ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 05.11.2009, 23:14
موج جدید بازداشت‌های دانشجویان و دانش‌آموختگان


۱۴ آبان ماه ۱۳۸۸- کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران امروز گفت در حالی که مقامات ایرانی دهها تن از مردم را در جریان تظاهرات عمومی و اعتراض به دولت در روز ۱۳ آبان بازداشت کرده اند، همچنان موج دستگیری فعالان بویژه اعضای سازمان دانش آموختگان ادامه دارد.

ارون رودز؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در مورد بازداشت های جدید گفت :"در حالیکه مقامات ایرانی تعداد بیشتری از دانشجویان فعال اجتماعی، دانش آموختگان و سایر اقشار را بازداشت می کنند، تعداد شهروندان بازداشت شده ای که ممکن است با دادگاه های ناعادلانه و حتی احکام مرگ روبرو شوند آنهم بخاطر خواسته های حقوق بشری خود که در سطح بین المللی حفاظت شده است، بیشتر می شود."

ارون روزد تاکید کرد که "این مسئولیت اعضای جامعه ین المللی است که در روابط مجددا برقرار شده با همتایان ایرانی خود، این تجاوز به حقوق بشر مردم را مطرح کنند، در غیر این صورت، مردم ایران را برای دستیابی به موفقیت های بی ثبات سیاسی معامله می کنند."

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرد در حالی که رقم دقیق بازداشت شدگان روز ۱۳ آبان در دسترس نیست، اما امروز بیش از ۵۰ نفر از اعضای خانواده های بازداشت شدگان در مقابل بازداشتگاه وزرا در تهران تجمع کردند تا مانع انتقال بازداشت شدگان به زندان اوین شوند. تعداد بیشتری از بازداشت شدگان طبق گزارش ها در زندان اوین مستقر شده اند. تجمع های مشابهی در شهرهای دیگر ایران نیز گزارش شده است.

به گزارشی ۲۰ دانشجوی دانشگاه شیراز و ۱۰ نفر در مشهد در جریان تظاهرات روز ۱۳ آبان ماه بازداشت شدند. فرهاد پولادی؛ خبرنگار خبرگزاری فرانسه نیز از بازداشت شدگان روز ۱۳ آبان در تهران است.

همانطور که کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران قبلا گزارش داده بود، مقامات ایرانی بعنوان اقدامی پیشگیرانه علیه معترضین، در روز ۱۲ آبان ماه تعدادی از فعالان را بازداشت کردند. حسن اسدی زیدآبادی؛ مسئول حقوق بشر در سازمان دانش آموختگان ادوار، از جمله این بازداشتی ها میباشد که در دو روز گذشته، مقامات قضایی هیچ اطلاعاتی در مورد او به همسرش نداده اند. همچنین کوهزاد اسماعیلی؛ مسئول شاخه گیلان سازمان دانش اموختگان ادوار از جمله بازداشتی های قبل از ۱۳ آبان ماه است.

در روز ۱۲ آبان ماه، نیروهای امنیتی محمد صادقی عضو شورای مرکزی سازمان دانش اموختگان ادوار را نیز بازداشت کردند. حجت شریفی، عضو سابق شورای مرکزی ادوار تحکیم وحدت و همسر روزنامه نگار او ؛ نفیسه زارع نیز در ۱۳ آبان ماه در منزل خود بازداشت شدند.

نیروهای امنیتی برای جلوگیری از حضور دانشجویان در تظاهرات روز ۱۳ آبان ماه، به خانه های تعدادی از دانشجویان حمله برده و موفق به بازداشت تعدادی از جمله علی پرویز و سهیل محمودی شدند. این دانشجویان دامشگاه خواجه نصیرطوسی در روز ۱۲ آبان ماه در منزل خود بازداشت شده و همه وسایل شخصی آنها تفتیش و مصادره شده است. محل نگهداری این دانشجویان نامعلوم است. در هفته گذشته، دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر طوسی به حضور صفار هرندی؛ وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دانشگاه معترض شده بودند. بر اساس اطلاعات واصله، محمد هاشمی؛ دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت دانشجویان، در روز ۱۳ آبان در منزل خود بازداشت شد و پس از چند ساعت بازجویی آزاد شد.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از دولت ایران می خواهد که به طرح بازداشت های خودسرانه پایان داده و بعنوان عضو میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی، طابق با الزامات پیمان نامه ای خود همه کسانی را که فقط بخاطرعقیده و فعالیت های مسالمت آمیز بازداشت شده اند، را فورا آزاد کند.