ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 25.08.2009, 21:59
درباره‌ی افشای تجاوز جنسی به زندانیان

بیانیه‌ی كانون نویسندگان ایران درباره‌ی افشای تجاوز جنسی به زندانیان

بر اساس موازین مبتنی بر حقوقِ به ‌رسمیت‌ شناخته‌شده‌‌‌ی انسان و حتی قانون اساسيِ حاكمیت كنونی، ولو این كه جرم فردی در دادگاه به اثبات رسیده باشد، مجازات آن فرد نافی حقوق انسانی‌اش نیست. به بیان ساده‌تر، حتی مجرمان - چه رسد به متهمان – را نیز نباید و نمی‌توان از حقوق انسانی‌شان محروم كرد. حال آن كه – اگر نخواهیم در مورد رژیم پیشین سخن بگوییم – حدود سی سال است كه ما در جامعه‌ی ایران شاهد آن‌ایم كه حقوق زندانیان به طور كلی و زندانیان سیاسی به طور خاص، حتی در جایگاه متهم یعنی پیش از آن كه جرم آنان در دادگاه به اثبات برسد، به شدید‌ترین نحو نقض می‌شود. از جمله‌‌ی این مواردِ‌ نقض آشكار حقوق و پایمال كردن حیثیت انسان‌ها، تجاوزجنسی به دستگیرشدگان حوادث اخیر است كه اكنون به‌درستی مورد بحث و گفت‌وگوی عموم مردم قرار گرفته است. البته تجاوز جنسی به زندانیان سیاسی برای درهم‌شكستن و وادار كردن آن‌ها به اعتراف علیه خود به هیچ وجه محدود به حوادث اخیر نیست و گزارش‌های بسیاری در مورد انجام این عمل با زندانیان سیاسی به‌ویژه زندانیان دهه‌ی شصت وجود دارد كه بی‌تردید باید به همه‌ی آن‌ها رسیدگی شود.

ویژگیِ این شكل از هتك حرمت انسان كه دست بازجویان شكنجه‌گر را در انجام آن باز می‌گذارد این است كه فرد قربانی از بیان آن‌چه بر او رفته‌ است شرم دارد. در واقع، شكنجه‌گرانی كه مرتكب این عمل ننگین و ضدانسانی می‌شوند با تكیه بر همین كتمان واقعیت توسط قربانی است كه از آن به عنوان حربه‌ای برای به تسلیم كشاندن زندانی استفاده می‌كنند. اما خوشبختانه اكنون مردم می‌بینند كه افرادی كه مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند آن را با شجاعت اخلاقی نزد افكار عمومی افشا می‌كنند و از این كار هیچ ابایی ندارند، كه امری است ستودنی و در راستای معرفی و مجازات آمران و عاملان این گونه نقض حقوق و حیثیت انسان.

كانون نویسندگان ایران كه پیش از این خواستار مجازات تمامی مسببان كشتارها و پایمال‌شدن حقوق انسان‌ها در هر رده و مقامی شده است،‌ از این حركت دستگیرشدگان، به‌ویژه جوانانِ قربانی تجاوز، استقبال می‌كند و خطاب به آنان اعلام می‌دارد كه بیان واقعیتِ این تجاوز برای مردم نه‌تنها كوچك‌ترین خدشه‌ای به شخصیت آنان وارد نمی‌سازد بلكه كمك می‌كند كه جامعه از این گونه غده‌های چركین پاك شود. این جوانان باید بدانند كه در قلب تك‌تكِ انسان‌های شریف و آزاده قرار دارند و جامعه به گرمی آنان را در آغوش خود جای خواهد داد و گل نثارشان خواهد كرد.
افشای تجاوزهای جنسی مصداق بارز پای‌بندی به آزادی بیان است!

کانون نویسندگان ایران
۳ شهریور ۱۳۸۸