ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 20.10.2009, 15:55
ضرورت تداوم حركت‌های آگاهی‌بخش

دیدار نمایندگان «كانون مدافعان حقوق بشر» و «شورای ملی صلح» با مهدی كروبی

ضرورت تداوم حركت‌های آگاهی‌بخش

نمایندگان «كانون مدافعان حقوق بشر» و «شورای ملی صلح» عصر دوشنبه بیست و هفتم مهر ۱۳۸۸ با حضور در منزل مهدی كروبی با قدردانی از تلاش‌های او برای احقاق حقوق ملت، حمایت خود را از این تلاش‌ها اعلام كردند. آنان كه نقش و تأثیر اقدام‌های كروبی در حوادث اخیر ایران را از منظر «صلح» ارزیابی می‌كردند، بر ادامه این تلاش‌های آگاهی‌بخش برای ممانعت از وقوع حوادث ناگوار بدتر در جامعه تأكید كردند.

بر این اساس این فعالان مدنی از آنجا كه شرایط كشور را حساس ارزیابی می‌كردند، نگرانی‌های خود چنین بیان كردند. « تلاش برخی برای نظامی كردن فضای جامعه»، « نقض قانون اساسی»،« تشدید بحران اقتصادی» و « احتمال امتیازدهی در خارج و تشدید فشارها در داخل»، عمده نگرانی‌های اعضای « كانون مدافعان حقوق بشر» و « شورای ملی صلح» بود.

وضعیت فعالان سیاسی و مدنی كه در جریان حوادث پس از انتخابات، بازداشت شده‌اند نیز نكته‌ای بود كه چند تن از وكلایی كه در این دیدار حضور داشتند به آن اشاره كردند؛ نكاتی كه نگرانی حاضران را به همراه داشت. این نگرانی با ابراز تأسفی نیز همراه شد و آن ادامه بازداشت عیسی سحرخیز، عبدالله مؤمنی، احمد زیدآبادی و كیوان صمیمی از اعضای كمیته اجرایی شورای ملی صلح بود.

طرح برخی شعارها در چند ماه گذشته از جمله در راهپیمایی روز قدس، موضوع دیگری بود كه حاضران نسبت به گسترش این شعارها ابراز نگرانی كردند؛ شعارهایی كه به اعتقاد حاضران، شعارهای انحرافی است كه می‌تواند زمینه برخورد سخت را با جنبش اصلاحی فراهم كند.

به این ترتیب نمایندگان « كانون مدافعان حقوق بشر» و « شورای ملی صلح» توجه رهبران این جنبش از جمله مهدی كروبی را به این نكته جلب كردند كه باید نقشی مؤثر‌تر در جنبش سبز داشته باشند.

اشاره حاضران به اندیشه‌ جریانی كه نمی‌خواهد به حقوق مردم توجه كند، با وجود آنكه در اسلام بر رعایت حقوق انسان‌ها تأكید شده است، پیش زمینه سخنان مهدی كروبی شد تا از تلاش عده‌ای برای ایجاد انحراف در اساس انقلاب سال 1357سخن بگوید.

او ملت ایران را در مبارزه با استبداد، ملتی رشد یافته معرفی كرد كه در طول یكصد سال گذشته در منطقه پیشگام بوده‌اند. بنابراین حوادث پیش آمده برای مردم ایران را پس از برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در شأن ملت ایران ندانست، چرا كه به اعتقاد او، « انقلاب اسلامی» موجب دگرگونی جامعه شد تا حكومتی متكی بر آرای مردم شكل بگیرد.

كروبی سپس پس از آنكه تحلیلی از اوضاع و شرایط جامعه سیاسی ایران پس از خرداد سال 1376ارائه كرد، چنین نتیجه گرفت: « حوادثی بر اثر برخی غفلت‌ها رخ داده است كه اوضاع اینگونه شده است.»

اما كروبی از تداوم تلاش‌های یكصد ساله مردم با وجود فراز و نشیب‌ها كه از ان به عنوان نقطه قوت یاد كرد، سخن گفت: « از آنجا كه مردم ایران با هوش و رشدیافته هستند، چراغ روشنگری، هدایت و مبارزه خاموش نشد و در فرصتی مناسب با حضور در انتخابات اخیر، حركتی توفنده و آرام را با حضور در پای صنوق‌های رأی انجام دادند.»

