ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 23.09.2009, 10:11
هیچ آبی از صحبت‌های رفسنجانی گرم نمی‌شود

فرارو- صادق زیبا کلام می گوید: «جناح قدرتمند پس از انتخابات چون خود را پیروز کامل می داند دلیلی برای تن دادن به مصالحه نمی بیند، آنها می گویند ما که از قدرت کامل برخوردار هستیم، قوای مقننه و مجریه و نیروی نظامی را در اختیار داریم بنابر این چرا باید کوتاه بیاییم؟»

آیت الله خامنه ای در نماز عید فطر در روز یکشنبه ضمن انتقاد از حاکمیت فضای تهمت زنی و بد گمانی در ایران کنونی، به صراحت اعلام کردند که اعتراف یک متهم راجع به متهم دیگر در دادگاه، حجیت ندارد و به اصطلاح نافذ نیست.

این در حالی است که به ابتکار قوه قضائیه و صدا و سیما، تا کنون در چهار دور دادگاه موسوم به متهمان انقلاب مخملی، اعتراف برخی متهمان علیه افراد غایب برای مردم ایران پخش شده است و تمام رسانه های دولتی و صدا وسیما هم پیش از انتخابات و هم پس از انتخابات به بهانه های گوناگون در گسترش فضای تهمت و افترا علیه افراد سنگ تمام گذاشتند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز در سخنرانی افتتاحیه مجلس خبرگان با ارائه پیشنهادهایی خواستار حرکت در جهت آشتی ملی شد. هاشمی رفسنجانی در اظهارات خود از تدوین متنی توسط دلسوزان نظام برای پایان دادن به وضعیت فعلی خبر داد.

رییس مجلس خبر گان با اشاره به بخشهایی از سخنان مقام رهبری در خطبه‌های نماز عید سعید فطر گفت: «همه توجه كنند كه فضای تهمت و ایجاد ناامنی فكری برای دیگران و آلوده كردن فضا به بدبینی منجر می‌شود كه مانند خوره همه چیز را می‌خورد. همه ما، مسئولان و تریبون‌داران باید به این موارد توجه كنیم تا فضا بیش از این آلوده نشود.»

وی محاکمه رسانه های خاطی در جریان پوشش خبری دادگاه متهمان حوادث اخیر را نیز خواستار شد.

صادق زیبا کلام استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل سیاسی درباره سخنان هاشمی رفسنجانی و پروژه آشتی ملی به «خبرنگار فرارو» گفت: «من با نهایت احترامی که برای آقای هاشمی قائل هستم متاسفانه باید بگویم به هیچ وجه گمان نمی کنم هیچ آبی از صحبت های ایشان گرم شود. در شرایطی که ما بعد از ۲۲ خرداد دچار آن شدیم تصور نمی کنم که هیچ تغییر و تحول جدی بوجود بیاید. نگاه آقای هاشمی رفسنجانی به مسائل سیاسی و اختلافات سیاسی در راستای مصلحت گرایی بوده است و ایشان همیشه مراقب بوده اند که کل نظام آسیب نبیند.»

وی افزود: «آقای هاشمی در مسئله ولایت فقیه همیشه مراقب بودند که جایگاه ولایت فقیه متزلزل و کمرنگ نشود. این خصوصیت آقای هاشمی هم در زمان حیات امام و هم بعد از رحلت امام ادامه داشته است، اما ظرف دو دهه گذشته یعنی بعد از فوت امام منحنی قدرت هاشمی مرتبا رو به افول گذاشته و ظرف چهار سال گذشته که آقای احمدی نژاد رییس جمهور شدند شتاب افول منحنی قدرت و نفوذ سیاسی ایشان آهنگ تند تری گرفته است.»

