ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 10.11.2009, 16:04
اعدام فتاحیان را متوقف و پرونده او را مجددا بررسی کنید

اعدام احسان فتاحیان را متوقف و پرونده او را مجددا بررسی کنید

۱۹ آبان ماه ۱۳۸۸- کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز از رئیس قوه قضائیه؛ آیت الله لاریجانی خواست که اجرای حکم اعدام احسان فتاحیان را که قرار است روز چهارشنبه ۲۰ آبان ماه در سنندج انجام شود، متوقف کند.

ارون رودز؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در مورد وضعیت فتاحیان گفت:"ما آقای فتاحیان را یک زندانی عقیدتی می دانیم که ناعادلانه متهم شده و بدون رعایت آئین دادرسی و در نقض قوانین کشوری و بدون هیچ سندی در اثبات این اتهام، به اعدام محکوم شده است."

ارون رودز تاکید کرد که "قوه قضائیه باید این اعدام را متوقف کند و پرونده فتاحیان را مورد بازبینی قرار دهد به گونه ای که حفاظت های لازم در آن اعمال بشود تا دوباره این پرونده شاهد بی عدالتی نباشد."

احسان فتاحیان؛ ۲۸ ساله، اهل کردستان است. احسان پس از بازداشت در شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج به اتهام تبانی علیه امنیت ملی از طریق عضویت در یک گروه اپوزیسیون مسلح محاکمه شد، و به ده سال زندان در تبعید محکوم شد.

متعاقب صدور این حکم و برخلاف قوانین ایران، فتاحیان به محاربه متهم و حکم او در دادگاه تجدید نظر به اعدام تبدیل شد.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران روز گذشته با خانواده احسان تماس گرفت. آنها توضیح دادند که احسان با اینکه عضو یک سازمان در کردستان بود اما هیچ اقدامی علیه دولت جمهوری اسلامی انجام نداده و هرگز مسلح نبوده است. آنها تاکید کردند که احسان در دوره بازداشت تحت فشار مقامات برای اعتراف به اتهاماتی بوده است که از طرف دادستان بر او وارد شده است، اما او مقاومت کرده و اعتراف نکرده است. در حالیکه دادگاه بدوی حکم ده سال زندان صادر کرده بود، دادستان به این حکم اعتراض کرد و در همان زمان اتهام جدیدی به اتهامات قبلی او افزود و به این ترتیب حکم اعدام بر فتاحیان تحمیل شد.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران روز گذشته از گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور اعدام های فراقانونی، خودسرانه و شتابزده خواسته است که در مورد این پرونده اقدام کند.