ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 15.11.2009, 20:57
در مورد دین نیز می‌توان چون و چرا کرد

خبر آنلاین: محسن آرمین عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در نشستی با موضوع دین و آزادی که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران در تالار رجب‌بیگی این دانشکده بعد از برگزاری تریبون آزاد دانشجویی برگزار شد، گفت: آزادی قلم به عنوان رکن چهارم دموکراسی است که اگر این رکن چهارم وجود نداشته باشد، سه رکن دیگر نمی‌توانند کارکرد خود را داشته باشند و انتخابات و احزاب بدون آزادی بیان و قلم تغییر ماهیت می‌دهد.

وی ضمن اینکه عمل سیاسی را معطوف به قدرت دانست گفت: هر عملی که به یکی از موضوعات توزیع قدرت، اعمال قدرت و نقد قدرت معطوف شود عمل سیاسی است پس عمل سیاسی ناظر به عرصه عمومی است و نه عرصه‌ی خصوصی.

وی در حالی که ظرف عمل سیاسی را عرصه عمومی عنوان کرد،‌ گفت: نقد نوعی عمل سیاسی است که ظرف آن عرصه‌ی عمومی است و اینکه اگر نقدی دارید باید به صورت خصوصی مطرح کنید به هیچ وجه مبنای منطقی ندارد و با منطق سیاسی سازگار نیست چون اگر ظرعف عمل سیاسی عرصه‌ی عمومی است نقد نیز لزوما باید در عرصه‌ی عمومی صورت گیرد و نه به صورت شخصی و خصوصی.

آرمین افزود:اینکه نقد باید سازنده، از سر صدق و با حسن نیت باشد با منطق عمل سیاسی سازگار نیست چون اگر برای نقد این خصوصیات را قائل می‌شویم باید برای سایر وجوه عمل سیاسی نیز قید خیر خواهانه بودن مطرح شود واین پرسش پیش می‌آید که چه دستگاهی مسئول تشخیص این نیت خیرخواهانه خواهد بود.

عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی گفت: چرا آنجا که بحث اعمال قدرت است، هیچ کس نمی‌‌گوید افراد باید خیرخواهانه بودن عمل‌شان را ثابت کنند؛ اما منتقدان باید ثابت کنند که نقد آنها خیرخواهانه است و مرجع تشخیص این نیت کجاست؟ آیا این مرجع حاکمان قدرت‌اند همانها که بیش از همه در معرض فساد قرار دارند؟

آرمین تاکید کرد: تنها قید نقد قانون است و لاغیر.

عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با اشاره به اهمیت التزام به اخلاق از سوی کنشگران سیاسی، اظهار کرد: کنش‌گر سیاسی باید اصول اخلاقی را رعایت کند و مرجع تشخیص آن قانون یا افکار عمومی است.

عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ضمن اینکه که امور عرصه عمومی را با مصلحت عمومی مرتبط دانست، گفت: ملاک عمل سیاسی، عرصه‌ی مصلحت عمومی است و وقتی پای مصلحت عمومی به میان می‌آید، عمل سیاسی قابل نقد می‌شود با این سوال که تا چه اندازه منطبق با مصلحت عمومی بوده است.

وی با بیان اینکه نمی توانیم در عرصه‌ی سیاست امر مقدس یعنی نقدناپذیر نمی‌توانیم داشته باشیم افزود: تعابیر مختلفی که با پسوند مقدس به کار می‌برند، تعابیر بی‌معنا در عرصه‌ی سیاسی است چون مقدس یعنی نقدناپذیر؛ اما در عرصه‌ی سیاسی امری نقدناپذیر وجود ندارد، چرا که حتی دین نیز زمانی که پا به عرصه‌ی عمومی می‌گذارد، قابل چون و چرا خواهد بود و البته این حرفی جدید نیست.

عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی تصریح کرد: شاهدیم عمل ائمه معصومین نیز توجیه می‌شود، اگر قرار بود دین در عرصه‌ی عمومی بر اساس مصلحت عمومی مورد چون و چرا قرار نگیرد، چرا ما خود را به آب و آتش می‌زنیم تا عمل انبیاء را توجیه کنیم. پس وقتی در مورد دین نیز می‌توان چون و چرا کرد، تکلیف غیر دین مشخص است.

عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی افزود : زمانی می‌توان نقد را مشروع و منطقی دانست که برای انسان حقی قائل باشیم و انسان را ذی‌حق بدانیم. وخداوند نیز در قرآن پذیرش اصل دین را آزاد گذاشتند.

آرمین گفت: نقدناپذیری افراد و نهادها به معنای مسلوب‌الحق کردن مردم است و اگر جامعه و مردم و انسان‌ها را صاحب حق ندانیم و حقانیت یک فرد را برای تصرف در حقوق همگان به رغم میل همگان بپذیریم،همان استبداد است.

