ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 01.12.2009, 19:39
مردم به کمتر از مطالبات برحق خود قانع‏ ‏نمی‌شوند


پاسخ آیت الله العظمی منتظری به پرسش هایی پیرامون جنبش سبز؛
انحصارطلبی و استبداد عاقبتی جز انزوای بیشتر کشور و نظام در‏ ‏دنیا ندارد
سه شنبه، ۱۰ آذر، ۱۳۸۸

بسمه تعالی ‏
‏ محضر حضرت آیت الله العظمی منتظری دام عزه العالی

‏ ‏همان گونه که مستحضرید ملت ایران جهت دستیابی به اعتلای سیاسی ، اقتصادی‏ ‏و اجتماعی خود، قبل از انتخابات مطالبات بحقی را مطرح می‎نمود، و برای تحقق‏ ‏این مطالبات با شور و نشاطی بی شائبه در انتخابات شرکت کرد; اما صاحبان‏ ‏قدرت با مددگیری از آراء مهندسی شده نتیجه انتخابات و وضعیت جامعه را‏ ‏به آنچه امروز شاهد آن هستیم مبدل نمودند.

‏«جنبش سبز» در پیگیری مطالبات جامعه، پس از انتخابات توانست‏ ‏خواسته های اکثریت ملت ایران را نمایندگی کند و در این مسیر زندانها و‏ ‏شکنجه های وحشتناک قرون وسطایی را تحمل کرده و حتی شهدایی را تقدیم‏ ‏نمود، تا با اصرار بر دوری از خشونت به آرمانهای خود دست یابد; که با لطف‏ ‏و رحمت الهی ، این جنبش در سرتاسر ایران گسترش یافت ; لذا مردم در ادامه‏ ‏مسیر نیازمند پاسخ به سؤالات متعددی هستند که در ذهنشان شکل گرفته‏ ‏است .
‏ ‏مستدعی است با پاسخ خود جهت اعتلای هرچه بیشتر جنبش موجب هدایت و‏ ‏دلگرمی ملت مظلوم و ستمدیده باشید.

‏ ‏به نظر حضرتعالی:
‏۱ – جنبش سبز مردم ایران چه دستاوردهایی طی مدت اخیر داشته است؟
‏۲ – چه عواملی مانع از گسترش و توسعه جنبش سبز مردم خواهد شد و راه‏ ‏دستیابی به اهداف را طولانی تر می‎کند؟
‏۳ – راههایی که موجب تقویت و مصونیت نسبی جنبش خواهد شد کدامند؟
‏۴ – چه توصیه هایی برای اعتلای بیشتر جنبش می‎فرمایید؟

‏ ‏
‏ پاسخ آیت الله العظمی منتظری:

‏بسم الله الرحمن الرحیم ‏

(ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم )‏

(سوره رعد، آیه ۱۱)‏
‏”خداوند وضعیت و سرنوشت هیچ ملتی را تغییر نمی دهد مگر زمانی که خودشان درصدد تغییر آن برآیند.”‏
‏‏
‏ با سلام و تحیت و ضمن تقدیر از توجه شما نسبت به مسائل جاری و‏ ‏سرنوشت ساز کشور.

‏ ‏جواب ۱ – جنبش مذکور که جلوه و تبلوری واقعی از مطالبات به حق‏ ‏اکثریت مردم ایران در سالهای متمادی است، هرچند تاکنون با برخورد‏ ‏خشن و شدید جناح تندروی حاکمیت روبرو شده است، ولی دستاوردهای‏ ‏داخلی و خارجی آن قابل انکار نمی باشد. این جنبش در داخل کشور‏ ‏توانسته است فرهنگ مسالمت‌آمیز مطالبه حقوق تضییع شده اقشار‏ ‏وسیعی از مردم در انتخابات و حوادث پس از آن را تا حد زیادی نهادینه‏ ‏کند و از طرفی ماهیت خشن جناح تندرو و سرکوبگر را به خوبی افشا‏ ‏نماید؛ و البته هزینه‌های سنگینی را برای آن تحمل نموده است. این پدیده‏ ‏نشانه آن است که مردم به کمتر از رسیدن به مطالبات بر حق خود قانع‏ ‏نمی شوند و کشتار و ارعاب و تهدید و بگیر و ببندها و محاکمات غیر شرعی‏ ‏و غیر قانونی و محکومیت های سنگین و غیر عادلانه فعالان سیاسی و‏ ‏آزادیخواهان و نیز تبلیغات دروغ و فریبنده ، تأثیری در عزم و اراده آنان‏ ‏ندارد. در بعد خارجی نیز توانسته است نظر کشورهای جهان و بخصوص‏ ‏جوامع مترقی و سازمان های مدافع حقوق بشر را نسبت به مظلومیت و‏ ‏خواسته های به حق خود معطوف داشته و در ارزیابی سیاسی ، قدرت‏ ‏واقعی ملت را به جهانیان نشان دهد.

