ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 24.11.2009, 22:40
سرکوب زودهنگام دانشجویان در آستانه روز دانشجو

سوم آذر ماه ۱۳۸۸- کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز اعلام کرد که بازداشت خودسرانه و محاکمه تعداد زیادی از دانشجویان در روزهای اخیر مشخصا سرکوب زودهنگام اعتراضاتی است که برای روز ۱۶ آذر تدارک دیده شده‌اند. دانشجویان در سراسر کشور در بابل، چهارمحال و بختیاری، شیراز، ایلام، کرمانشاه، قزوین، و تهران در دانشگاه آزاد، دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر و علم وصنعت بازداشت شده اند.

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در این مورد دانشجویان گفت: "سرکوب گسترده دانشجویان برای ساکت کردن جنبش دانشجویی در پیش است که این سرکوب نه تنها حقوق آنها را نقض می‌کند بلکه تحصیل و زندگی خانوادگی آنها را هم مختل می‌کند."

در باره بازداشت دانشجویان اطلاعاتی توسط مسئولین داده نمی شود. در برخی از موارد، پس از بازداشت دانشجویان، آن ها را از دانشگاه اخراج کرده اند یا در کمیتته انضباطی دانشگاه پرونده آنها را به جریان انداخته اند. برخی از دانشجویان به زندان و شلاق محکوم شده اند.برخی از دانشجویان بخاطر شرکت در تجمع های مسالمت آمیز بازداشت شده اند.

دانشجویان در ایران پس از ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، تحت فشار بسیار شدید قرار گرفته اند که از ابراز عقیده چه در مورد مسائل سیاسی در کشور و چه در مورد مسائل صنفی دانشگاه ها خوددار ی کنند.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران خواستار آزادی فوری همه دانشجویانی است که بخاطر اینکه خواستار حقوق آزادی های بیان و تجمع هستند که این حقوق در اسناد بین المللی حفاظت شده است. کمپین همچنین از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواست که حقوق دانشجویان را برای شرکت آزادانه در روز تجمع های روز 16 آذر رعایت کند.

روزشمار بازداشت، محاکمه و آزار و اذیت دانشجویان در روزهای اخیر

طبق اطلاعات منتشره توسط خبرنامه امیرکبیر در طول ماه گذشته بیش از ۶۰ دانشجو بازداشت شدند که برخی از آنها هنوز در زندانند. اطلاعات رسیده به کمپین بین المللی حقوق بشر در باره بازداشت ، محاکمه و آزار و اذیت دانشجویان در یک هفته اخیر که البته کامل و جامع هم نیست به این شرح است:

۲۵ آبان ماه، پنج دانشجوی کرد لیدا محمدی، سروه ویسی، آماج رحیمی، احمد اسماعیلی و پخشان عزیزی پس از اعتراض دانشجویان کرد در مقابل دانشکده حقوق و علوم سیاسی تهران بازداشت شدند. هیچ اطلاعاتی در مورد مکان نگهداری آنها و اتهاماتشان تا کنون منتشر نشده است.

۲۶ آبان ماه، ندا اسکندری و خدیجه قهرمانی از دانشجویان دانشگاه شیراز که برای پیگیری وضعیت محرومیت از تحصیل خود به کمیته انضباطی رفته بودند، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. هر دو این دانشجویان دو ترم از تحصیل محروم شده اند.

۲۸ آبان ماه، حداقل ۱۸ دانشجو در تهران بازداشت شدند؛ عباس حکیم زاده در خانه خود بازداشت شد. ۷ دانشجوی عضو دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال در منزل احسان دولتشاه بازداشت شدند. این دانشجویان عبارتند از: سورنا هاشمی، علیرضا موسوی، فرزان ربئوفی، سینا شکوهی، البرز زاهدی و احسان دولتشاه. ۶ دانشجوی علامه طباطبایی نیز در یک کافی شاپ در تهران در بعد ازظهر همین روز بازداشت شدند، این دانشجویان عبارتند از: حمید قهوه چیان، علیرضا موسوی، احمد میرحایری، علیرضا زرگر، امیر کاظم پور، تینا شکوهی، و یاسر موسمی. هیچ اطلاعات در مورد این دانشجویان به خانواده های آنها داده نشده و فقط احضاریه تفتیش منزل این دانشجویان توسط شعبه سه بازپرسی ویژه امنیت صادر شده بود. در همین روز دو دانشجوی داشنگاه آزاد تبریز؛ رسول علی نژاد و بهروز فریدی بازداشت شدند.

۲۹ آبان ماه، بیست و چهار دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد ظاهرا بخاطر شرکت در تجمع مسالمت آمیز ۱۳ آبان ماه به کمیته انضباطی احضار شدند

اول آذرماه، هشت دانشجوی دانشگاه مازندران در حکمی توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه عمومی در بابلسر بخاطر شرکت در تجمع مسالمت آمیز در خرداد و تیرماه ۱۳۸۸، هرکدام به ۶ ماه زندان و ۱۵ ضربه شلاق محکوم شدند. این ۸ دانشجو عبارتند از میلاد حسینی کشتان، علی نظری، سیاوش صفوی، علی دنیاری، مازیار یزدانی نیا، شوآنه مریخی، علی عباشی، و رحمان یعقوبی. همچنین در همین روز ۲۰ دانشجو در دانشگاه گیلان بخاطر اعتراض در جسله سخنرانی صفار هرندی در روز ۱۸ آبان ماه، به کمیته انضباطی دانشگاه فراخوانده شدند. ۵۰ دانشجوی دانشگاه آزاد نجف آباد اصفهان نیز بخاطر شرکت در تجمع روز ۱۳ آبان ماه به کمیته انضباطی فراخوانده شدند.

2 آذرماه، مهدی عربشاهی، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت توسط شعبه ۱۰۵۳ دادگاه عمومی تهران به اتهام برهم زدن نظم عمومی از طریق تجمع غیر قانونی به دادگاه فراخوانده شد. همچنین در این روز دانشجویان دانشگاه ایلام از جمله آرش خندل و مراد باصره بازداشت شدند. سه دانشجوی دانشگاه قزوین نیز به نام های چیام حیدری قزوینی، فرهاد فتحی، و سعید سکاکیان بازداشت شدند.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران همچنین از بازداشت ۱۸ دانشجوی دانشگاه شیراز مطلع شده است که تعدادی از آنها که در زندان عادل آباد عبارتند از: بنایی، جلیلی، سعید رضایی، زاهدی، ظهوریان، عارف، پورفتحی، طاهری، صفرپور، و پورسلطان که در زندان عادل آباد شیراز در بازداشت هستند. دکتر مسیح الله حقیقت جو که دارای دو مدرک دکترا در علوم است در روز ۱۳ آبان ماه بازداشت شده و همچنان در بازداشت است. همچنین صالح پور، کاظم رضایی، یحیی طاووسی، ندا اسکندری، خدیجه قهرمانی، نظری، شیروانی، و باقری در بازداشتگاه اداره اطلاعات بسر می برند. برخی از دانشجویان بازداشتی محاکمه شده اند اما به خانواده آنها گفته شده است که احکام آنها بعد از ۱۶ آذر صادر خواهد شده و تا آن زمان از ملاقات هم محروم خواهند بود.

ده دانشجوی دانشگاه شهر کرد در چهارمحال و بختیاری هم به اداره اطلاعات این شهر فراخوانده شده‌اند و ۲۳ دانشجو نیز به اتهام شرکت در اعتراضات ۱۳ آبان ماه به کمیته انضباطی احضار شده اند.