وی در ادامه قسمتی از نامه حضرت علی (ع) خطاب به مالک‌اشتر را قرائت کرد که اگر مردم گمان بردند ظلم می‌کنی، دلایل خود را برای آن‌ها توضیح بده و شفاف‌سازی کن، به اتفاقات اخیر اشاره کرد و گفت: بخش عظیمی از جامعه معتقدند در انتخابات تقلب شده است اما با کمال وقاهت به جای پاسخگویی به آن‌ها، از مردم دلیل و مدرک می‌خواهند، در صورتی که قرار نیست وقتی برای جامعه‌ای شبهه‌ای در مورد عملکرد حکومت ایجاد می‌شود، دلیل ارائه دهند و این حکومت است که وقتی برای جمع کثیری از جامعه شبهه پیش می‌آید، باید برای مردم توضیح دهد. پس قرار نیست مردم سند آورند، چون مردم انتخابات را برگزار نکردند.

عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به انتقاد از برخی صحبت‌های مصباح در مورد حکومت پرداخت وگفت: تنها خداست که نمی‌توان از او سوال کرد و او از دیگران حق سوال کردن دارد و وقتی ما برای حکومت این حق را قائل می‌شویم، یعنی برای آن حق خدایی قائل شدیم.

آرمین در ادامه به بیان مثالی مبنی بر اینکه وقتی عده‌ای سوار اتوبوسی می‌شوند و مسافر آن اتوبوس هستند، اختیار و فرمان ماشین در دست راننده است و اگر به مسافران حق اعتراض و صحبت داده نشود به علت اینکه حواس آقای راننده پرت می‌شود و تنها با اجازه راننده مسافران بتوانند برای سلامتی او صلوات بفرستند و وقتی اتوبوس خراب شد از ماشین پیاده شده و برای ادامه حرکت آن را حل دهند، گفت: اگر کسی بپرسد زمانی که رفراندوم جمهوری اسلامی برگزار شد به مردم می‌گفتند قرار بود حکومتی به وجود آید که مردم در انتخاب حاکم او نقشی نداشته باشند و وظیفه‌شان تنها تایید باشد و حق نقد نداشته باشند و اطاعت از رییس‌جمهور را اطاعت از خدا بدانند، آیا رفراندوم جمهوری اسلامی همین نتیجه را به بار می‌آورد؟

وی در ادامه با بیان اینکه مشکل نبودن آزادی و فقدان نقد فقط گریبانگیر جامعه نیست، افزود: بیش از جامعه از نبودن حق آزادی خود نظام متضرر می‌شود و کار به جایی می‌رسد که نظام ما با این سابقه درخشان از بین ۱۷۵ کشور از نظر آزادی در رده ۱۷۲ قرار می‌گیرد و بیشترین میزان زندانیان سیاسی و روزنامه‌نگاران را دارد و بعد از برمه، دومین رتبه را در بستن روزنامه‌ها به دست می‌آورد و باید بگویم کار ما به جایی رسیده که از افغانستان نیز عقب می‌افتیم چرا که شاهدیم در آنجا نیز انتخابات برگزار شد، پس از مواجهه شدن با اعتراضات مردمی به تقلب‌ها رسیدگی شد و به مرحله دوم رسید.

آرمین با بیان اینکه این نظام مشروعیت دینی خود را از مراجع طراز اول گرفته است، گفت: امروز کار به جایی رسیده که فقط یکسری مردم پشتوانه مشروعیت شده‌اند و باید پرسید چه کسی اینجا متضرر می‌شود.

عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی گفت: قرار بود از روز قدس، اسرائیل بترسد و قرار نبود مایه نگرانی خود ما شود و قرار است ۲۲ بهمن روز تجلی بازطراوات نظام شود نه اینکه از حالا عده‌ای دغدغه ۲۲ بهمن را داشته باشند و باید گفت که این‌ها سقوط است که ما دچار آن شده‌ایم و تلخ است پس امیدواریم هر چه زودتر تدابیری بیندیشند و به کار گیرند تا هزینه‌ای بیش از این بر خود، کشور، جامعه و نظام تحمیل نکنند.

آرمین در ادامه‌ این جلسه در جواب سوالی مبنی بر اینکه چرا از میان اصلاح‌طلبان هنوز شما دستگیر نشده‌اید، گفت: این سوال را نباید از من بپرسید و من نمی‌توانم بگویم که چرا هنوز من را دستگیر نکرده‌اید.

وی همچنین در جواب این سوال که آیا مقام معظم رهبری، احمدی‌نژاد را تایید می‌کند، گفت: در مورد تایید احمدی‌نژاد، رهبری به طور صریح اعلام کرده‌اند که هر دولتی را به صورت کلی تایید می‌کنند و شاهدیم که در مورد دولت آقای احمدی‌نژاد و شخص ایشان نیز به طور خاص مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفتند.

آرمین در جواب این سوال که چه افقی را برای احزاب در جامعه پیش‌بینی می‌کنید، گفت: باید بگویم اهدافی که جریان اقتدارگرای حاکم دنبال آن بود، محقق نشده چون که آنها می‌خواستند عرصه سیاسی را یک دست کنند اما با توجه به اعتراضات و حوادثی که رخ داد، این پروژه نیمه کاره رها شد و حتی اختلافاتی در سطح خود قدرت ایجاد شد و عده‌ای که متعادل‌تر فکر می‌کردند، ادامه این روند را به نفع کشور نمی‌دانستند و بحث وحدت و ائتلاف را مطرح کردند؛ اما بخش دیگری از حاکمیت که قسمت تندروی آن را تشکیل می‌دهند، معتقدند این پروژه باید تا آخر طی شود؛ اما به نظر من می‌رسد این جریان قدرت ادامه کار را ندارد.

عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در جواب این سوال که آیا این حکومت هنوز اصلاح‌پذیر است، گفت: بهتر است این سوال را این طور مطرح کنیم که آیا راهی بهتر از حرکت مسالمت‌آمیز قانونی برای استیفای حقوق خود در جنبش سبز داریم یا خیر و کدام راه کم‌هزینه است و امکان موفقیت بیشتر دارد و آن وقت است که جواب روشن است.

وی همچنین در جواب اینکه جایگاه ولایت فقیه چطور ارزیابی می کنید گفت:‌ ولایت فقیه یکی از نظریات حکومتی است که در بین نظریه‌های حکومت دینی مطرح می‌شود و لزوما بهترین و یا تنها نظریه‌ی مطرح در این رابطه نیست.

وی همچنین در جواب سوالی در مورد وضعیت بهزاد نبوی گفت:‌ آقای بهزاد نبوی از نظر جسمی با مشکلات بسیاری مواجه هستند که باید تحت نظر مستمر باشند و این نظر، نظر پزشک معالج و پزشکی قانونی است. دادگاه ایشان نیز بدون حضور خانواده‌شان برگزار شد و منتظر حکم هستند.

آرمین در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه نظر امام در مورد ولایت فقیه چه بوده است، گفت: نظریات امام را نمی‌شود به عنوان یک نظر ثابت و ساکن مورد بررسی قرار داد و باید نظریات امام را در طول ۴۰، ۵۰ سال حضور در عرصه‌ی نظریه‌پردازی بررسی کرد، سیر حرکت امام است که اهمیت دارد و باید بگویم که به نظر من نظریه‌ی نهایی امام به نظریه جمهوریت نزدیک‌تر است.

وی همچنین در مورد شعار مرگ بر روسیه در روز ۱۳ آبان، گفت: ۱۳ آبان بیش از هر نشانه‌ی مبارزه با سلطه خارجی و استبداد داخلی است چون ملت ایران هر جا احساس کند قدرت بیگانه در امور داخلی‌اش تاثیر می‌گذارد واکنش نشان می‌دهد و باید بگویم مطرح شدن این شعار ربطی به دیندار یا غیردیندار بودن مردم یا اینکه طرفدار اسرائیل هستند، ندارد و در کشور ما با توجه به سابقه‌ی تاریخی حتی قبل از انقلاب هیچ سمپاتی با اسرائیل وجود نداشته است و گرچه شاید به لحاظ تاکتیکی با شعار نه غزه، نه لبنان موافق نباشم؛ اما مطرح کردن آن را به عنوان نادیده گرفتن لبنان و پیوند با اسرائیل نمی‌دانم.

وی همچنین در جواب این سوال که چرا آقای موسوی پس از حمایت‌های اوباما و شیمون پرز از خود در این باره بیانیه‌ای نداده است، توضیح داد: چهره و سابقه او مشخص است و هر روز هر کسی ممکن است حرفی بزند و دلیلی ندارد که ما خود را وارد صحنه بازی‌ای‌ کنیم که شریعت‌مداری‌های کیهان ترتیب می‌دهند و به نظر من مواضع آقای موسوی در مورد انقلاب، کشور و آرمان‌های امام و غیره بسیار شفاف است.

عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی پلسخ این پرسش که جامعه ما ۱۵۰ سال است که شعار قانون آزادی می‌دهد و چه اشتباهی کرده‌ایم که هنوز به دنبال این موضوعات هستیم و به جایی نرسیده‌ایم، گفت در طول این ۱۵۰ سال ما پیشرفت داشتیم و در یک نقطه نیستاده‌ایم و در مبارزه برای آزادی مسیری را پیموده‌‌ایم و در سطح متفاوتی قرار داریم؛ اما یکی از اشکالات اصلی که به صورت مانع عمل کرده است، مشکل ما در حافظه‌ی تاریخی و عدم آگاهی تاریخی و استفاده از تجارب تاریخی می‌باشد و شاهدیم که در دوره مشروطه، نهضت ملی و دوره‌های دیگر همیشه این اشتباه تکرار شده است.

آرمین در حالی که ارتقای مطالبات، رادیکالیزه کردن شعارها، افزایش خواسته‌ها، دست بردن به خشونت در مقابل خشونت را سمی برای حرکت جنبش سبز در این مقطع از تاریخ دانست و گفت: بزرگترین امتیاز این حرکت آن است که با سکوت آمد و گفت رای ما کو و این مظلومیت باعث حمایت‌های مختلف از این حرکت شده است. پس اگر عاقلانه عمل کنیم دامنه‌ی این حرکت‌ به اقشار پیرامونی و محروم نیز کشیده خواهد شد.