این تحلیلگر سیاسی درباره پیشنهادهای هاشمی گفت: «آنچه که مسلم است سخنان هاشمی کاملا منطقی و سنجیده است. راهکارهای او راه جدی برون رفت از بحران فعلی است. هاشمی مشابه همین حرف ها را در نماز جمعه معروف ۲۶ تیر مطرح کرد. اگر دقت کنیم جهت گیری ایشان در نماز جمعه ۲۶ تیر همین بود. پیشنهاداتی را مطرح کردند که تمامی این پیشنهادات در این جهت بود که کشور از این شرایط تب دار و بحرانی پس از انتخابات خارج شود اما ببینید طرف مقابل و پیروز که قدرت نظامی و امنیتی را در دست دارد حاضر است به مصلحت تن دهد؟ باید بگوییم اصلا و ابدا طرف مقابل حتی حاضر نیست سخنان آقای هاشمی را قبول کند و اساسا یکی از اهداف جناح پیروز ۲۲ خرداد حذف آقای هاشمی رفسنجانی از درون حاکمیت جمهوری اسلامی است و همین گروه تلاش زیادی کرد که آقای هاشمی نماز جمعه روز قدس را اقامه نکند و در پایان هم موفق شد.»

وی ادامه داد: «جناح قدرتمند پس از انتخابات چون خود را پیروز کامل می داند دلیلی برای تن دادن به مصالحه نمی بیند، آنها می گویند ما که از قدرت کامل برخوردار هستیم، قوای مقننه و مجریه و نیروی نظامی را در اختیار داریم بنابر این چرا باید کوتاه بیایم، هاشمی مشابه پیشنهادات که در مجلس خبرگان مطرح کرد در نماز جمعه به صورت کلی تر بیان نمود. ازجمله ایشان در ۲۶ تیر فرمودند برای گام اول مصالحه ، رهبران اصلاح طلب که بازداشت شده اند را آزاد کنند اما ببینید طرف مقابل ایشان چه پاسخی به این پیشنهاد داد. رهبران اصلاح طلب نه تنها آزاد نشدند بلکه مدتی پس از آن سخنرانی آنها را به پشت تلویزیون کشاندند و از آنها اعترافات خاصی را گرفتند و کار به آنجا کشیده شد که آیت الله خامنه‌ای هم به دادگاه ها اعتراض نمودند.»

زیبا کلام با اشاره به رویکرد دولتیان در مواجه با وقایع پس از انتخابات گفت: «آنچه که مهم است رهبران احزاب اصلاح طلب و همکاران مهندس موسوی و آقایان کروبی و خاتمی در بازداشت هستند. هنوز معلوم نیست که جناح پیروز ۲۲ خرداد می خواهد با این افراد چه کار کند. جناح پیروز ۲۲ خرداد نه تنها سودای آزاد کردن مخالفین را ندارد بلکه به دنبال این است که آقایان موسوی، کروبی و خاتمی را هم بازداشت کند. آقایان هنگامی که صحبت از سران فتنه می کنند مقصودشان چه کسی است؟ مقصودشان صادق زیبا کلام که نیست؟ منظورشان موسوی و کروبی و خاتمی است. این گروه اگر امکان این را پیدا کنند بعید نیست همان رفتاری که با آیت الله منتظری شد را در مورد آقای رفسنجانی اعمال کنند، بنابر این تا این حالت وجود دارد و جناح پیروز انتخابات این گونه خود را سرمست در قدرت می بیند من تصور نمی کنم به هیچ یک از پیشنهادات آقای هاشمی تن بدهد.»