كروبی كه فشارهای اخیر بر فعالان سیاسی را در ادامه حركت اصلاحی مردم به دلیل رشد آنان، بی‌اثر می‌دانست، از روحیه مردم و به موقع حركت كردن آنان به عنوان امری بسیار عظیم یاد كرد.

محمد قوچانی، عیسی سحرخیز، ابراهیم امینی و عبدالله مؤمنی چند تن از حامیان كروبی در انتخابات اخیر بودند كه اینك در بازداشت به‌سر می‌برند

كروبی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از اینكه راه های ارتباطی او را با مردم بسته‌اند، انتقاد كرد. توقیف روزنامه‌ اعتماد ملی، پلمپ دفتر شخصی مهدی كروبی، پلمپ دفتر حزب اعتماد ملی و ممانعت از نشست دوستانه شورای مركزی حزب اعتماد ملی، نمونه‌هایی بود كه كروبی برای تأیید ادعای خود ذكر كرد. چنانكه مهدی كروبی كه به همراه میرحسین موسوی دیگر كاندیدای انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، به روند برگزاری این انتخابات معترض است، این روزها پس از آنكه دفتر شخصی و همچنین دفتر حزب‌اش- حزب اعتماد ملی- پلمپ شد، مجبور است از میهمانان خود فقط در منزل‌اش پذیرایی ‌كند.

بر این اساس او گفت كه به لطف خدا آقایانی كه فكر می‌كردند می‌توان با فشار، این قضیه را خاتمه داد، فهمیدند كه نمی‌شود.

طرح برخی از شعارها كه از جمع‌های حامیان جنبش سبز شنیده می‌شود و نگرانی فعالان مدنی حاضر در این نشست را به همراه داشت، پاسخ كروبی را این‌چنین به همراه داشت: « این شعارها عكس‌العمل كارهای نسنجیده آقایان است چرا كه ملت ایران، زمانی از مردم فلسطین حمایت می‌كردند كه در سخت‌ترین شرایط قرار داشتند بنابراین حالا معنا ندارد كه این شعارها داده شود.» بر این اساس او نه تنها این شعارها را غلط ارزیابی كرد بلكه او نیز طرح این شعارها را زمینه‌ساز برخورد سخت دانست.

نكته دیگری كه كروبی در این دیدار بیان كرد همان موضوع نامه‌هایش بود. « وقتی قضایا را شنیدم مطمئن عرفی شدم؛ بنابراین خواستم هشدار دهم تا مراقب باشند. بنابراین اینكه گفته می‌شود، نظام متهم می‌شود را قبول ندارم چرا كه هدف این است تا نظام پالایش و پاك شود؛ زیرا كه دلمان برای نظام می‌سوزد.»

كروبی با تأكید بر این جمله كه همه فعالان جنبش سبز به دنبال اصلاحات هستند نه براندازی، گفت كه باید همه خواسته‌هایمان در چارچوب نظام اسلامی باشد.

دفاع از حقوق افراد با گرایش‌های مختلف سیاسی و عقیدتی با مشخص بودن چارچوب فكری مشخص نكته ای بود كه كروبی به عنوان وظیفه خود بر آن تأكید كرد. بنابراین او با بیان این جمله كه جنبش ادامه دارد، اصلاحی هم هست و باید مواظب مرزبندی‌ها باشیم، گفت كه خود را برای همه چیز آماده كرده است.

ارتقاء كمیته صیانت از آرا به كمیته صیانت از حقوق ملت

پایان بخش سخنان مهدی كروبی، جمع‌بندی حاضران بود: « اصالت به اراده مردم، اصالت دادن به انسان است كه به مباحث حقوق بشری نزدیك می‌شود.» بر این اساس انتظار آنان چنین بود: « ما نیز چون مردم، انتظارمان فقط انتظاری سیاسی نیست بلكه انسان‌دوستانه هم است.» به این ترتیب پیشنهاد خود را چنین بیان كردند: « كمیته صیانت از آرا را به كمیته صیانت از حقوق ملت ارتقاء دهید، چرا كه این امر بر اساس اصل سوم قانون اساسی است.»