ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 09.10.2009, 8:08
اعتراض به نقض حقوق دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها

نامه اعتراض انجمن مطالعات خاورمیانه آمریکای شمالی به مقامات ایرانی در مورد نقض حقوق دانشجویان و اساتید دانشگاههای ایران

کمیته آزادی علمی انجمن مطالعات خاورمیانه امریکای شمالی در اعتراض به نقض حقوق دانشجویان و اساتید دانشگاهی در ایران نامه ذیل را خطاب به مقامات ایرانی منتشر کرد. متن انگلیسی نامه دراین پیوند موجود است:

http://www.mesa.arizona.edu/caf/letters_iran.html#Iran090630
ترجمه فارسی این نامه توسط کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران برای اطلاع عموم به شرح زیر است:

15 مهرماه 1388
آیت الله علی خامنه ای
رهبر جمهوری اسلامی ایران
رونوشت به: جناب محمد خزائی؛ سفیر ایران در سازمان ملل متحد، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد
خیابان سوم، پلاک 622، نیویورک
از طریق نمابر
مقام محترم رهبری،

من برای چهارمین باری است که در سال جاری (2009) به نمایندگی از کمیته آزادی علمی انجمن مطالعات خاورمیانه امریکای شمالی برای شما نامه می نویسم تا نگرانی های بسیار جدی و بهت و حیرت رو به افزایش خود را در مورد تهدیدها، بازداشت ها، اخراج ها، و سرکوب خشونت بار غیر قابل توجیهی که توسط مقامات ایرانی علیه فعالیت های مسالمت آمیز دانشحویان در دانشگاه های کشور ایران بکار برده می شود و همچنین موج اخیر آزار و اذیت و اخراج پرسنل دانشگاهی بخاطر دگراندیشی ایدئولوژیک و سیاسی، ابراز کنم.

انجمن مطالعات خاورمیانه امریکای شمالی در سال 1966 میلادی برای ارتقاء علم و دانش و آموزش درمورد خاورمیانه و آفریقای شمالی تاسیس شد. انجمن مطالعات خاورمیانه امریکای شمالی بعنوان یک سازمان شاخص و برجسته در منطقه، ژورنال بین المللی مطالعات خاورمیانه را منتشر می کند و بیش از 3000 عضو در سراسر جهان دارد. انجمن مطالعات خاورمیانه امریکای شمالی به تضمین آزادی علمی و آزادی بیان هر دو هم در منطقه خاورمیانه و هم در امریکای شمالی و سایر مناطق برای مطالعه منطقه متعهد می باشد.

من بار دیگر مجبور شدم که وضعیت رو به وخامت دانشگاه های ایران را در معرض توجه شما قرار بدهم که در آنها مقامات منصوب دولت، دانشگاه و سایر نیروهای امنیتی بطور روزمره مشغول نقض حقوق اساسی دانشجویان و پرسنل دانشگاهی در آزادی بیان و عقیده هستند. این اقدامات بطور مستقیم ناقض حقوق تضمین شده دانشجویان و اساتید برای آزادی بیان و عقیده که هم در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و هم میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی (مواد 18و 19و 21) هستند که جمهوری اسلامی ایران از امضاء کنندگان این میثاق بین المللی است. در تابستان امسال، نیروهای امنیتی بطور گسترده در دانشگاهها علیه دانشجویان خشونت اعمال کردند که منجر به مرگ و زخمی شدن تعدادی از دانشجویان فعالی شد که فعالیت های مسالمت آمیز داشتند. همچنین صدها دانشجوی دیگر نیز بازداشت شدند. نیروهای امنیتی همچنین دست به تخریب وسیع خوابگاههای دانشجویی و غارت اموال شخصی دانشجویان زدند.

