ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 03.12.2009, 20:01
اتحاد هنرها برای ایران


روز جهانی هنر در حمایت از جنبش حقوق مدنی در ایران

(۱۲ آذرماه ۱۳۸۸) - در روز ۲۱ آذرماه ۱۳۸۸؛ روز همبستگی و حمایت جهانی از جنبش حقوق مدنی در ایران، برنامه های متعددی تحت عنوان روز جهانی هنر برای حقوق بشر برگزار خواهد شد که توجه جهان را در روز جهانی حقوق بشر بر وضعیت ناگوار حقوق بشر در ایران متمرکز خواهد کرد.

به دنبال قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ۲۹ آبان، جامعه جهانی با شرکت در این برنامه ها از حکومت ایران میخواهد که:

* به آزادی تجمع، آزادی بیان،و آزادی مطبوعات احترام گذاشته،
* تمامی زندانیان عقیدتی-سیاسی را آزاد کند،
* به شکنجه وتجاوز در زندانها پایان دهد،
* و کسانی را که مسئول نقض حقوق بشر میباشند محاکمه کند.

جنبش حقوق مدنی در ایران علیرغم سرکوب شدید، بازداشت های گسترده، و زندانی کردن صدها نفر از فعالان جامعه مدنی، در حال رشد و تکثیر شدن در سطح جامعه است. مردم ایران خودشان را برای اعتراض گسترده ای در روز ۱۶ آذرماه؛ روز دانشجو، آماده می کنند. دانشگاه ها در سراسر کشور، هر روز صحنه اعتراض است.

سازماندهندگان اتحاد برای ایران، در مورد جنبش مدنی در ایران و روز همبستگی جهانی با این جنبش گفتند: "جنبش مدنی در ایران در مقابل نظامی گری و استبداد ایستاده است. با بحران جاری هسته ای، بسیار ضروری است که جامعه جهانی صدای این جنبش را که امید مردم ایران است، بشنود و آن را به رسمیت بشناسد. هدف ما این است که مردم ایران بدانند که ما صدای آنها را شنیدیم و با آنها هستیم."

به مناسبت شصت و یکمین سال تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر و با گذشت 6 ماه از مناقشات بر سر انتخابات ایران، هنرمندان و فعالان به هم می پیوندند تا اعتراضات جاری در ایران را برجسته کنند و مبارزات مسالمت آمیز مردم ایران را برای حقوق مدنی و حقوق بشر خود، ارج بگذارند. "اتحاد برای ایران"؛ شبکه جهانی فعالان که از حقوق بشر در ایران حمایت می کند، مجموعه ای از برنامه های فرهنگی و هنری سازماندهی کرده است.

این برنامه های هنری و فرهنگی، به خواسته های جامعه بین المللی از دولت ایران برای رعایت حق آزادی تجمع، آزادی بیان و مطبوعات، و برای آزاد کردن همه زندانیان عقیدتی، پایان دادن به شکنجه و تجاوز در زندان، وپاسخگویی و پذیرش مسئولیت جنایتی که علیه حقوق مردم ایران اعمال شده است، قدرت می بخشد. گزارشگران بدون مرز، دیده بان حقوق بشر، موسسه ابتکارزنان برنده جایزه صلح نوبل، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، مدافعان خط مقدم (فرانت لاین) و سازمان آرتیکل ۱۹ (ARTICLE 19) از جمله حامیان روز جهانی هنر هستند. در حال حاضر، مجموعه برنامه های سخنرانی، کنسرت، نمایشگاه، شعرخوانی، میزگرد، نمایش فیلم و بسیاری برنامه های دیگر برای بیش از ۲۵ نقطه در جهان از جمله آمستردام، اورلاندو، لس آنجلس، سانفرانسیسکو، آلمان، انگلستان، و واشنکتن دی سی برنامه ریزی شده است.

بسیاری از شخصیت های حقوق بشری و هنرمندان محبوب مردم حمایت خودشان را از "اتحاد هنرها برای ایران" از طریق پیام های ویدئویی اعلام کرده و در آن از مردم خواستند که در برنامه روز ۲۱ آذرماه شرکت کنند، از جمله اسماعیل خوئی ، شاعر، محسن نامجو، آرش سبحانی (گروه کیوسک)، نرگس کلهر؛ فیلمساز (دختر مهدی کلهر مشاور فرهنگی احمدی‌نژاد)، رکسانا صابری (روزنامه نگار ایرانی- امریکایی که در دی ماه ۱۳۸۷ بازداشت و تا اردیبهشت ۱۳۸۸ در اوین در زندان بود)، بهمن قبادی؛ فیلمساز ایرانی کردتبار، و سوسن دیهیم؛ خواننده ایرانی و آهنگساز، پیام های حمایت خود را برای اتحاد برای ایران فرستاده اند. گروه "یو تو" هم ترانه دیهیم بشنو از نی بر اساس شعر مولوی، را در آغاز برنامه "یکشنبه خونین یکشنبه" در بارسلونا به مردم ایران تقدیم کرد.

اتحاد برای ایران یک شبکه غیر سیاسی جهانی از اشخاص و فعالان حقوق بشر است که برای همبستگی با مردم ایران شکل جنبش مردمی گرفته است. اتحاد برای ایران با هر گونه تحریم اقتصادی فراگیر و اقدام نظامی علیه مردم ایران مخالف است چرا که بر روی وضعیت حقوق بشر در ایران آثار مخرب خواهد داشت و به مردم ایران آسیب می‌زند.

برای مصاحبه مطبوعاتی در مورد روز جهانی هنر با این افراد تماس بگیرید:

* حمید دباشی، استاد دانشگاه کلمبیا،

.(JavaScript must be enabled to view this email address) , +1 646 334 9264

* هادی قائمی، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران،

.(JavaScript must be enabled to view this email address) , +1 917 669 5996

* رضا معینی، گزارشگران بدون مرز،

.(JavaScript must be enabled to view this email address) , +33 1 448 36054

* فیروزه محمودی، هماهنگ کننده اتحاد برای ایران،

.(JavaScript must be enabled to view this email address) , + 1 510 435 4131