ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 06.09.2009, 17:16
آفت دخالت نظامیان در سیاست

بیانیه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران
در پاسخ به موج حملات و هتاکی های اخیر علیه شخصیت های محبوب ملت

پایگاه اطلاع رسانی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران: در پی اظهارات اخیر فرمانده سپاه در متهم ساختن سران اصلاحات و برخی موضعگیری های مشابه، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، بیانیه ای صادر كرد. متن كامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم


إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (احقاف: 13)
همانا كسانى كه گفتند: پروردگار ما خداى یكتاست و سپس [بر آن‏] استوار و پایدار ماندند پس نه بیمى بر آنهاست و نه اندوهگین شوند.

ملت شریف ایران
امروز با گذشت نزدیک به سه ماه از انتخابات ریاست جمهوری دهم، مستندات، مواضع و اظهارات وابستگان به جریان حاکم طی این مدت، هرگونه تردیدی را نسبت به حرکت سازمانیافته و از پیش طراحی شده علیه خواست و اراده ملت در جریان انتخابات مذکور منتفی ساخته است. براساس شواهد و مستندات مذکور هجوم گسترده ای که از فردای برگزاری انتخابات علیه احزاب، نهادهای مدنی، شخصیت ها و فعالان سیاسی شکل گرفت و طی آن چهره های برجسته و شناخته شده کشور دستگیر و زندانی شدند، از پیش از انتخابات طراحی و برنامه ریزی شده بود و برخی نهادهای امنیتی و نظامی پس از فراهم ساختن مقدمات، از ده روز پیش از انتخابات با درخواست و دریافت احکام عام دستگیری، خود را برای روزهای پس از انتخابات آماده کرده بودند. این سناریو البته با ظاهر برخورد با آن چه که کودتا یا انقلاب مخملی و مقابله با جنگ نرم خوانده شده است به اجرا درآمد و تعداد زیادی از فعالان سیاسی و شخصیت های اصلاح طلب با سابقه و شناخته شده کشور به اتهام تلاش برای براندازی نظام دستگیر و در شرایط سخت و هولناک حبس برای اعتراف به این اتهام تحت شدیدترین فشارها قرار گرفتند. مفاد ادعانامه کذایی دادستان علیه ایشان در به اصطلاح دادگاه متهمان اغتشاشات اخیر و نیز اظهارات صریح مسئولان امنیتی و نظامی از جمله اظهارات برخی فرماندهان نظامی خود مؤید حقایق فوق است.

در این ادعانامه و نیز اظهارات برخی مقامات عالی امنیتی و نظامی کشور مکرراً تأکید شده است که جریان اصلاحات از مدت ها قبل قصد براندازی نظام را داشته و خود را آماده می کرده است تا درانتخابات ریاست جمهوری دهم کار را یکسره کند. کاندیدای به ناحق پیروز انتخابات ریاست جمهوری دهم نیز به عنوان رئیس دولت نهم بارها از وجود توطئه گسترده بیگانگان و عوامل داخلی آنان علیه نظام در این انتخابات سخن گفته است. اخیراً نیز فرمانده سپاه پاسداران با صراحت بیشتری این ادعا را مطرح کرده و از چهره های ملی کشور به عنوان رهبران حرکت براندازی نام برده است. آنان اصلاح طلبان و کاندیداهای اصلاح طلب و ستادهای انتخاباتی ایشان را متهم کرده‌اند که با سرویس های خارجی ارتباط داشته اند. بنا به ادعای ایشان اصلاح طلبان در این انتخابات به زیر کشیدن رهبری از قدرت را هدف گرفته بودند. آن ها همچنین تأکید کرده‌اند از مدت ها پیش با هشیاری کامل این تحرکات را زیر نظر داشته اند.

