ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 26.11.2009, 6:38
اتهام‌های جدید جاسوسی علیه  کیان تاجبخش

اتهامات جدید جاسوسی علیه کیان تاجبخش؛ جامعه شناس ایرانی – امریکایی

۵ آذر ماه ۱۳۸۸- کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در باره اتهامات جدیدی که فرماندهان سپاه پاسدارن علیه کیان تاجبخش؛ جامعه شناس ایرانی – امریکایی وارد کرده اند، ابراز نگرانی جدی کرد.

ارون رودز سخنکوی کمپین در باره اتهامات جدید علیه تاحبخش گفت:" بنظر می‌رسد که سپاه پاسداران دنبال راهی است که سرکوب شدیدی را که از خرداد ماه شروع کرده با به راه انداختن اتهامات بی اساس جاسوسی علیه تاحبخش توجیه کند تا به این ترتیب مداخله خارجی ها را به نمایش بگذارد و تاجبخش را سپر کند."

اوایل این هفته، تابحبخش به شعبه سه بازپرسی امنیت برده شد که یک دادگاه جدیدی است و ظاهرا سپاه پاسداران از آن برای محاکمه افراد دگراندیش استفاده می کند. تاجبخش با اتهامات جدید جاسوسی بر اساس ایمیل هایی که او به متخصصین خاورمیانه در ایمیل لیست گلف ۲۰۰۰ می فرستاده، روبرو شده است که صدها متخصص و روزنامه نگار از اقصی نقاط جهان در این ایمیل لیست هستند. بر اساس اطلاعات رسیده به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، فرماندهان عالی رتبه سپاه پاسداران این اتهامات جدید را علیه تاجبخش به جریان انداخته اند. تاجبخش در حال حاضر در سلول انفرادی در زندان اوین است و از آزادی او به قید وثیقه خودداری می شود.

کیان تاجبخش توسط دادگاه بدوی به اتهامات متعددی به ۱۵ سال زندان محکوم شده است. این اتهامات عبارتند از "اقدام علیه امنیت ملی با عضویت در شبکه اینترنتی مرتبط به گری سیک؛ عامل سیا، و سایر عوامل خارجی با هدف تحریک مردم به شورش در انتخابات، جاسوسی و ارتباط با عوامل خارجی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، پذیرش پست مشاوره در بنیاد سورس با هدف به راه انداختن انقلاب مخملین برای براندازی جمهوری اسلامی ایران، فعالیت های تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با شرکت در تجمعات غیر قانونی و عامل ایجاد شک و شبهه و تصور تقلب در انتخابات، و باعث از بین رفتن اعتماد عمومی نسبت به نهادهای رسمی ملی و نظام حاکم با به راه انداخت شورش، جار و جنجال و ترس و وحشت در جامعه." در دادگاه هیچ مستندی که این اتهامات را ثابت کند ارائه نشده است.

ارون رودز در مورد این اتهامات گفت :"اگر سلامتی و آزادی یک انسان بی گناه در معرض خطر نبود، اتهام جاسوسی بر اساس مشارکت در بحث ایمیل گلف ۲۰۰۰ چیزی بیش از تلاش های مضحک برای تخریب یک متفکری نیست که از فعالیت سیاسی پرهیز کرده است."

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران بخاطر دادرسی های اخیر در پرونده دگراندیشان که قانون کشور را در آنها نقض می کنند، نگران سلامتی و امنیت جانی تاجبخش است.

در روز 20 آبان ماه احسان فتاحی؛ فعال کرد علیرغم اینکه دادگاه بدوی او را به 10 سال زندان محکوم کرده بود، به دار آویخته شد. دادگاه تجدید نظر اتهام محاربه را به اتهامات او اضافه کرد و حکم اعدام برای فتاحیان صادر کرد. قانون در ایران به صراحت دادگاه های تجدید نظر را از افزایش احکام دادگاه های بدوی منع کرده است. اتهامات جدید علیه تاجبخش نشانه یک روند فراقانونی است که احتمالا به جریان افتاده است.

کیان تاجبخش از دسترسی به وکیل مستقل محروم است و مسئولین، هوشنگ ازهاری؛ وکیل تسخیری را به او تحمیل کرده اند.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از قوه قضائیه می خواهد که فورا تاحبخش و همه دگراندیشان و فعالانی را که ناعادلانه تحت آزار و اذیت و محاکمه هستند، آزاد کند. کمپین بین المللی حقوق بشر همچنین از اینکه سپاه پاسداران نهادهای قضایی را غصب می کند و آنها را برای بازداشت ها و احکام فراقانونی تحت کنترل خود درمی آورد، ابراز نگرانی عمیق کرد.