ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 20.10.2009, 10:19
ترور انتحاری و کشتار مردم را محکوم می‌کنیم

اتحاد جمهوریخواهان ایران:
ترور انتحاری و کشتار مردم را محکوم می‌کنیم

در جریان انفجار روز یکشنبه ۲۶ مهرماه برابر با ۱۸ اکتبر در منطقه «پیشین» در استان سیستان و بلوچستان بیش از ۴۲ نفر از جمله تعدادی از فرماندهان سپاه پاسداران کشته و عده زیادی مجروح شده‌اند. و گروهی به نام جندالله مسئولیت آن را به عهده گرفته است.

اتحاد جمهوریخواهان ایران انزجار عمیق خود را از تشدید خشونت و ترور در منطقه اعلام می کند.
اتحاد جمهوریخواهان ایران نسبت به واکنش های خشونت بار از سوی مقامات نظامی و امنیتی و دامن زدن به خشونت هر چه بیشتر در منطقه هشدار می دهد و خواهان خویشتنداری و عدم توسل به خونریزی است. مشکلاتی را که امروز با تدبیر و گفت وگو می توان حل کرد، فردا که جو خشونت و برادرکشی در منطقه، با تسلیح گروهی از مردم علیه دیگر، عمومی‌تر شود، دشوارتر بتوان حل کرد.

سیاست های سی سال گذشته جمهوری اسلامی در تضییع حقوق اولیه و انسانی مردم سیستان و بلوچستان، به خصوص تشدید سیاست های تبعیض آلود علیه اهل تسنن توسط دولت احمدی نژاد، نقش تعیین کننده ای در بحرانی شدن منطقه داشته اند. دولت جمهوری اسلامی تاکنون هر گونه خواست حق طلبانه ای در سیستان و بلوچستان را با خشونت و بازداشت و اعدام پاسخ گفته است و همواره در حذف و سرکوب مخالفان و تضییع حقوق اقلیت های مذهبی و قومی حد و مرزی نشناخته است.

بدون شک بر زمینه نارضایتی از وضعیت موجود و برخورد امنیتی با مطالبات قومی و مذهبی کشور هم، امثال جندالله جای پائی برای خود پیدا کرده اند و رنگ دفاع از حقوق مردم منطقه را بر اقدامات تروریستی خود زده اند.

از کشتار دسته جمعی مرزبانان توسط جند الله هنوز یک سال نگذشته است که اینک نوبت به عملیات انتحاری در «پیشین» رسیده است. در این فاصله همواره از یک سو احکام اعدام صادر و اجرا شده است از سوی دیگر کشتار و بمب گذاری ها بیشتر شده است. ادامه این وضعیت به امنیت در منطقه منتهی نخواهد شد.

تنها از راه پاسخ گویی به مطالبات قانونی مردم منطقه و احترام به اعتقادات دینی و هویت قومی آنان و با اتکاء بر همکاری معتمدان محل می توان جریانات انحرافی و خشونت گرا چون جندالله را منزوی کرد.
اتحاد جمهوریخواهان ایران خواستار احترام به مذهب و اعتقادات مردم مناطق مختلف، از جمله در سیستان و بلوچستان، پایان دادن به تبعیض بر اساس مذهب، جنسیت و قومیت شهروندان سراسر کشور است. هم چنین اتحاد جمهوری خواهان ایران خواهان همکاری بین کشورهای منطقه در مبارزه علیه تروریسم و باندهای تروریستی از نوع جندالله و برای جلوگیری از تکرار فجایعی مثل انفجار در «پیشین» است.

هیات سیاسی اجرائی
اتحادجمهوریخواهان ایران
۲۸ مهر ۱۳۸۸
۲۰ اکتبر ۲۰۰۹