ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 27.11.2009, 18:32
آژانس: ایران ساخت مرکز اتمی فوردو را متوقف کند

دویچه وله: شورای حکام آژانس قطعنامه پیشنهادی گروه ۱+۵ علیه ایران را تصویب کرد. در این قطعنامه از رفتار ایران در مناقشه اتمی انتقاد شده و از این کشور خواسته می‌شود ساخت تاسیسات اتمی قم را فورا متوقف کند.

قطعنامه‌ی شورای حکام آژانس بین‌المللی که طرح آن از سوی پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان ارائه شده بود، پیش از ظهر روز جمعه (۲۷ نوامبر) به تصویب رسید. ۲۵ کشور به قطعنامه رای مثبت دادند. کشورهای همسایه‌ی ایران از جمله ترکیه، پاکستان، افغانستان به‌همراه کشورهای مهمی چون آفریقای جنوبی، برزیل و مصر رای ممتنع دادند و ونزوئلا و کوبا و مالزی آن را رد کردند.

آخرین باری که شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کرد فوریه سال ۲۰۰۶ بود. افشای ساخت مخفیانه‌ی تاسیسات اتمی فوردو در نزدیکی شهر قم و عدم پاسخ مثبت به پیشنهاد آژانس درباره مبادله‌ی سوخت، موجب افزایش بدبینی‌ها نسبت به برنامه‌ی اتمی ایران در آژانس شده است.

البرادعی مدیرکل آژانس در سال‌های اخیر موضعی نرم و مصالحه‌جویانه در مناقشه‌ی اتمی ایران داشت، اما پس از افشای پنهان‌کاری‌های اخیر ایران، لحن‌ وی تندتر شده است.

البرادعی می‌گوید، عدم پاسخ مثبت ایران به پیشنهاد مبادله‌ی سوخت، آژانس را در بن‌بست قرار داده است. به اعتقاد البرادعی، برای آنکه سوءظن استفاده از ذخایر اورانیوم در مقاصد نظامی از بین برود، باید آن را از ایران خارج کرد. ایران با این کار مخالف است.

قطعنامه‌ی مصوب شورای حکام از ایران خواسته است، ساخت‌وساز تاسیسات اتمی فوردو در نزدیکی شهر قم را هرچه سریع‌تر متوقف کند و در باره‌ی اهداف و جزئیات برنامه‌ی زمانی ساخت مرکز اتمی فردو اطلاع‌رسانی کند. علاوه ‌بر این، از تهران خواسته شده که تضمین کند، تاسیسات اتمی در دست ساخت و یا ساخته‌‌شده‌ی دیگری ندارد.

واکنش ایران

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس گفت، تصویب این قطعنامه فضای همکاری میان ایران و آژانس را به‌خطر می‌اندازد. او گفت، تهران اکنون برای حل‌وفصل مناقشه‌ی اتمی، گزینه‌های دیگری را مورد بررسی قرار خواهد داد.

سلطانیه پیش از این تهدید کرده بود، اگر قطعنامه‌ای تند و انتقادی علیه ایران در شورای حکام تصویب شود، این کشور همکاری خود با آژانس را به حداقل ممکن کاهش خواهد داد.

نماینده‌ی ایران در سخنرانی روز جمعه‌ی خود در نشست آژانس، در باره علت ساخت تاسیسات فوردو گفت: «تاسیسات فوردو، اضطراری و پشتیبان برای تاسیسات نطنز است که در معرض تهدیدات مداوم نظامی قرار دارد». سلطانیه اما توضیح نداد چرا کشورش ساخت این تاسیسات را از همان ابتدا به آژانس اطلاع نداده است.

نشست روز جمعه آژانس، آخرین نشستی است که ریاست آن را البرادعی برعهده دارد. ماموریت او به عنوان دبیرکل آژانس پس از ۱۲ سال به پایان می‌رسد. روز ۳۰ نوامبر یوکیا آمانو، نماینده سابق ژاپن در آژانس جای البرادعی را خواهد گرفت.