ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 15.09.2009, 10:00
بازداشت‌های گسترده در قم

بنابر گزارش دفتر آیت‌الله منتظری، غروب روز دوشنبه ۲۳ شهریور ماه ۱۳۸۸(نزدیک به افطار) ماموران دادگاه ویژه روحانیت و نیز نیروهای اطلاعات قم به منظور بازرسی از منازل و بازداشت تعدادی از طرفداران آیت الله العظمی منتظری به منازل آنها رفتند. از جمله به منزل احمد منتظری (فرزند آیت الله منتظری) رفته و سه فرزند ایشان را بازداشت نموده و نیز کیس کامپیوتر ایشان را به همراه بردند. همزمان منازل چند نفر از طرفداران ایشان بازرسی شده و خود افراد یا فرزندان آنها بازداشت شده اند.

نوه‌های آیت الله منتظری در حالی توسط دادگاه غیر قانونی ویژه روحانیت شهر قم دستگیر شده‌اند که به گفته خانواده آنان هیچ یک حتی یک روز هم در کسوت روحانیت نبوده‌اند.

این بازداشت‌ها ساعاتی پس از انتشار آخرین نامه آیت الله منتظری خطاب به علما و مراجع شهرهای مختلف کشور صورت گرفت. همچنین تدابیر امنیتی اطراف بیت آقای منتظری تشدید شده است.

آیت‌الله منتظری در نامه‌ی خود به علما و مراجع از آنان خواست سکوت خود را در برابر ظلم‌ها و حق‌کشی‌های حکومت بشکنند.

آیت‌الله منتظری در نامه خود نوشت: «حوادث و فجايع ماههای اخير كه پس از انتخابات رياست جمهوری در كشور و در مرئی و مسمع حضرات مراجع و علمای محترم رخ داد زنگ خطری است برای روحانيت و مرجعيت. در اين حوادث حق كشی‌ها، ظلم‌ها، تخلفات فراوان به نام دين و با تأييد بخش اندكی از روحانيون حكومتی و وابسته انجام شد... مردم می‌گويند: اين ظلم‌ها و حق كشی‌ها و بدعت‌ها اگر خلاف اسلام است، چرا مراجع محترم و علمای دين در مقابل اين همه بدعت‌ها و كارهای خلاف اظهار علم و مخالفت صريح با بدعت‌ها نمی‌كنند؟»

در نامه آقای منتظری هم‌چنین آمده است: «به يقين حضرات مراجع و علماى محترم قلبا از اين‏ ‏منكراتى كه به نام دين و مذهب انجام مى‎شود نگران و ناراحت مى‎باشند‏ ‏و بعضا اقداماتى نيز نموده اند، اما آيا با توجه به مفاد حديث شريف نبوى‏ ‏كه اظهار علم را واجب دانسته ، اين مقدار كفايت مى‎كند؟»


العربیه: فرزندان آیت الله موسوی تبریزی هم دستگیر شدند

شبکه العربیه روز سه‌شنبه ۲۴ شهریور به نقل از گزارشگر خود در تهران (نجاح محمد علی) اعلام کرد : دستگیریهای گسترده ای در شهر مقدس قم در حال انجام است . پس از دستگیری و بازداشت سه نوه آیت الله العظمی منتظری به نام های محمد مهدي منتظري ، محمد علي منتظري ومحمد صادق منتظري بعد از افطار دیروز ، فرزندان آیت الله سید حسین موسوی تبریزی دبیر مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم هم بازداشت شده اند.

این گزارش میافزاید آیت الله منتظری در پی دعوت از مراجع بزرگ جهت شکستن سکوت خود در قبال فجایع ایران ، از آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان خواسته است در مقابل جنایات اخیر سکوت نکند .


در گفتگو با پارلمان‌نیوز
فرزند آیت الله منتظری بازداشت سه نوه ایشان را تایید کرد


پارلمان‌نیوز: فرزند آیت الله منتظری در خصوص انتشار اخباری مبنی بر بازداشت سه فرزندش گفت:« روز گذشته ساعت 7 بعد از ظهر افرادی با حکم دادسرای ویژه رو حانیت قم به درب منزل مراجعه کرده و سه فرزندم را بازداشت کردند.»

احمد منتظری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، تاکید کرد:« با ارائه حکم دادسرای ویژه روحانیت فرزندانم محمد مهدی، محمدصادق و محمدعلی را دستگیر کرده و با خود بردند.»

وی در پاسخ به این سئوال که عنوان شده بازداشت نوه‌های آیت الله منتظری مرتبط با نامه‌ای است که ایشان در روز گذشته خطاب به مراجع دیگر منتشر کردند، گفت:«فکر نمی‌کنم بازداشت فرزندانم به نامه آیت الله منتظری ارتباط داشته باشد.»

منتظری تاکید کرد:« نامه‌ای که پدرم خطاب به سایر مراجع و علما نوشتند بسیار مشفقانه و از سر دلسوزی بود که مسایل نظام باید درون نظام حل شود و اصلاحات صورت بگیرد.»

وی تصریح کرد:« هدف آیت الله منتظری از انتشار این نامه جلوگیری از اقدام کسانی بود که در خارج از کشور صحبت از براندازی می‌کنند و ایشان در واقع هشدار دادند تا جلوی این بدخواهی‌ها گرفته شود.»

احمد منتظری در پاسخ به این سئوال که آیا ماموران دادسرای ویژه روحانیت علت بازداشت فرزندانتان را بیان کردند، گفت:« بله، ظاهرا بازداشت بچه‌ها به دلیل شرکت آنها در تجمع مسالمت آمیز در مقابل بیت آیت الله صانعی در شب قدر بوده است.»

وی در پاسخ به این سئوال که تاکنون پیگیری خاصی از زمان بازداشت نوه‌های آیت الله منتظری صورت گرفته است یا خیر اظهار داشت:« امروز صح به دادسرای ویژه روحانیت مراجعه کردم که گفتند پرونده در دست بررسی است.»

وی با بیان اینکه در دادسرا گفته‌اند موضوع با سرعت پیگیری خواهد شد، تصریح کرد:«دلیلی ندارد که بچه‌ها را بخواهند مدت طولانی در بازداشت نگه دارند.»

منتظری گفت:« در تظاهراتی که در جلوی بیت آیت‌الله صانعی رخ داد شعار تندی داده نشد و شعارها معمولی و همخوان با شب‌های احیا بود.»

فرزند آیت الله منتظری همچنین خبر داد که علاوه بر سه پسر او فرزندان آیت الله حسین موسوی تبریزی، آیت‌الله ناظم از اعضای مجمع محققین و آقای احمدی نیز در همین رابطه بازداشت شده‌اند.»

وی تاکید کرد:«جرم همه این بچه‌ها که در رده های سنی 20 سال هستند حضور در تجمعی در مقابل بیت آیت‌الله صانعی عنوان شده است.»