ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 03.12.2009, 19:11
ايرانيان خواهان دمکراسی هستند

مترجم رضا سلمليان


ایرانیان خواهان دموکراسی هستند. اما جنبش دموکراسی خواهی از تشدید تحریم و یا حمله نظامی آسیب خواهد دید. بهتر است بجای اینکار، بالاترین مقامات رهبری ایران را به دادگاه بین المللی جرائم کیفری کشاند. اکبر گنجی، ناراضی سرشناس ایرانی با این پیام به سفری اروپایی دست زده است.

اکبر گنجی می‌گوید دست آشتی جویانه پرزیدنت اوباما كه برای فشردن بسوی ایران دراز شده جایگزین تهدید حمله نظامی بوش شده است . امری كه میتوان گفت تا حد زیادی بسود جنبش دموکراسی خواهی ایران بوده است. بدین ترتیب حکومتگران ایران مانند گذشته قادر به استفاده ازسلاح تهدید خارجی نیستند.

او همین امروز به دعوت حامیان جنبش سبز ایران (نامی كه اشاره دارد به جنبش گسترده دموکراسی خواهی ایران كه در جریان اعتراضات تابستان گذشته به انتخاب رسمی دوباره احمدی نژاد شکل گرفت) وارد استکهلم شده است.

اما او در عین حال اضافه میکند كه سیاست اوباما در مقابل ایران حاوی مشکل تشدید تحریم ها هم هست.

این آولین مصاحبه گنجی در سفرش به سوئد است كه با سونسکا داگ بلادت انجام داده است. او می‌گوید: تحریم ها به فقرا آسیب خواهد رساند. در ایران ۱۴ میلیون نفر زیر خط فقر زندگی میکنند. پایگاه جنبش دموکراسی خواهی، طبقه متوسط است. اگر تحریم ها تشدید شود، فقرا فقیرتر و طبقه متوسط ضعیف خواهد شد.

اکبر گنجی که ۴۹ سال دارد، باوجود گذراندن سالهایی سخت در زندان اوین تهران، همچنان از روحیه بالایی برخوردار است. او برخلاف عمل برخی از منتقدان معروف رژیم در پی رویداد های تابستان، هرگز به فشار رژیم برای "اظهار ندامت" علنی تن نداد. اما او "اعترافات" اجباری انها در برابردوربین های تلویزیونی را محکوم نمیکند.

این زندانی سابق عقیدتی میگوید: می‌دانم تحت چه فشار وحشتناکی مجبور به این اعترافات شده‌اند.

با وجود اینکه خطر فوری حمله نظامی آمریکا به ایران وجود ندارد، اما حدسیات و نظراتی در مورد حمله هوایی اسراییل به ایران به منظور متوقف کردن پروژه هسته ای ابراز می‌شود. اما گنجی استدلال می‌کند كه حمله نظامی به ،معنای مجازات مردم است نه مجازات رهبران سرکوبگر انها.

- جنبش دموکراسی خواهی ایران به پیش نخواهد رفت اگر مردم فقیرتر شوند. فقرا در فکر یافتن نان شبشان هستند.

او امیدوار است كه بجای آن بتوان به اقدامات حقوقی برعلیه سران اصلی رژیم دست زد كه به عقیده گنجی بر مبنای شش اصل از یازده اصل حقوقی دادگاه بین المللی جرائم کیفری میتوان انها را محکوم کرد.
- این راه ماست. به همین دلیل است كه به اروپا امده ام تا بتوانم همه نیروها را بسیج کنم. علی خامنه ای به عنوان رهبر اصلی و بقیه سران رژیم كه در سرکوب مردم دست داشته اند باید محاکمه شوند.

اکبر گنجی در این رابطه از جانب شبکه گسترده ای از ایرانیان تبعیدی می گوید: اگر غرب میخواهد کاری برای ایران انجام دهد، راه آن مجازات رهبران است.

ایران نیز مانند آمریکا و اسراییل دادگاه بین المللی جرائم کیفری را به رسمیت نشناخته است. به همین دلیل برای محاکمه سران رژیم در دادگاه به تصمیم شورای امنیت سازمان ملل نیاز است. درست همانطور كه ریس جمهور سودان، عمر ال بشیر به جرم جنایت بر علیه بشریت محکوم شد، گر چه سودان دادگاه بین المللی جرائم کیفری را به رسمیت نشناخته است.

اکبر گنجی اما امیدی به حمایت آمریکا از مبارزه اش برای اقدامات حقوقی بر علیه سران رژیم جمهوری اسلامی ندارد. او كه قرار است با برخی از نمایندگان پارلمان سوئد ملاقات کند میگوید: آمریکا نگران این است كه رامسفلد وزیر دفاع سابق و چینی معاون رییس جمهورسابق این کشور نیز هدف اقدامات حقوقی مشابهی قرار گیرند. اما ما به پشتیبانی کشورهای اسکاندیناوی وبه پشتیبانی متخصصین حقوق بین المللی امیدواریم.