ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 21.10.2009, 10:11
واسطه‌گری امریکا میان ایران و فرانسه!

خبرنگار آینده از لندن گزارش داد: گره كوری كه به واسطه نقش فرانسه در اولین معامله هسته ای ایران با غرب پیش آمده بود دیروز بر اثر پادرمیانی امریكائیها و طی مذاكرات دو جانبه امریكا با ایران در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باز شد.

به نظر می‌رسد وجود مذاكره كنندگان فرانسوی در مذاكرات و نقش آنها در انجام پذیر بودن معامله حالت صوری تری نسبت به آمریكایی‌ها به خود گرفته است و اكنون آمریكایی‌ها كه بدون هیچ گونه توجیه فنی یا حقوقی در مذاكرات شركت فعال داشته اند، نقش كلیدی در لابی‌گری و پیشبرد مذاكرات به عهده گرفته و گویا گره كشای مشكلات شده اند!

روز گذشته و در حالی كه از مدتی قبل قرار بود ایران با فرانسه و روسیه مذاكره كند، همزمان با آغاز مذاكره وزیر خارجه كشورمان به انتقاد از حضور فرانسه در مذاكرات پرداخت و در خبری كه به نظر می‌رسد با مصرف داخلی و تبلیغاتی به خبرگزاری‌ها داده شد، ادعا شد كه مذاكرات به تعلیق در آمده است.

اما خبرهای رسیده به خبرنگار «آینده» حاكی از آن است كه پس از مذاكرات مستقیم و دوجانبه دیروز كه كل وقت هیئت های نمایندگی ایران، فرانسه، روسیه و آمریكا را به خود اختصاص داده بود و طی آن توافقات دوجانبه صورت پذیرفته بود، مشكل حل شده است.

انتظار می رود امروز در مذاكرت چهارجانبه سند همكاری و توافق برای ارسال اورانیوم ایران به روسیه و قرارداد بین این دو كشور امضا گردد و از سوی دیگر نیز قرارداد مستقلی بین روسیه و فرانسه در رابطه با ارسال سوخت غنی شده و تبدیل آن به میله سوخت بین نمایندگان فرانسه و روسیه نیز به امضا برسد.

اكنون میزان اورانیوم ارسالی ایران كه ظاهرا به میزان ۱۰۰۰ كیلوگرم برابر ۲۲۰۵ پوند بوده و طی چهار سال گذشته در مجموعه غنی سازی نظنز تولید شده است، در برابر درخواست ۱۲۰۰ كیلوگرمی (۲۶۰۰ پوندی) آمریكا و فرانسه كه حدودا به میزان ۷۵ درصد اورانیوم تولیدی ایران است، در مذاكرات دیروز مورد بحث بوده است و به نظر می‌رسد ارسال میزان ۷۵ درصدی اورانیوم تولیدی ایران اساسا برای غنی سازی تا ۲۰ درصد و تبدیل به میله سوخت، اساس توافق مذاكرات دیروز بوده است.

در این حال یك مقام آمریكایی روز سه شنبه گفت: هیات نمایندگی این كشور در وین با همتایان ایرانی خود در دفتر محمد البرادعی، مدیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی، دیدار و درباره پیشنهاد ارسال اورانیوم غنی شده به خارج از ایران برای تبدیل به سوخت مورد نیاز، مذاكره كرده اند.

مایكل هامر، یك سخنگوی شورای امنیت ملی آمریكا گفت: «هیئت آمریكایی اوایل عصر سه شنبه در دفتر محمد البرادعی، مدیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی، با هیئت ایرانی در چارچوب بحث های فنی برای اجرای توافق به دست آمده درباره پیشنهاد ایران برای تبدیل سوخت مركز تحقیقات در نشست ژنو، دیدار كردند.

مایكل هامر جزئیات بیشتری از این مذاكرات ارائه نكرده است ولی گفته است كه گفت وگو ها درباره پیشنهاد ایران برای تبدیل سوخت مورد نیاز راكتور تحقیقاتی تهران ادامه دارد.

این در حالی است كه واحد مركزی خبر، به نقل از «منابع نزدیك »، مذاكرات یك ساعته هیئت ایرانی و آمریكایی را «بسیار سازنده و مثبت» توصیف كرد و افزود: در این مذاكرات، آمریكا برای نوسازی تجهیزات پیرامونی، كنترلی، الكترونیكی و ایمنی رآكتور تحقیقاتی تهران اعلام آمادگی كرد و توافق اولیه در این باره حاصل شد.

طبق این گزارش «این كار در چارچوب همكاری فنی بین دو طرف انجام خواهد شد.»

در جریان نشست ژنو در نهم مهرماه سال جاری نیز سعید جلیلی، مذاكره كننده ارشد هسته ای ایران، و ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریكا، با یكدیگر دیدار و گفت وگو كرده بودند.

در همین حال محمد البرادعی در پایان مذاكرات روز سه شنبه گفت: دومین روز مذاكره میان نمایندگان ایران با نمایندگان آمریكا، روسیه و فرانسه در وین در مورد ارسال اورانیوم غنی شده به خارج از ایران برای تبدیل به سوخت مورد نیاز رآكتور تحقیقاتی تهران پیشرفتی «كمتر از انتظار» داشته است.

برادعی همچنین روز سه شنبه ابراز امیدورای كرده است كه «توافقی» در این زمینه حاصل شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دیپلمات ها می گویند: اصرار ایران بر خارج كردن فرانسه از مشاركت در طرح تبدیل اورانیوم غنی شده باعث شده است تا مذاكرات با مشكل مواجه شود.

طبق این گزارش دیدارهای جداگانه هیئت های نمایندگی در عصر روز سه شنبه در این راستا بوده است.

پیشتر، منابع ایرانی گفته‌ بودند به علت كوتاهی فرانسه در عمل به تعهداتش از جمله تحویل ۵۰ تن گاز یو اف ۶، گفت‌وگو با این كشور فاقد تضمین لازم است.

منابع ایرانی اندكی پیش از آغاز مذاكرات وین نیز اعلام كرده بودند كه هیئت ایرانی در این مذاكرات «احتمالاً به طور مستقیم با نمایندگان فرانسه مذاكره نخواهد كرد.»

به گفته این منابع، «فرانسه به علت كوتاهی در عمل به وظایفش در همكاری هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران از سابقه قابل قبولی در این زمینه برخوردار نیست و علاوه بر آن همچنان به كارشكنی در روند مذاكرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه می‌دهد.»

ادامه مذاكرات

مذاكرات درباره پیشنهاد ایران برای تبدیل سوخت مورد نیاز راكتور تحقیقات تهران كه از روز دوشنبه آغاز شده است، امروز چهارشنبه نیز ادامه خواهد یافت.

محمد البرادعی در این زمینه به خبرنگاران گفت: «همانگونه كه می دانید این یك روند پیجیده است. این مساله ابعاد فنی دارد، مسایل فنی زیادی باید مورد بررسی قرار گیرد. البته مسئله تضمین و اعتمادسازی نیز مطرح است.»