ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 07.11.2009, 21:12
اعتراض به بازداشت‌های خودسرانه

اطلاعیه مطبوعاتی
ایران: دستگیری و بازداشت خودسرانه اعضای سازمان دانش آموختگان ادوار تحکیم وحدت

پاریس، ژنو- "فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر" (FIDH) و "سازمان جهانی مبارزه با شکنجه" (OMCT) بدینوسیله نگرانی شدید خود را نسبت به دستگیری و بازداشت چند تن از اعضای سازمان دانش آموختگان ادوار تحکیم وحدت، بر اثر فعالیت های مسالمت آمیزشان، اعلام می دارد. این دو سازمان بیم آن دارند که این افراد مورد شکنجه و بدرفتاری در زندان قرار گیرند.

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه از سوی "جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران" مطلع شده اند که آقایان حسن اسدی زیدآبادی و محمد صادقی، از اعضای شورای مرکزی سازمان ادوار تحکیم وحدت، و همچنین آقایان کوهزاد اسماعیلی و حجت شریفی، از دیگر اعضای این سازمان، و خانم نفیسه زارع کهن، روزنامه نگار و همسر آقای شریفی، به شکلی خودسرانه بازداشت شده اند. آقای حسن اسدی زیدآبادی همچنین سخنگوی کمیته رسیدگی به بازداشت های خودسرانه است.

با توجه به اطلاعات به دست آمده، آقای حسن اسدی زیدآبادی روز ۳ نوامبر ۲۰۰۹ ساعت هشت و نیم شب با حکم دادگاه انقلاب در منزلش در تهران دستگیر و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. آقایان محمد صادقی، کوهزاد اسماعیلی، حجت شریفی و خانم نفیسه زارع کهن نیز بین روزهای سوم و چهارم نوامبر ۲۰۰۹ دستگیر شدند. با این حال، اطلاعات دقیقی از نحوه بازداشت آنان و محل نگهداری فعلی شان در دست نیست.

سازمان ادوار تحکیم وحدت اخیراً خواستار شرکت معترضان در تظاهرات ۴ نوامبر (۱۳ آبان) شد و این درحالی بود که دولتمردان جمهوری اسلامی به مردم ایران هشدار داده بودند که نتیجه انتخابات ژوئن ۲۰۰۹ را زیر سؤال نبرند و دولت را به چالش نکشند.

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه خاطرنشان می سازند که آقای حسن اسدی زیدآبادی چندین بار به همراه آقای احمد زیدآبادی، دبیرکل ادوار، و آقای عبدالله مؤمنی، سخنگوی ادوار، به دادگاه احضار شده بود. این درحالی است که آقایان احمد زیدآبادی و عبدالله مؤمنی از ژوئن ۲۰۰۹ در زندان بسر می برند و طبق گزارشات، مورد بدرفتاری قرار گرفته اند تا اعترافات دروغین را بپذیرند.

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه نگرانی شدید خود را نسبت به بازداشت خودسرانه آقایان حسن اسدی زیدآبادی، احمد زیدآبادی، عبدالله مؤمنی، محمد صادقی، کوهزاد اسماعیلی، حجت شریفی و خانم نفیسه زارع کهن اعلام می دارند. تردیدی نیست که بازداشت این افراد تنها به دلیل فعالیت های مسالمت آمیز آنها صورت گرفته و با توجه به رواج روزافزون شکنجه و انواع بدرفتاری در زندان های ایران، بر نگرانی این دو سازمان نیز افزوده شده است.

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه از دولتمردان جمهوری اسلامی می خواهند که تحت هر شرایطی سلامت جسمانی و روانی فعالانی که نام شان در بالا آورده شده را تضمین و آنان را هرچه سریعتر بدون هیچ گونه قید و شرطی آزاد کنند.