ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 01.12.2009, 22:56
یازدهمین سالگرد قتل مختاری و پوینده


بیانیه كانون نویسندگان ایران
به مناسبت یازدهمین سالگرد قتل محمد مختاری و محمدجعفر پوینده


آیین تازه‌ای نبود مرگ ،
ما زنده‌ایم .

یاران، هم‌گامان، زنان و مردان آزاده !
یازده سال پیش، در خزان ۱۳۷۷، در پی قتل تبهكارانه‌ی پروانه اسكندری و داریوش فروهر، فعالان سیاسی و اجتماعی، دو تن از یاران دلیر و آزاده‌ی ما، محمد مختاری و محمدجعفر پوینده، را در خیابان‌های تهران ربودند و به جرم نوشتن و گفتن و سرودن، شكستن سكوت گورستانی، گردن نگذاشتن به یوغ بردگيِ قدرتِ حاكم، كوشیدن در راه آزادی بیان و قلم و اندیشه و پیكار بی‌امان با سانسور به طرز هولناكی به قتل رساندند.

در آن هنگام، حاكمیت كه از سركوب‌های خونین و گسترده‌ی دهه‌ی ۱۳۶۰ فارغ شده بود گمان داشت كه با قتل و تك‌زنيِ مختاری و پوینده، غفار حسینی، حمید حاجی‌زاده و احمد میرعلایی و نیز مجید شریف و پیروز دوانی و ده‌ها تن دیگر می‌توان فریاد آزادی‌خواهيِ روشنفكريِ متعهد ایران را برای همیشه خاموش كرد. اما هنگامی كه قتل‌ها از پرده بیرون افتاد و حاكمیت چاره‌ای جز پذیرش قتل‌ها ندید، كوشید با محدود كردن این كشتارها به چهار قتل، بر ژرفای این جنایت‌های ضدبشری سرپوش بگذارد و این تبهكاری‌ها را حاصل انحراف مشتی «خودسر» جلوه‌گر سازد؛ دادگاهی سر هم كرد و در پشت درهای بسته، در تاریكی و خاموشی، بدون حضور خانواده‌ها و وكیلان جان‌باختگان، سر و ته قضیه را هم آورد و سرانجام ناصر زرافشان، وكیل شجاع قربانیان و عضو كانون نویسندگان ایران را به جرم حق‌جویی و پافشاری بر محاكمه‌ی آمران و عاملان جنایت‌ها روانه‌ی زندان كرد. چندی نگذشت كه آمران و قاتلان را در بافت و ساختی دیگرگونه و گسترده، و در سلیحِ كامل، روانه‌ی خیابان‌ها كردند تا این بار در رویدادهای خونینِ پس از خرداد ۱۳۸۸ به جان مردم و جوانان حق‌طلبی بیافتند كه به مسالمت‌آمیزترین شكلِ ممكن خواهان اعاده‌ی آزادی‌های از دست‌رفته‌ی خود بودند. و چنین شد كه خون كشتگانِ خیابان‌ها، شكنجه‌شدگان و قربانیان كهریزك‌ها، نداها و ترانه‌ها، سهراب‌ها و محسن‌ها و... با خون سلطان‌پورها و پوینده‌ها و مختاری‌ها و هزاران جان‌باخته‌ی دهه‌ی ۶۰ به هم پیوست و آزادی را فریاد كرد.

مردم آزاده!
كانون نویسندگان ایران در یازدهمین سالِ جان باختن محمد مختاری و محمدجعفر پوینده، بار دیگر اعلام می‌كند كه با آرمان‌های پاك و آزادی‌خواهانه‌ی یاران از دست‌ رفته‌ی خود بر سر همان پیمان است كه بود، و اگر هزار سال بر این بگذرد حتی یك دَم از دادخواهی خود نمی‌گذرد و تا محاكمه و مجازات آمران و عاملان جنایت‌های سه دهه‌ی اخیر و برچیدن كامل تمامی بساط شكنجه و پیگرد و آزار و آزادی‌كُشی دَمی از پای نمی‌نشیند.

دیدگان خفته در گورِ یاران عزیز ما و همه‌ی ستم‌كُشتگانِ این سال‌ها چشم به راه روز دادرسی است.

كانون نویسندگان ایران
۱۰ آذر ۱۳۸۸



اطلاعیه‌ی كانون نویسندگان ایران به مناسبت روز ۱۳ آذر

یاران! هم‌گامان! مردم آزاده!
در یازدهمین سالگرد قتل محمد مختاری و محمدجعفر پوینده، جان‌باختگان راه آزادی و ستم‌ستیزی، روز جمعه ۱۳/۹/۱۳۸۸ از ساعت ۲ تا ۴ عصر بر مزارشان در امامزاده‌ طاهر مهرشهر كرج گرد می‌آییم و همراه خانواده و یاران‌شان یاد جاویدشان را گرامی می‌داریم.

كانون نویسندگان ایران
۱۰ آذر ۱۳۸۸