ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 25.09.2009, 10:45
دومین تأسيسات غنی‌سازی اورانيوم در نزديکی قم

رادیو امریکا: بنا به گزارشها، تهران برنامه اتمی خود را، بی اعتنا به تهديد تحريم های تنبيهی سازمان ملل متحد، گسترش داده است.

خبرگزاری نيمه رسمی دانشجوئی ايسنا ميگويد مهندسين اتمی، شروع به بهره برداری از دومين شبکه سانتريفيوژها در يک واحد غنی سازی اورانيوم کرده اند. ايسنا، امروز اظهارات منابعی را نقل کرد که از تزريق گاز به سانتريفيوژها برای به راه انداختن آنها خبر داده اند. بموجب همين خبر، هنوز اورانيوم وارد سيستم نشده است، اما ممکن است ظرف چند روز آينده اين اقدام نيز انجام گيرد.

در بيت المقدس، اهود اولمرت نخست وزير اسرائيل سياست دولت آلمان نازی را با برنامه اتمی تهران از ديدگاه خطرات و تهديدهائی که برای اسرائيل دارد، مورد مقايسه قرار داد و به اظهارات محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری ايران اشاره کرد که گفته است اسرائيل بايد از نقشه جهان پاک شود.

پرزيدنت بوش نيز امروز در کاخ سفيد گفت جامعه بين المللی بايد برای جلوگيری از دسترسی ايران به تسليحات اتمی تلاش بيشتری انجام دهد.

در همين حال سرگئی ايوانوف وزير دفاع روسيه ميگويد گزارش حاکی از به راه انداختن دومين شبکه سانتريفيوژها را موجبی برای نگرانی نمی بيند. وی گفت هنوز خيلی زوداست که در باره توليد اورانيوم قابل استفاده در توليد بمب اتمی صحبت کنيم.

تهران روز چهارشنبه نصب تجهيزات جديد برای غنی سازی اورانيوم را تائيد کرد. غنی سازی اورانيوم برای توليد سوخت رآکتورهای اتمی غيرنظامی است ، اما همين سوخت می تواند با تغييراتی برای توليد بمب اتمی نيز مورد استفاده قرار گيرد.

تهران دومين شبکه سانتريفيوژها را در شرايطی به راه انداخته است که با خطر تحريم های تنبيهی شورای امنيت سازمان ملل متحد روبروست. آمريکا گفته است اطمينان دارد شورای امنيت در واکنش به بی اعتنائی تهران به خواست های تعليق در غنی سازی اورانيوم، قطعنامه تحريم های تنبيهی عليه ايران را تصويب خواهد کرد.

شان مک کورمک سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا گفت اين قطعنامه پيامی روشن و قاطع خواهد داشت، و آن اينکه تهران بايد رفتار خود را عوض کند. وی اذعان کرد که هنوز مسائل پيچيده ای وجود دارد که بايد در باره آنها بحث و گفتگو شود، اما گفت مخالفت روسيه با پيش نويس قطعنامه ای که اروپائی ها ارائه داده اند، جلوی اقدامات مربوط به وضع تحريم های تنبيهی عليه تهران را نخواهد گرفت.

پنج عضو دائمی شورای امنيت، شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، و چين، بعلاوه آلمان، ديروز در نيويورک برای بحث های مقدماتی در باره پيش نويس، تشکيل جلسه دادند. در اين پيش نويس منع انتقال تکنولوژيهای موشکی و اتمی به ايران و قطع کمکهای مالی برای چنين پروژه هائی توصيه شده است.

خبرگزاری روسی اينترفکس ميگويد وضعيت نيروگاه برق اتمی بوشهر، که توسط روسيه ساخته ميشود، يکی از مواردی است که موجب مخالفت روسيه با پيش نويس اروپائی ها شده است. روسيه ميگويد هدف بايد جلوگيری از دسترسی تهران به تکنولوژی های اتمی تا زمانی باشد که بازرسان اتمی سازمان ملل متحد موارد نگرانی را دقيقأ مشخص و روشن سازند.

***

'ایران وجود تاسیسات دیگری برای غنی سازی اورانیوم را فاش کرد'

بی‌بی‌سی: اخبار غیر رسمی حاکی از آن است که ایران وجود یک مرکز دیگری غنی سازی اورانیوم را فاش کرده است.

روز جمعه، 25 سپتامبر (3 مهر)، برخی خبرگزاری بین المللی گزارش کردند که مقامات ایرانی در نامه‌ای به محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، اعلام داشته اند که علاوه بر تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز، تاسیسات دیگری را نیز برای این منظور در اختیار دارند.

