ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 28.10.2009, 8:14
حاشیه‌های جشنواره مطبوعات

دفترهای پیشنهادات مطبوعات، آوردگاه دیدگاه های متفاوت سیاسی
سرمایه / شکوفه آذر

شانزدهمین جشنواره مطبوعات در حالی که از سوی بسیاری از روزنامه نگاران و عکاسان حرفه ای مورد بی اعتنایی قرار گرفته بود اما به دلیل حضور حامیان اصلاحات که با خودکارهای سبز خود، دفترهای پیشنهادات رسانه های اصولگرا را سرسبز کرده بودند، حاشیه های پررنگی را ایجاد کرد. در این نمایشگاه دو تن از سران اصلاح طلب ك مهدی کروبی و علیرضا بهشتی حضور پیدا کردند اما هر دو مورد ضرب و شتم و بی احترامی از سوی برخی حامیان اصولگرا قرار گرفتند. این بی حرمتی در محیط رسانه ای و فرهنگی چنان بی سابقه بود که رسانه های داخلی و خارجی بسیاری آن را پوشش دادند. همه غرفه داران مطبوعاتی و شرکت کنندگان نمایشگاه که طبق سنت انتظار دیدار محمود احمدی نژاد را به عنوان رئیس دولت، در آخرین روز نمایشگاه داشتند، با عدم حضور او غافلگیر شدند. شایعات حکایت از آن داشت که احمدی نژاد، در بعدازظهر دوشنبه چهارم آبان به نمایشگاه خواهد آمد. بسته شدن درهای نمایشگاه روی بازدید کنندگان از ساعت ۱۴ بعدازظهر این شایعات را تقویت کرد اما او نیامد.

تعداد غرفه های نشریات شهرستانی بسیار بیشتر از غرفه های تهرانی بود و برخی از حاضران از یکدیگر می پرسیدند که حضور نشریات شهرستانی در تهران، چه منفعتی برای این نشریات دارد وقتی که آنها بازگو کننده نیازها و مشکلات مخاطبان بومی و شهرستانی خود هستند.

غرفه های روزنامه های «ایران»، «کیهان» و «خبرگزاری فارس» از بهترین و بزرگ ترین جایگاه ها برخوردار بودند در حالی که انگشت شمار روزنامه‌ها و خبرگزاری های منتقد دولت و حامی اصلاحات، غرفه های کوچکی داشتند هرچند این مانع نشد تا بازدیدکنندگان بیشترین استقبال را از روزنامه «اعتماد» که همجوار روزنامه «سرمایه» و «آفتاب یزد» بود و نیز دیگر روزنامه‌های اصلاح طلب به عمل بیاورند.

حاضران در نمایشگاه در هر ساعت صبح و بعدازظهر همواره شاهد جمعیت بزرگی بودند که اغلب، مقابل غرفه روزنامه «اعتماد»، به بحث های اصلاح طلبانه می پرداختند. البته نباید فراموش کرد همین جمعیت بعد از ساعتی به مقابل غرفه خبرگزاری «فارس»، «کیهان» و «ایرنا» می رفت تا همان قدر که از محتوای رسانه های اصلاح طلب تشکر و قدردانی می کردند، از عملکرد آنها انتقاد کنند.

یکی از دیدنی های این نمایشگاه، حضور گروهی برخی حامیان اصولگرایان بود که در طول نمایشگاه حرکت می کردند و با خودکار سبز در دفترهای پیشنهادات می نوشتند: «روز ۱۳ آبان شاهد مرگ جنبش سبز خواهیم بود».

گفت وگو با برخی مدیر مسوولان و مسوولان غرفه های هر دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا، مشخص کرد یادداشت نویسی در دفترهای پیشنهادات و انتقادات در شانزدهمین جشنواره مطبوعات، بیشتر به امکانی برای بیان عقاید سیاسی له یا علیه اصلاحات و جنبش سبز تبدیل شده بود. همین طور در گفت وگو با برخی از شرکت کنندگان، آنها نسبت به اینکه برخی رسانه های حامی دولت، دفترهای خود را زودتر از موعد جمع یا دسترسی به آن را محدود کردند، انتقاداتی به زبان آوردند.

