ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 28.10.2009, 7:33
دکتر محمد ملکی را آزاد کنید



ایران باید پژوهشگری را که به خاطر انتقاد مسالمت آمیز از انتخابات در بازداشت است آزاد کند

۲۷ اکتبر ۲۰۰۹ (8 آبان 1388)

عفو بین‌الملل می گوید، مقامات ایرانی باید پژوهشگر ۷۶ ساله ای را که ۴۱ روز است، ظاهرا به خاطر انتقاد مسالمت‌آمیز از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، بدون ارتباط با بیرون در بازداشت مانده است، آزاد کنند.
این سازمان همچنین نگرانی شدید خود را در باره وضعیت سلامتی دکتر محمد ملکی ابراز کرد و گفت از این نگران است که جان او در خطر باشد زیرا دکتر ملکی از بیماری های جدی رنج می برد.

محمد ملکی، رئیس سابق دانشگاه تهران، از زمان دستگیری در آگوست بدون تفهیم اتهام در زندان اوین تهران در بازداشت بوده است. حکم بازداشت موقت او در روز ۲۲ اکتبر تمدید شد، گرچه او امکان اعتراض به آن را نیافت و دلیلی نیز برای تمدید آن ارائه نشد.

مامورانی که دکتر محمد ملکی را دستگیر کردند به همسر او قدسی میر معز گفتند که از او به خاطر دامن زدن به ناآرامی ها و به ادعای آنها ارتباط با سازمان مجاهدین خلق ایران، یکی از گروه های ممنوعه مخالف، تحقیق می شود. بسیاری از دستگیرشدگان پس از انتخابات با اتهام های مشابهی از سوی مقامات روبرو بوده اند.

خانواده دکتر ملکی تاکید کرده اند که او به هیچ حزب سیاسی وابسته نیست و در انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز ۲۲ خرداد رای نداده است.او از روش برگزاری انتخابات انتقاد کرده، اما علنا در باره هیچ یک از چهار نامزد انتخاباتی اظهار نظری نکرده بود.

عفو بین الملل می گوید که او را یک زندانی وجدانی می داند که صرفا به خاطر ابراز مسالمت آمیز نظریاتش در بازداشت به سر می برد.

دکتر محمد ملکی پیش از بازداشت به خاطر سرطان پروستات تحت مداوای منظم قرار داشت ولی در بازداشت این مداوا از او دریغ شده است.

همسر او، قدسی میرمعز، در مصاحبه ای با یک ایستگاه رادیویی آلمانی در روز 23 اکتبر ابراز نگرانی کرد که وضع سلامتی او ممکن است به وخامت گراییده باشد.

خانواده و وکیل او یک بار در روز ۱۴ سپتامبر اجازه ملاقات با او را یافتند. قدسی میرمعز بعدا گفت: «من متوجه شدم ضعیت جسمی دکتر رو به وخامت گذاشته و دست ها و پاهایش به طور مداوم می لرزد و توان اینکه خودش را سرپا نگهدارد ندارد.» او همچنین گفت که دکتر ملکی شکایت کرده که «به شدت درد دارد و از نوسان شدید قلب و افت فشار و سوزش ادرار رنج می برد.»

عفو بین الملل از مقامات ایرانی خواسته است که فورا هرگونه مراقبت پزشکی لازم، از جمله در صورت لزوم مراقبت های پزشکی در خارج از زندان را در اختیار دکتر ملکی بگذارند.

این سازمان ضمنا از مقامات خواسته که به فوریت در باره وضعیت سلامتی دکتر ملکی توضیح دهند و فورا به خانواده و وکیلش اجازه ملاقات های منظم با او را بدهند.

http://www.amnesty.org/en/news-and-updates/news/iran-must-release-scholar-held-peaceful-criticism-election-20091027