‏ ‏جواب ۲ و ۳ – از جمله عواملی که ممکن است مانع گسترش جنبش به حق‏ ‏مردم شود، یکی شعارهای انحرافی ساختارشکن و عکس‌العمل‌های‏ ‏نامناسبی است که به سوژه‌ای برای سرکوب مردم توسط جناح تندرو‏ ‏تبدیل خواهد شد. جنبشی که خواسته های منطقی و مشروع و قانونی دارد و‏ ‏می‎تواند آنها را به شکل مسالمت‌آمیز و معقول مطرح کند، نباید احیانا‏ ‏گرفتار رفتارهای عکس‌العملی در برابر خشونت‌ها و سرکوبگری‌ها شود و‏ ‏بسا شعارهایی را مطرح کند و یا واکنش هایی را از خود نشان دهد که در‏ ‏نهایت مطابق خواسته جناح تندرو حاکمیت و به نفع آنان باشد؛ و چه بسا‏ ‏این مسائل توسط ایادی آنان جهت انحراف نهضت به وجود می‎آید،‏ ‏چنانچه بارها مردم بعینه نیروهای آنها را در حال تخریب اماکن و اموال‏ ‏عمومی و شخصی دیده اند.

‏ ‏عامل دیگر، انتظار پیروزی زودرس و عجولانه است. جنبش مذکور‏ ‏نباید در رسیدن مردم به حقوق خود، عجله و بی حوصلگی نشان دهد. صبر‏ ‏بر شدائد و مصائب و مقاومت در راه حق و امر به معروف و نهی از منکر و‏ ‏همچنین مقاومت برای احقاق حقوق ، از آموزه های مهم دینی است که در‏ ‏قرآن و روایات روی آن تأکید فراوان شده است.

‏‏عامل سوم ، اختلاف سلیقه ها در روش احقاق حقوق و امر به معروف و نهی‏ ‏از منکر است که می‎تواند آسیب جدی به نهضت و حرکت مردم وارد نماید.‏ ‏در این راستا شخصیت های معتمد مردم و مؤثر در جنبش می‎توانند با‏ ‏شفاف سازی خواسته های قانونی و شرعی مردم و تفاهم کامل با یکدیگر‏ ‏مانع بروز عوامل مذکور و موجب تقویت حرکت‌های مردمی و مصونیت‏ ‏آن از آسیب های محتمل باشند.

‏ ‏جواب ۴ – بدیهی است کسانی که در راه احقاق حقوق مردم تلاش می‎کنند‏ ‏و در حقیقت به وظیفه مهم شرعی و ملی امر به معروف و نهی از منکر عمل‏ ‏می‎کنند در درجه اول ، باید خود عامل به حق و معروف ، و تارک منکر و‏ ‏باطل باشند، و مرزهای دینی و اخلاقی را کاملا حفظ و مراعات نمایند تا‏ ‏عمل و حرکتشان در راه رضای خالق و مصالح مخلوق منشأ آثار خیر قرار‏ ‏گیرد.

‏ ‏در خاتمه برای چندمین بار به عنوان نصیحت و خیرخواهی برای حاکمیت‏ ‏یادآور می‎شوم : راهی که مسئولین و تصمیم گیرندگان نظام در پیش‏ ‏گرفته‌اند جز به ضرر دین و دنیای خودشان و مردم نخواهد بود. تمکین به‏ ‏همه اصول قانون اساسی و به رسمیت شناختن حقوق ملت و عمل به آن‏ ‏بهترین راه برای نشان دادن حسن نیت حاکمیت است. انحصارطلبی و‏ ‏خودمحوری و استبداد و اعمال خشونت در مقابل مردم ، و محاکمات‏ ‏غیر شرعی و غیر قانونی فعالان سیاسی خدمتگزار و شناخته شده و‏ ‏محکومیت های سنگین برای آنان ، عاقبتی جز انزوای بیشتر کشور و نظام در‏ ‏دنیا و فاصله گرفتن بیشتر مردم از حاکمیت و تخریب و مشوه نمودن چهره‏ ‏اسلام مظلوم و در نهایت غضب و خشم خداوند را به دنبال نخواهد داشت.‏ ‏امیدوارم مسئولین مربوطه هرچه زودتر مسیر باطل خود را اصلاح نمایند‏ ‏و رضایت خالق و خلق را تحصیل نمایند.

‏والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

‏۱۰ آذر ماه ۱۳۸۸‏
‏حسینعلی منتظری ‏