وطن امروز، طالبی سرویس بازرگانی:
همین که در این دفترها به ما انتقاد شده ما را خوشحال می کند چون نشان می دهد روزنامه ما را خوانده‌اند. خیلی از انتقادها توهین آمیز است اما ما از این خوشحالیم که مخالفان اندیشه ها و آرای روزنامه ما، روزنامه ما را می خوانند. شما تا چیزی را عرضه نکنید نمی توانید تعداد و میزان موافقان و مخالفان را بسنجید. ما از اینکه این همه مخالف داریم، خوشحالیم، البته به همین میزان، ما موافق هم داریم. البته ما قبول داریم توی این دفترهای پیشنهادات و نظرات، تعداد مخالفان خیلی بیشتر از موافقان است. از مدیر مسوول تا کارمندهای پایین دست، هر روز این دفترهای نظرات و پیشنهادات را می خوانند. ما بیشتر مایل هستیم باب گفت وگو با مخاطبان مخالفمان را باز کنیم.

روزنامه جمهوری اسلامی(بدون ذکر نام):
اینهایی که می نویسند ما را هدایت می کنند به اینکه ما تیتر درستی را که بیانگر خواست واقعی جامعه است بنویسیم و در راه خودمان ثابت قدم باشیم. ما در برابر توهین برخی هم سکوت می کنیم.

خبرگزاری کار، ایلنا(بدون ذکر نام):
در روزهای اول مردم و حامیان جنبش سبز بیشتر حرف می زدند اما کمتر در دفترها می نوشتند اما از روز سوم به بعد مردم می نویسند و با شجاعت نظراتشان را مطرح می کنند. تعداد کسانی که با خودکار سبز می نویسند یا مطالبی در حمایت از اصلاحات می نویسند، خیلی زیاد است. مردم تشکر می کردند که ما بالاخره با وجود فشارهای شدید تلاش می کنیم بخش هایی از واقعیت را بنویسیم.

روزنامه قدس، قلندریان مدیرمسوول:
نگاه معنوی بر صفحات روزنامه ما حاکم است. از گروه های مختلف با عقاید موافق و مخالف ما نوشتند. در صفحات رنگ سبز هم بسیار دیده می شد. در چنین مکان هایی مثل نمایشگاه، عده ای هستند که می خواهند یک نهضتی را راه اندازی کنند. اینجا هم موجی که با قلم سبز بنویسند و نگاه سبز را دنبال کنند، بودند اما سرجمع به نظر ما کفه ترازو، اعتدال را نشان می داد یعنی مخاطبان دفتر ما از هر دو طیف بودند.

خبرگزاری ایسنا، پناه لو:
عده ای معتقد بودند ما دروغ پردازی می کنیم. عده ای معتقد بودند ما ناچار به خودسانسوری هستیم. دانشجویان معتقد بودند ما منعکس کننده واقعی اخبار دانشجویی نیستیم و خودسانسوری می کنیم. عده ای معتقد بودند ما جناحی عمل می کنیم. نظرات مسوولان مثبت بود و نظرات برخی از مردم هم که منفی بود، نهایتاً نتیجه را ۵۰ ، ۵۰ کرد. یعنی تعداد موافقان و مخالفان سیاست های خبرگزاری ما تقریباً برابر بود. در دفتر ما دست کم ۱۰ درصد با خودکار سبز و در حمایت از جنبش سبز نوشتند.

خبرگزاری فارس، صالحی:
مقام معظم رهبری فرمودند اگر انتقادها سازنده باشد، قابل استفاده است اما اگر جنبه تخریبی داشته باشد، قابل استفاده نیست. به نظر ما انتقادهایی که با پیشنهاد همراه است، سازنده محسوب می شود. البته انتقادها به طور کلی در مبانی اندیشه و خط فکری ما تغییری ایجاد نمی کند.