زیبا کلام در باره نامه توکلی خطاب به موسوی و کروبی گفت : «من شخصا مستقل از افکار و عقاید آقای دکتر توکلی که خیلی با افکار من سنخیت ندارد همواره به ایشان به عنوان فردی دیندار و کسی که با همه وجود پایبند به شریعت است نگاه کردم و برای ایشان احترام قائل هستم ولی این که دکتر توکلی فقط از آقای کروبی و موسوی انتظار دارند که کوتاه بیایند به نظر من درخواستی غیر منطقی است؛ برای این که کروبی و موسوی قدرتی ندارند. این دو شخصیت چه کار باید بکنند؟ به فرض اگر کروبی و موسوی گفته بودند ما در راهپیمایی روز قدس شرکت نمی کنیم آن صدها هزار نفر معترض در راهپیمایی شرکت نمی کردند و آن شعارها را مطرح نمی نمودند؟ مسلم است که معترضین باز هم می آمدند و همان شعار ها را مطرح می کردند. این گونه نیست که معترضین تحت فرماندهی موسوی و کروبی باشند. مردم معترض اصلا کاری ندارند به این که موسوی چه گفته است و چه نگفته است.»

این استاد دانشگاه افزود: «اگر به وقایع پس از نماز جمعه آقای هاشمی نگاه کنید می بینید که تعداد بازداشتی ها خیلی بیشتر بوده است. آیت الله خامنه ای در نماز عید فطر بیاناتی داشتند که یک گام به جلو برای آشتی بود اما باید دید که جناح پیروز ۲۲ خرداد به بیانات مقام رهبری توجهی دارد؟ این گروه اساسا بنای هیچ گونه توافق و مصالحه ای را ندارد، آنها می گویند هر که با ما نیست باید ساکت باشد. همانگونه که استالین می گفت "هر که با ما نیست دشمن ماست" و یا جورج بوش می گفت "شما یا با تروریست ها هستید یا با ما". این سخن گروه پیروز در ۲۲ خرداد است. آنها می گویند "شما یا با ما هستید یا علیه ما".»

زیبا کلام در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح طلبان تن به مصلحت خواهند داد یا خیر گفت: «سوال این است که اصلاح طلبان چه اقدام عملی می توانند انجام دهند که آن اقدام را یک گام در جهت کوتاه آمدن تلقی نمود؟ ما الان از مسئله نتیجه انتخابات عبور کردیم و دولت تشکیل شده است و به نظر من بازگشت به مسائل انتخابات اصلا موضوعیت ندارد. نکته اصلی این است که آقایان کروبی و موسوی چه چیزی می توانند بگویند تا عقب نشینی تلقی شود؟ این که می گوییم اصلاح طلبان یک گام به عقب بگذارند چه معنی دارد؟ موسوی و کروبی چه کار باید کنند؟ مثلا موسوی و کروبی بیایند به دست و پای آقای احمدی نژاد بیافتند و بگویند ما هر چه گفتیم پس گرفتیم! بیایند بگویند این کسانی که در بازداشت هستند مجرم‌اند؟ کاری از دست موسوی و کروبی بر نمی‌آید؛ قدرتی ندارند که ما بگوییم برای این که آشتی ملی تحقق یابد یک قدم پس بکشند.»

زیبا کلام در پاسخ به این پرسش که به نظر شما این وضعیت به کجا ختم می شود، چنین اظهار عقیده کرد: «این که به کجا ختم می شود این را فقط خداوند می داند و هیچ کس دیگری نمی تواند بگوید چه می شود. اما این که آیا وضعیت عادی می شود؟ باید بگویم خیر. ظاهر امر وضعیت را عادی نشان می دهد اما وقتی که روز قدس صد هزار نفر علیه جناح پیروز شعار می دهند، نشان می دهد وضعیت عادی نیست. ما نباید فراموش کنیم کسانی که روز قدس به خیابانها آمدند در حقیقت این احتمال را می دادند که ممکن است کتک بخورند و یا دستگیر شوند، ممکن است سر از کهریزک و اوین در بیاورند با این حال به خیابان ها آمده بودند تا مخالفت خودشان را نشان دهند. سوالی که مطرح است این است که اگر احساس امنیت در روز قدس وجود داشت و گفته می شد که در این روز همه می توانند به هر شکلی در راهپیمایی شرکت کنند آیا این تعداد چندین برابر نمی شد؟ من می گویم می شد. با این شرایط آیا می توان گفت وضعیت عادی است؟»