اخیرا، با شروع سال تحصیلی در ایران، شرایط حتی بسیار نگران کننده تر شده است. نشانه های فزاینده یک اخراج وسیع برنامه ریزی شده افسارگسیخته توسط مقامات دیده می شود که تمایل دارد که دانشگاه های سراسر کشور را از فعالان دانشجویی و پرسنل دانشگاهی د که از نظر ایدئولوژی نامناسب تشخیص داده می شوند، پاکسازی کنند. فقط در چند روز گذشته تعدادی از رهبران دانشجویی و فعالان سازمان های دانشجویی ؛ دفتر تحکیم وحدت، و همچنین سایر فعالان دانشجویی در دانشگاه های تهران، صنعتی شریف در تهران، و سایر دانشگاههای کشور بازداشت شده اند. در حالی که تعدادی از دانشجویان بازداشت شده آزاد شدند، اما همچنان تعداد زیادی در بازداشت بسر می برند و آئین دادرسی در مورد آنها اجرا نمی شود. همچنین در مورد فعالان دانشجویی زندانی گزارش های متعددی رسیده است مبنی بر اینکه آنها تحت شکنجه جسمی و یا فشار روحی – روانی هستند. تعداد بسیار زیادی از دانشجویان صرفا بخاطر اینکه خواستار حقوق خود در قانون اساسی برای آزادی عقیده، تجمع مسالمت آمیز و آزادی بیان بودند، از ادامه تحصیل محروم شده اند، یا به دادگاه احضار شده اند.

علاوه بر اینها، در چند روز گذشته تعدادی از پرسنل آموزشی در دانشگاه ها از جمله دانشگاه علامه طباطبائی در تهران، بطور شتابزده و خودسرانه در همآهنگی با اخراج ایدئولوژیکی که توسط مقامات صورت می گیرد، اخراج شده اند.علائم روشنی وجود دارد مبنی بر اینکه این اخراج ها که بطور مشخص پرسنل دانشگاهی در علوم اجتماعی و انسانی را هدف قرار داده اند، بخشی از سیاست در حد بالایی سازماندهی شده دولت است. همچنین این نگرانی وجود دارد که این ها فقط آغاز یک موج قریب الوقوع اخراج دانشجویان و پرسنل دانشگاهی با هدف تزریق ترس از دولت در دانشگاه ها برای به سکوت کشاندن همه عقاید دگر اندیشی باشد. همانگونه که انتظار می رفت این حوادث اخیر توجه بسیار زیاد نهاد های بین المللی را بخود جلب کرده و بطور گسترده ای از سوی دانشگاهیان و متفکرین در سراسر جهان محکوم شده است.
(برای نمونه نگاه کنید به http://www.payvand.com/news/09/sep/1206.html )

با اخراج هایی که منشاء سیاسی و ایدئولوژیک دارند و توسط مقامات ایرانی و نیروهای امنیتی صورت می گیرند، کشتارهای بی رحمانه، ضرب و شتم های بی دلیل خشن و مستمر فعالان دانشجویی توسط نیروهای امنیتی به همراه تهدید های گسترده، بازداشت ها و شکنجه در دوران بازداشت و اخراج های دوره ای فعالان مسالمت جوی دانشجویی و پرسنل دانشگاهی دگراندیش در سراسر کشور باعث سوء استفاده از قدرت توسط دولتی ها و فضای ترسی شده که در آن دانشجویان و پرسنل دانشگاهی مورد مممنوعیت ورود به دانشگاه قرار می گیرد، و وضعیت دانشگاه های ایران را بسیار فراتر از بدترین نوع خود قرار داده است.

مقام محترم، حقیقت این که در این دوره کوتاه زمانی من باز هم برای شما می نویسم قطعا نباید جای هیچ تردیدی در مورد مبرم بودن فوریت وضعیت جمهوری اسلامی ایران و محکومیت شدید این خشونت های روزمره توسط ما باقی بگذارد. انجمن مطالعات خاورمیانه امریکای شمالی از مقامات ایرانی می خواهد که حقوق کامل آزادی علمی و روشنفکری و حق تجمع مسالمت آمیز را در همه دانشگاه ها به اجرا بگذارد و آنها را تضمین کند. انجمن مطالعات خاورمیانه امریکای شمالی به نظارت متداوم و مستند خود در مورد تغییر و تحولات در ایران ادامه می دهد و ما امیدواریم که مقامات ایرانی مسیر این جریان را برگردانند و در رعایت و حفاظت حقوق اساسی آزادی بیان، عقیده ، آموزش و تحقیقات علمی و همچنین حق تجمع مسالمت آمیز در همه دانشگاه ها، ضمانت های محکمی ارائه کنند.

ارادتمند

دکتر ویرجینیا اچ آکسان
رئیس انجمن مطالعات خاورمیانه امریکای شمالی
دپارتمان تاریخ، دانشگاه مک مستر