اگر برای تقلب در انتخابات هیچ دلیلی وجود نداشت (که دارد)، اظهارات مذکور برای اثبات مهندسی آراء و دست بردن در نتایج انتخابات اخیر کافی بود، زیرا ممکن نیست دستگاه های اطلاعاتی و نظامی و سیاسی کشور همگی از طرح براندازی مطلع باشند و دست روی دست بگذارند. آنان لابد باید برای شکست این به اصطلاح توطئه اقدامات تعیین کننده و مؤثری انجام داده باشند. اگر مسئولان اطلاعاتی، امنیتی، نظامی و سیاسی کشور که به ادعای خود از مدت ها قبل در جریان این حرکت براندازی و زمان انجام آن یعنی انتخابات دهم بوده اند، علی القاعده باید برای جلوگیری از این توطئه تمهیدات مؤثر و قاطعی اندیشیده باشند تا از عدم موفقیت براندازان عامل بیگانه در فریب مردم و جلب آراء آنان و پیروزی در انتخابات مطمئن باشند. اگر واقعاً مقامات قضایی و نظامی و امنیتی و سیاسی در اظهارات خود مبنی بر قصد اصلاح طلبان و عوامل بیگانه در براندازی صادق هستند، قطعاً در مقابله با چنین خطر عظیمی نمی توانسته‌اند دست به ریسک زده، کار را به نتیجه انتخابات واگذار کنند. آنان با چنین تحلیلی یا نباید کاندیداهای اصلاح طلبان را تأیید صلاحیت می کردند و یا اگر برای حفظ ظاهر مجبور به چنین تأییدی بودند به ناگزیر برای مقابله با تهدید براندازی باید با دست بردن در آراء ملت و برکشیدن کاندیدای مطلوب خود از صندوق های رأی، مانع پیروزی آن ها شده باشند و اگر غیر از این کرده باشند خیانت کرده اند.

اما اقتدارگرایان حاکم خود بهتر از هرکس می دانند که طرح براندازی و انقلاب مخملی و جنگ نرم و ... نه تنها یک واقعیت بلکه حتی یک توهم هم نیست. حقیقت این است که اتهام براندازی و انقلاب مخملی یک بهانه و پوششی بر طرح کودتا با هدف تکمیل حاکمیت اقتدار، یکپارچه کردن عرصه قدرت و سیاست، تحقق استبداد و پایان دادن به جمهوریت و مردم سالاری و در یک کلام استحاله نظام است. در این حرکت قاعدین انقلاب و عافیت طلبان دوران پیش از انقلاب، مخالفان امام و نیروهای انقلاب با استبداد طلبان قدرت پرست متحد شده اند و با نقاب دفاع از امام و انقلاب، نزدیک ترین یاران امام و حتی بیت شریف ایشان را به براندازی و مخالفت با نظام متهم می کنند. آنان با تظاهر به بازگشت به اصالت انقلاب و سیره مرحوم رجایی دست به این قلع قمع وسیع می زنند نزدیک ترین و صمیمی ترین یاران شهید رجایی را متهم به انحراف و براندازی می کنند و در این توطئه حتی یکی از یاران زنده آن شهید را در کنار خود ندارند.

کودتا گران البته تصور می کردند با هزینه‌ای اندک قادر به تغییر نتایج انتخابات و اتمام ماجرا هستند. آنان خود را برای مقابله با اعتراضاتی محدود در سطح فعالان سیاسی که با دستگیری و حبس و تصفیه حساب با تعداد معدودی از مخالفان و معترضان و مرعوب ساختن دیگران خاتمه خواهد یافت، آماده کرده بودند. آن ها هرگز آمادگی اعتراضات میلیونی مردم را نداشتد. اگر اصلاح طلبان در ارزیابی قدرت و دامنه آزادی عمل اقتدارگرایان حاکم برای تقلب، خطا کردند، اقتدارگرایان حاکم نیز در ارزیابی دامنه و حجم واکنش ها و اعتراضات در سطح جامعه دچار خطا شدند. اشتباه آنان این بود که تصور می کردند آراء چهل میلیون شرکت کننده را می توانند بدون هرگونه اعتراضی به نفع خود مصادره کرده و پشتوانه قدرت خویش در قلع قمع تمام مخالفان داخلی و حل بحران های موجود درعرصه سیاست خارجی قرار دهند. اما چنین نشد و چنین نیز نخواهد شد. اقتدارگرایان به رغم اعمال خشونت حداکثری در ارعاب و سرکوب معترضان که حوادث زشت و اقدامات شرارت بار در کوی دانشگاه و برخی بازداشتگاه ها تنها نمونه‌ای از آن بود، در اهداف خود ناکام ماندند.