روزنامه ایران، صادقی مسوول روابط عمومی:
ما در سال های اخیر با هدف ایجاد روحیه نشاط و امید در مردم افشاگری هایی انجام دادیم که طبیعتاً به مذاق عده ای خوش نیامده است. ما تنها روزنامه اصولگرا بودیم که در جشنواره با مردم دوست بودیم و رفتاری دوستانه داشتیم. هر کس نظرش را آزادانه نوشت و هیچ گونه برخورد و اخمی از طرف کارکنان ما ندید. ما به اینجا آمده ایم تا صداهای مخالف خود را بشنویم و قصد دفاع از سیاست های خود را نداریم چون به اندازه کافی روزنامه تریبون اندیشه های ما هست. نوشته های توهین آمیز هم در این دفترها بود و ما معتقدیم هر کدام از جناح ها که توهین آمیز بنویسند، نشانگر کم خردی آنهاست.

روزنامه فرهیختگان، زینعلی:
بیشتر جناح سبز برای ما نوشتند و سیاست های روزنامه را تشویق کردند. ما در دفترمان حدود ۱۰ درصد ابراز مخالفت داشتیم.

روزنامه جوان (بدون ذکر نام):
این دفتر برای نقد سازنده و برقراری گفت وگو است اما برخی مخالفان، ما را به دروغگویی متهم می کنند و از ادبیات توهین آمیز استفاده می کنند. اگر حامیان اصلاحات که خودشان را ۱۳ میلیون می دانند و ما به آنها «توهم ۱۳ میلیونی» می گوییم، بیایند در دفترهای ما ناسزا بنویسند یا حامیان ما در دفترهای شما فحش بنویسند، فضای نقد ایجاد نمی شود. چنین فضایی، لمپنی است. دوستان اهل اصلاحات باید می دانستند که این فضا بهترین فرصت برای گفت وگو و نقد ما بود اما ما اینجا بیشتر فحش شنیدیم. آنها قصد تهییج داشتند. بیایند به ما بگویند کجای تفکر ما ایراد دارد اما وقتی فحش می نویسند، بی معنی است.

مخاطبان مخالف ما، یک شبکه انسجام داده چند نفره هستند. دستخط های تکراری مشخص است. ما این دستخط ها را با دستخط هایی در دفترهای روزنامه و خبرگزاری های همفکرمان مقایسه کردیم و دیدیم که یک عده معدودی مرتباً برای همه دفترها یک چیز را نوشته‌اند. ما معتقدیم اگر بحثی هست، سربازان پیاده را وسط میدان نیاورند، از وزیر و مهره های خوبشان بازی بگیرند. عقلایشان بیایند وسط و حرف بزنند ما هم حرف می زنیم. آقای کروبی تقصیر خودش بود که کتک خورد. آقای کروبی خودشان آدم می آورند تا شلوغ کنند. جریان آقای بهشتی را من از نزدیک شاهد بودم. آنها وقتی شروع می کنند علیه نظام شعار دادن، طبیعتاً عده‌ای هم می آیند مقابله می کنند.

روزنامه همشهری، کیانی:
ما یک روزنامه غیرسیاسی هستیم و بیشتر بر مفاهیم شهری، اجتماعی و محیط زیستی تمرکز داریم. مخاطبین ما در همین حوزه ها از ما توقع دارند. پرچم جمهوری اسلامی ایران سه رنگ است و سبز تنها یک رنگ در میان سه رنگ دیگر است. تعداد اندکی از مخاطبین ما با رنگ سبز برای ما نوشتند. البته ما از این موضوع فرار نمی کنیم.