خبرگزاری ها گفته اند این اطلاعات از دیپلمات ها و مقامات نزدیک به آژانس بین المللی انرژی اتمی، "که خواسته اند نام آنان ذکر نشود"، به دست آمده است اما منابع رسمی آژانس یا مقامات دولتی ایران هنوز در این مورد اظهار نظری نکرده اند.

در این گزارش ها آمده است که ظاهرا نامه ایران در مورد وجود تاسیسات دیگری برای غنی سازی اورانیوم روز دوشنبه این هفته تسلیم مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شد.

گزارش مربوط به اعلام وجود مرکز دوم غنی سازی اورانیوم در ایران در حالی انتشار می یابد که روز گذشته، یک عضو سازمان مجاهدین خلق ایران از وجود مراکزی در ایران خبر داد که، به گفته او، به طور محرمانه مشغول فعالیت در زمینه های مرتبط با تولید تسلیحات اتمی هستند.

همچنین، روز سه شنبه این هفته، علی اکبر صالحی، که به تازگی به سمت رئیس سازمان انرژی اتمی ایران منصوب شده، خبر داد که نسل جدیدی از سانتریفوژها در ایران در دست ساخت است که، به گفته وی، قدرت جداکنندگی به مراتب بالاتری را نسبت به سانتریفوژهای قبلی دارد.

آقای صالحی افزود که دستگاه های جدید در حال آزمایش است و ابراز امیدواری کرد که به زودی "اخبار مسرت بخشی" را در این مورد انتشار دهد.

معمولا دولت محمود احمدی نژاد خبر پیشرفت در زمینه غنی سازی اورانیوم را به عنوان مژده ای برای ملت ایران انتشار می دهد و مراسمی را هم به نشانه شادمانی برپا می کند.

انتشار گزارش وجود مرکز دیگری برای غنی سازی اورانیوم تنها چند روز پیش از آغاز مذاکرات ایران و گروه 1+5، متشکل از اعضای دایم شورای امنیت و آلمان، منتشر می شود که قرار است با حضور نمایندگان دو طرف از روز اول اکتبر در ژنو آغاز شود.

درخواست توقف غنی سازی
گروه 1+5 خواستار تعلیق فعالیت غنی سازی اورانیوم در ایران است که به گفته مقامات ایرانی، در تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز جریان داشته است.

شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه هایی از ایران خواسته است فعالیت در زمینه غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق در آورد و برای وادار ساختن جمهوری اسلامی به اجرای این قطعنامه ها، برخی تنبیه های بین المللی را نیز علیه این کشور به اجرا گذاشته است.

کشورهای غربی گفته اند که در صورتیکه جمهوری اسلامی به زودی با خواست جامعه جهانی موافقت نکند، تحریم های شدیدتری علیه ایران به تصویب شورای امنیت می رسد و برخی منابع غربی، از جمله تحریم صادرات بنزین به ایران را مطرح کرده اند.

جمهوری اسلامی قطعنامه های شورای امنیت را غیرقانونی اعلام کرده و با رد اتهام تلاش برای دستیابی به اسلحه اتمی، بر ادامه غنی سازی تاکید نهاده است.

در صورتیکه خبر وجود تاسیسات غنی سازی دیگری در ایران صحت داشته باشد، معلوم نیست به چه دلیل مقامات جمهوری اسلامی براساس تعهدات خود در چارچوب پیمان منع گسترش جنگ افزارهای اتمی، تا کنون این موضوع را به اطلاع آژانس نرسانده بودند و به چه دلیل زمان حاضر را برای خبررسانی در این زمینه مناسب دیده اند.

در حالیکه شرایط سیاسی داخلی ایران در ماه های پس از انتخابات بحرانی و گرفتار بی ثباتی توصیف شده است، برخی منتقدان دولت گفته اند که مقامات جمهوری اسلامی ممکن است از تشدید اختلاف با جامعه جهانی بر سر مساله هسته ای استقبال کنند.

به گفته آنان، دولت ممکن است سعی کند از فشارهای خارجی بر ایران به منظور فراخوانی مردم به وحدت و حتی به عنوان بهانه ای برای شدت عمل بیشتر در برابر مخالفان بهره برداری کند.

در مقابل، این نظر هم مطرح شده است که شاید جمهوری اسلامی به منظور حل اختلاف خود با جامعه جهانی، در صدد ارائه اطلاعات شفاف تری در مورد برنامه های هسته ای خود برآمده به خصوص اینکه به نظر می رسد که روسیه، که حامی اصلی دولت ایران محسوب می شده، اخیرا امکان توافق با قطعنامه جدیدی از سوی شورای امنیت را مردود ندانسته است.