱۶ آذر رفتند و با رفتن به پشت‌بام‌ها شعار «الله اکبر» سر دادند.

از زمان آغاز اعتراضات مردم ایران در تهران و دیگر شهرها، به دلیل این که معترضان برخلاف نص صریح قانون اساسی جمهوری اسلامی از برگزاری هر گونه تجمع آرام و مسالمت‌آمیز منع شده و با برخورد خشن نیروهای امنیتی ایران روبه‌رو شده‌اند، مردم از مناسبت‌های مختلف چون روز قدس، روز ۱۳ آبان یا روز دانش‌آموز و امروز، دوشنبه، روز دانشجو برای نمایش نارضایتی خود از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و وضعیت سیاسی کشور بهره‌برداری کرده‌اند.


***



***



***



***



***

حمله نیروهای امنیتی و بسیجی به دانشگاه هنر و پلی تکنبک تهران

در پی برگزاری تجمعات گسترده دانشجویان در روز 16 اذر در دانشگاه های هنر و پلی تکنبک تهران ، نیروهای بسیجی و لباس شخصی که از حمایت نیروهای یگان ویژه برخوردار بودند به این دانشگاهها حمله کردند.

بنا این گزارش به تجمع در ساعت 10:30 در دانشگاه هنر و 12 در دانشگاه پلی تکنبک اغاز شد، تعداد معترضین در دانشگاه هنر 2000 نفر و در دانشگاه پلی تکنبک 5000 تخمین زده میشود. در این تجمعات دانشجویان معترض بر ضد دولت کودتا و مقام های ارشد حکومتی شعار دادند.

ساعت 12 دانشجویان دانشگاه هنر و دانشگاه پلی تکنبک در درب ولیعصر به هم پیوستند. در این تجمع عکس احمدی نژاد توسط دانشجویان به اتش کشیده شد.

تعدادی از دانشجویان دانشگاه هنر و پلی تکنبک در این تجمع بازداشت شدند.

این گزارش حاکیست به سمت دانشجویان و مردم گاز اشک اور پرتاب شد، که منجر به زخمی شدن دانشجویان و مردم شد.

گفتنی است در پی حمله نیروهای بسیجی با سنگ و اجر به دانشگاه یکی از نگهبانان دانشگاه بیهوش شد.

مردم در بیرون دانشگاه به حمایت از دانشجویان پرداختند .که با حمله نیروهای امنیتی و یگان ویژه روبرو شدند که منجر به بازداشت تعدادی از مردم شد.

***

درگیری در تجمع دانشجویان پلی تکنیک
ورود نیروهای بسیجی و لباس شخصی از خارج دانشگاه


دوشنبه، ۱۶ آذر، ۱۳۸۸

تجمع و تریبون آزاد دانشجویان پلی تکنیک به مناسبت روز دانشجو از صبح امروز با حضور گسترده دانشجویان و با ایجاد درگیری های از سوی نیروهای غیردانشگاهی آغاز شد.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر از صبح امروز بیش از ۱۵۰۰ دانشجوی پلی تکنیک تجمع اعتراضی خود را در حالی آغاز کردند، که نیروهای بسیج از خارج دانشگاه با همکاری وزارت اطلاعات و مدیریت دانشگاه امیرکبیر به دانشگاه منتقل شده اند.

نیروهای لباس شخصی و بسیجی غیردانشگاهی همگی کارت های زردرنگی در اختیار دارند که نیروی اتنظامی و حراست دانشگاه امیرکبیر با آنها همکاری کرده و اجازه ورود به دانشگاه دادند.

همزمان از صبح امروز تعدادی از فعالین دانشجویی دانشگاه امیرکبیر ممنوع الورود شده اند. انتظامات دانشگاه امیرکبیر لیستی از فعالین دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در اختیار دارد که بر اساس آن باید مانع از ورود این دانشجویان به دانشگاه شوند. با این وجود تعدادی از فعالین دانشجوبی پلی تکنیک توانسته اند وارد دانشگاه شده و با خیل عظیم دانشجویان همراه شوند.

از صبح امروز نیروهای لباس شخصی و بسیجی سعی در تحریک دانشجویان داشته اند. ولی با این وجود تلاش کردند مراسم بزرگداشت روز دانشجو و تریبون آزاد خود را برگزار کنند. دانشجویان شعارهایی همچون "مرگ بر دیکتاتور"، "خونی که در رگ ماست هدیه به ملت ماست" و "دولت کودتا استعفا استعفا" سر دادند.

از لحظاتی پیش دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به سمت درب های دانشگاه حرکت کرده و در حال اعتراض به همکاری نیروی انتظامی با نیروهای لباس شخصی هستند.

همزمان دانشجویان دانشگاه هنر در خیابان ولیعصر نیز به سمت درب های دانشگاه حرکت کرده و در حال اعتراض هستند.

نیروی گارد ویژه و سپاه در تلاش برای پیوستن دانشجویان دانشگاه هنر به دانشجویان پلی تکنیک هستند.




***

چهار تصویر از یک صحنه در روز ۱۶ آذر ۱۳۸۸










***

فیلم تظاهرات دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف

دوشنبه، ۱۶ آذر، ۱۳۸۸

http://www.youtube.com/watch?v=aRHnCY3bjqQ


***