ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 12.10.2009, 12:16
اعدام را متوقف كنید

به نام خدا
اعدام را متوقف كنید

۱۰ اكتبر روز جهانی مبارزه با اعدام بود و تنها یك روز پس از آن در ایران بهنود شجاعی به دار آویخته شد. بهنود شجاعی ۲۱ ساله در حالی اعدام شد كه در سن ۱۶ سالگی در حین دعوایی با هم سن و سالانش مرتكب قتل غیر عمد شده بود و ۵ سال از بهترین سالهای عمرش را در زندان و در نوسان بین مرگ و زندگی و در تب امید و یاس گذراند و بالاخره به چوبه دار گرفتار شد.

همزمان احكام محكومیت به اعدام ۴ نفر از متهمان وقایع انتخابات، توسط دادگاه انقلاب صادر شد كه البته برخی از آنان قبل از وقایع انتخابات بازداشت شده بودند. اتهامات این افراد ارتباط با انجمن پادشاهی و منافقین اعلام شده است. صرفنظر از ایرادات وارده به فرایند دادرسی این افراد و عدم انطباق با موازین فرایند دادرسی عادلانه ، صدور احكام اعدام و انتشار آن در رسانه های عمومی در كنار خبر اعدام بهنود شجاعی بار دیگر جامعه مدنی و فعالان حقوق بشر را نگران و بهت زده كرد.

از سویی دیگر گزارش سالانه سازمان عفو بین الملل در فروردین ماه سال جاری بیانگر رتبه دوم كشور ایران (پس از كشور چین) دراجرای مجازات اعدام می باشد كه بر اساس این گزارش روندی رو به تزاید داشته است.

از همین روی كانون مدافعان حقوق بشر ضمن اعلام مخالفت و اعتراض شدید به اعدام های صورت گرفته و صدور احكام اعدام در دادگاهها ، متذكر می گردد كه دولت جهموری اسلامی ایران متعهد به كنوانسیون حقوق كودك و میثاق سیاسی – فرهنگی – مدنی می باشد و مطابق معاهده می ۱۹۶۹ وین – كه كشور ایران نیز آن را امضاء نموده - متعهد به اجرایی كردن آن مقررات می باشد. از سویی ماده ۹ قانون مدنی ایران ، معاهدات بین المللی را الزام آور و در حكم قانون دانسته است. لذا چنین اقداماتی مغایر با معاهدات بین المللی و قوانین داخلی به شمار می آید.

بنا بر این كانون مدافعان حقوق بشر مصرانه از مسولان جمهوری اسلامی ایران می خواهد با اتخاذ تدابیر قانونی ، اجتماعی و فرهنگی مانع روند رو به تزاید و نگران كننده فعلی در زمینه مجازات اعدام گردد.

كانون مدافعان حقوق بشر
۲۰/۷/ ۱۳۸۸