روزنامه آفتاب یزد، مظفری، مدیرمسوول:
مخاطبان ما به ما می گفتند که می دانیم شما با مضیقه های مادی و... روبه رو هستید و شما حمایت نمی شوید چون منتقد هستید. آنها می گفتند ما با ورق زدن روزنامه ها متوجه می شویم که حجم زیادی از آگهی های دولتی به نشریات خاص و حامی دولت تعلق می گیرد و به شما تعلق نمی گیرد. مردم از ما می پرسیدند که چرا بیشتر از این روشنگری نمی کنید و ما توقع داریم که شما واقعیت های جامعه را منعکس کنید و ما هم می گفتیم که در حد بضاعت موجود تلاش می کنیم که انعکاس دهنده واقعیات جامعه باشیم. مردم می گفتند چرا روزنامه شما با ۱۲ صفحه و برخی صفحات سیاه و سفید ۳۰۰ تومان قیمت دارد اما برخی روزنامه های دیگر با حجم بسیار بالا و کاغذهای خارجی فقط ۱۰۰ تومان هستند؟ آنها به ما گوشزد کردند که ما می دانیم با اینکه روزنامه آفتاب یزد و اعتماد در حروف الفبا، اول است و باید در جایگاه خوب نمایشگاه باشند اما در جایگاه مناسبی قرار ندارند و بهترین جایگاه ها را به رسانه های خاص دادند. آنها می گفتند ما می دانیم در حق شما کم لطفی می کنند. تمام اینها را به جای اینکه ما به مردم بگوییم، مردم به ما گوشزد می کردند.

روزنامه اعتماد، رسمی مدیر شهرستان ها:
بنا به نظر مخاطبان در این جشنواره از ما بیشترین استقبال انجام شد. تقریباً ۹۵ درصد کسانی که برای ما می نوشتند حامیان اصلاحات و جنبش سبز بودند.

خبرگزاری موج، استاد معاون اجرایی:
مخاطبان ما بیشتر نسل جوان بودند چون ما در فضای سایبر مشغول هستیم. من اعتقاد دارم که متاسفانه مخاطبان ما به دلیل فضای سیاسی موجود در کشور، ریزش داشته و تعداد انتقادهایی که به ما شد خیلی بیشتر از تشویق بود. سیاست های ما میان سیاست های خبرگزاری فارس و ایلنا است. ما پیرو خط رهبری هستیم. اگر آقای موسوی هم رئیس جمهور می شدند ما از ایشان حمایت می کردیم. در این دفتر حامیان جنبش بسیار نوشتند. حامیان دولت هم همین طور. به هر حال توقع ما برآورده نشد و البته مسوولان درجه بالای کشور هم حضور پیدا نکردند. البته بخشی از منتقدان ما هم دولتی ها بودند چون ما برخی از سیاست های اقتصادی دولت را به چالش کشیده ایم. بسیاری به ما انتقاد می کردند که چرا وقتی آقای کروبی آمدند ما اظهار نظر و حمایت نکردیم. ما تلاش می کنیم فضای پرتنش امروز جامعه را به سمت آرامش و اعتدال بکشیم. ما از سوی مخاطبان بیشتر متهم به خودسانسوری هستیم. خیلی ها با خودکار سبز برای ما نوشتند. من به عنوان یک روزنامه نگار معتقدم امروز بحث نظام با مردم فرق دارد و باید به مردم فرصت داده شود تا حرف هایشان را بزنند. جنبش سبز هم اگر به سمتی نرود که بخواهد با نظام مقابله کند ما در خدمتش هستیم.

تابناک(بدون ذکر نام):
مردم با مواضع مختلف و متنوع برای ما نوشتند. رنگ سبز زیاد بود از جمله کسانی که با عنوان راه سبز امید امضا می کردند.

خبرگزاری رجانیوز، نادری:
خط مشی خبرگزاری ما حمایت از آقای احمدی نژاد است، به همین دلیل موافقان و مخالفان ما، هر دو، از جنس رادیکال بودند. در نتیجه بیشتر اوقات در برابر غرفه خبرگزاری ما، عده زیادی از موافقان و مخالفان در حال بحث و گفت وگو هستند. ما تقریباً پرمراجعه کننده ترین غرفه بودیم و برخی مسوولان نمایشگاه هر روز به ما اعتراض می کردند و می گفتند شما بهانه‌ای برای تبادل بحث و نظر در برابر این غرفه هستید و این ازدحام باید پراکنده شود.