ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 03.12.2009, 18:49
۱۳ آذر، روز مبارزه با سانسور، گرامی باد!

سال‌هاست كه كانون نویسندگان ایران نسبت به اِعمال سانسور و گسترش روزافزون آن اعتراض می‌كند و بر حق آزادی اندیشه و بیان پای می‌فشارد. اما اكنون صحنه دیگرگون شده است. امروز سانسور دیگر به صفحات كتاب و مطبوعات، صحنه‌ی تئاتر و سینما یا نمایشگاه‌های نقاشی و مجسمه‌سازی محدود نیست، بلكه دامنه‌ی آن تا كوچه و خیابان گسترش یافته و به گونه‌یی سراسر جامعه را فرا گرفته است. با گسترش و تشدید اعتراضات مردمی، اكنون عوامل سركوب می‌كوشند با سانسور شدیدتر و همه‌جانبه‌تر صدای اعتراض عمومی مردم را خاموش و وجود آن را انكار كنند. اكنون، به محدودیت‌هایی كه در عرصه نشر كتاب یا اكران فیلم و اجرای تئاتر وجود داشت، دستگیری روزنامه‌نگاران و تعطیلی روزنامه‌ها، شیوه‌های تازه‌ی تحریف خبرها و جلوگیری از انتشار آزادانه‌ی اخبار مانند فیلترینگ سایت‌های اینترنتی، تهدید و بازداشت وبلاگ‌نویسان،‌ ارسال پارازیت بر روی امواج ماهواره‌ای و نظایر این‌ها نیز افزوده شده است.

از سوی دیگر، مردم معترض با انواع وسایل و شیوه‌های ابتكاری می‌كوشند این موج جدید سركوب و سانسور را خنثی و از حق بیان آزادانه‌ی خواسته‌های خود دفاع كنند.

این واقعیت‌ها بار دیگر به روشنی نشان می‌دهد كه امروز سانسور فقط جلوگیری از انتشار آزادانه‌ی عقاید نیست، بلكه مستقیماً به ابزاری سیاسی برای سركوب و تحمیل نوعی عقیده و نگاه خاص به جامعه تبدیل شده است.

كانون نویسندگان ایران با درك تأثیر ویران‌گری كه سانسور و فقدان آزادی بیان در عرصه‌های اندیشه و ادب و هنر به جا می‌گذارد، سال گذشته سیزدهم آذر را روز مبارزه با سانسور اعلام كرد، و این حركت با حمایتی گسترده‌ روبه‌رو شد كه ضرورت توجه بیش‌تر به این مسئله را نشان داد. این روز، روز همه كسانی است كه برای الغای سانسور و دفاع از آزادی اندیشه و بیان می‌كوشند.

ما بار دیگر، با یاد همه‌ی كوشندگانی كه در راه آزادی اندیشه و بیان جان‌فشانی كرده‌اند، ۱۳ آذر را گرامی می‌داریم، و در راه مبارزه با سانسور دست در دست همه كسانی می‌گذاریم كه می‌خواهند آزاد بیاندیشند و آزاد قلم بزنند.

كمیته مبارزه با سانسور
كانون نویسندگان ایران
۱۲ آذر ۱۳۸۸