امروز پس از گذشت نزدیك به سه ماه و در پی اعتراضات گسترده و بی‌سابقه علیه نتایج انتخابات در سطح ملی، ناتوانی در اقناع افکار عمومی نسبت به سلامت انتخابات به رغم تبلیغات سهمگین و تکاپوی تحسین برانگیز رهبران، احزاب و فعالان سیاسی اصلاح طلب، کودتاچیان خود را با موج اعتراضات و نارضایتی شدید کانون ها و اقشار مختلف به ویژه مراجع و عالمان دینی به اعمال خشونت علیه مردم و سرکوب معترضان مواجه می بینند. به رغم تصفیه های گسترده در نظام اجرایی و دستگاه های امنیتی و نظامی، بروز اختلاف و تفرقه عمیق و گسترده در سطح بدنه و نیروهای درون حاکمیت اقتدارگرایان حاکم را در ادامه پروژه ناتمام کودتا دچار دودستگی کرده است. برخی از ایشان که در موفقیت این پروژه ناتمام دچار تردید شده‌اند ادامه آن را متضمن هزینه های هنگفت برای آینده جریان سیاسی خود ارزیابی کرده، خواهان توقف این روند هستند. اما بخش افراطی معتقد است راهی را که آغاز کرده‌اند باید به هر قیمت و هزینه‌ای به پایان ببرند. اقتدارگرایان افراطی برای پیش برد نظر خود طی روزهای اخیر بیش از پیش بر طبل خشونت و ستیز می کوبند و با تبلیغات هماهنگ و سازمان یافته بر ضرورت ادامه موج دستگیری ها تأکید می کنند. افزایش حجم تبلیغات سراسر کذب و مزورانه سازمان یافته صدا و سیما علیه اصلاح طلبان ، حملات هتاکانه و وقیحانه رسانه های ارگان اقتدار علیه شخصیت ها و چهره های ملی و متهم کردن آنان به توطئه و براندازی و تهدید ایشان به دستگیری و ... طی روزهای اخیر بیش از آن که محتوا و واقعیتی داشته باشد، نوعی فضا سازی تبلیغاتی هماهنگ و سازمانیافته بخش افراطی اقتدارگرا با هدف درهم شکستن مقاومت بخش دیگر و ایجاد شرایط لازم برای یکسره کردن کار و تکمیل کودتا است.

در چنین شرایطی مخالفت و اعتراض صریح و آشکار همه شخصیت ها، نهادها و اقشار از مراجع عالی‌مقام گرفته تا عالمان و روشنفکران و نخبگان و تا احزاب و تشکل ها و فعالان سیاسی، می تواند افراطیون اقتدارگرا را از دستیابی به اهداف ضد انقلابی و ضدملی خود ناکام ساخته زمینه های بازگشت کشور به مسیر صحیح را فراهم کند.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران ضمن محکوم کردن اهانت ها و هتاکی های اخیر علیه مراجع محترم تقلید و شخصیت های برجسته و چهره های خوشنام و مورد احترام مردم هشدار می دهد سکوت در برابر تبلیغات سازمانیافته روزهای اخیر می تواند مشوق اقتدارگرایان افراطی در ادامه اقدامات ضد ملی باشد، از این رو از تمامی شخصیت ها و احزاب سیاسی و به ویژه عالمان مراجع دینی و نیز اقشار مختلف می خواهد در برابر این حرکت سازمانیافته و هتاکی ها و پرده دری های اقتدارگرایان واکنشی درخور نشان دهند.

سازمان همچنین اهانت ها و هتاکی های اخیر سردار جعفری فرمانده سپاه پاسداران علیه شخصیت های ملی و خوشنام کشور را شدیداً محکوم می کند. تحلیل های سخیف و سبک سردار جعفری که طی آن بخش وسیعی از صادق ترین و شریف ترین شخصیت های این کشور متهم به توطئه براندازی و همکاری با بیگانه شده‌اند، نتیجه آفت دخالت نظامیان در سیاست است. با کمال تأسف تحلیل های بی مایه مذکور طی ماه های اخیر مبنای تصمیمات، اقدامات نابخردانه و فجایعی شده است که آبرو و حیثیت نظام جمهوری اسلامی را برباد داده و مصالح ملی کشور را در سطوح داخلی و خارجی با تهدیدهای جدی مواجه ساخته است. به عقیده ما ورود افراد اسلحه به دست که بخش وسیعی از فعالیت های اقتصادی کشور را در انحصار خود دارند به عرصه سیاست برای کشور نتیجه ای بهتر و درخشان تر از این درپی نخواهد داشت، زیرا قدرت اسلحه و اقتصاد در عرصه سیاست انگیزه رعایت حقوق شهروندی و آزادی های قانونی مخالفان و التزام به اصول و قواعد رقابت سیاسی را منتفی ساخته، ظرفیت و استعداد لازم برای درک عمیق واقعیات و تحلیل صحیح شرایط را از بین می برد.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران
15/6/1388