ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 18.08.2009, 7:57
نامه سرگشاده به رهبران اتحادیه اروپا

نامه سرگشاده 18 تشکل سیاسی، حقوق بشری،فرهنگی و اجتماعی ایرانیان به رهبران اتحادیه اروپا:
آقای فردریک راینفلت رئیس دوره‌ای شورای اروپا
آقای مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا
آقای کارل بیلت رئیس دوره ای شورای وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا
آقای خاویر سولانا مسول امور خارجی‌ و امنیتی اتحادیه اروپا
بروکسل، سه شنبه 18 اوت ۲۰۰۹

آقایان محترم
ما امضا کنندگان این نامه، نماینده 18 تشکل جامعه مدنی ایرانیان در اروپا هستیم و از تصمیم اتحادیه اروپا برای حضور در مراسم تحلیف محمود احمدی‌نژاد در روز پنجم اوت در تهران کاملا بهت زده و ناامید گشتیم.

اتحادیه اروپا بخوبی آگاه است که نتایج رسمی‌ اعلام شده انتخابات تماماً دروغ و خلاف واقع بوده و برنده ادعایی این انتخابات در نزد افکار عمومی‌ ایران از هیچگونه مشروعیتی برخوردار نیست.
اتحادیه اروپا همچنین از سرکوب وحشیانه مردم ایران در طول دو ماه گذشته آگاه است: از دوازدهم ژوئن ۲۰۰۹ به این سو نزدیک به چهار هزار نفر دستگیر، بیش از یک صد نفر کشته و بیش از یک صد نفر ناپدید شده اند. به منظور تحقیر و ارعاب مردم هم محاکمات نمایشی ترتیب داده شده اند. علاوه بر واقعیت های فوق می توان تعداد بیشماری اعدام، دستگیری های سیاسی و نقض خشن حقوق بشر در ایران را در سال های گذشته به موارد فوق اضافه کرد.
این که اتحادیه اروپا مایل نیست به عنوان ارگانی‌ مداخله گر در امور داخلی‌ کشوری دیگر تلقی‌ گردد برای ما قابل درک است، اما شرکت در مراسم پنج اوت در تهران حاوی پیامی به شدت منفی‌ به مردم ایران بوده است.
حضور شما در مراسم تحلیف حاوی این پیام به مردم ایران بوده است که "اتحادیه اروپا اهمیتی برای حقوق دمکراتیک شما قائل نیست. جان عزیزان شما برای اتحادیه اروپا فاقد اهمیت است. اتحادیه اروپا علاقه ای به آن چه در شکنجه گاه ها و سیاهچالهای جمهوری اسلامی می گذرد ندارد، اتحادیه اروپا آمده است تا احترامات دیپلماتیک خود را در قبال این رئیس جمهور، مثل هر رئیس جمهور دیگری، به جا آورد"
یقینا این باور و خط مشی اتحادیه اروپا نیست. مسلما اتحادیه اروپا بر این نظر نیست که منافع اش در ایران و در خاورمیانه در گرو حشرو نشر با این قبیل گرایش های تمامیت خواه است. چه منافع و چه ارزش های ادعائی اتحادیه اروپا، نه در همکاری با آنان که مبین قرون وسطایند، بلکه با آنان که آینده را نمایندگی می کنند، بهتر تأمین خواهند شد.
آقای کارل بیلت اظهار داشته است که اتحادیه اروپا در روز پنجم اوت در تهران فقط ناظر ماوقع بوده است. بسیار خوب، آقای بیلت! در آن روز در حالی که شما ناظر ماوقع در ایران بودید، مردم ایران هم اتحادیه اروپا را نظاره می کردند و از شما انتظار بیشتری داشتند و دارند.
گام های بعدی کدامند؟ ما از شما می خواهیم:
یک - تصریح کنید که اتحادیه اروپا نقض منشور حقوق بشر سازمان ملل، به شمول پیمان حقوق مدنی و سیاسی، که ایران هم جزو امضأ کنندگان آن است، را به اندازه نقض پیمان عدم گسترش سلاحهای اتمی جدی تلقی خواهد کرد؛
دو- برای پایان دادن به سرکوب مردم، آزادی همه زندانیان سیاسی و همچنین محاکمه کسانی‌ که در کشتار‌های اخیر دست داشته اند، به دولت جمهوری اسلامی ایران فشار آورید؛
سه- تحریم ها (مثل بلوکه کردن دارائی ها، ممنوعیت سفر، ...) را علیه تمام اعضای نیروهای امنیتی و نه فقط افراد مربوط به پرونده هسته ای اعمال کنید؛
چهار- اعلام کنید که شرکت های اروپایی دیگر مجاز به صدور هیج گونه تکنولوژی به ایران که رژیم را برای جاسوسی علیه مردم خود مجهز کند، نیستند. پیشنهاد تهیه یک پروژه قطعنامه ای برای ارائه به شورای امنیت سازمان ملل با هدف پیشبرد یک سیاست بین المللی در ارتباط با موضوع فوق؛
پنج- ارائه پیشنهاد به دوازدهمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل، منقعده در 14 سپتامبر تا 2 اکتبر 2009، دایر بر انتصاب گزارشگر ویژه با اختیارات وسیع برای تحقیق در موارد نقض حقوق بشر در ایران، به شمول و نه محدود به موارد واقع شده از پس از 12 ژوئن 2009.
در مورد شخص آقای محمود احمدی نژاد، او باید درک کند که نقض فراگیر حقوق بشر بی‌ هزینه نخواهد بود. بی‌شک او در ماه سپتامبر برای شرکت در مجمع عمومی‌ سازمان ملل به نیویورک سفر و به عنوان"رئیس جمهور" ایران سخنرانی خواهد کرد، و انتظار دارد روسای جمهور دیگر او را به عنوان یک طرف گفتگو، محترماً در جمع خود بپذیرند.
ما از شما می خواهیم اعلام کنید مادام که سرکوب مردم ایران پایان نیافته و زندانیان سیاسی آزاد نشده‌اند، هیچ ملاقات دوجانبه‌ای توسط اتحادیه اروپا با او، نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر، صورت نخواهد گرفت.
با احترام
1- کانون مدافعان حقوق بشر در ایران- بلژیک
2- جمعیت پشتیبانی از مبارزات مردم ایران- سوئد
3- جمعیت دفاع از جبهه جمهوری و دمکراسی در ایران- بلژیک
4- فدراسیون اروپرس
5- مرکز فرهنگی پرسپولیس- بلژیک
6- انجمن فرهنگی و حقوق بشری بیان- بلژیک
7- جامعه دفاع از حقوق بشر و دمکراسی در ايران ـ گوتنبرگ- سوئد
8- ایران اس او اس تشکل بین المللی نجات ایرانیان- بلژیک
9- شبکه فرهنگی ایرانیان اروپا
10- کانون دفاع از حقوق بشر در ایران- بلژیک
11- انجمن ایرانیان- هلند
12- پلاتفرم سازمان های پناهندگی ایرانیان در هلند
13- مرکز میان فرهنگی ایران- شهر هام- بلژیک
14- رسانه مزدک- هلند
15- کمیته همبستگی با اعتراضات مردم ایران- آخن- آلمان
16- کمیته جمعی از ایرانیان ساکن نورد راین وستفالن آلمان
17- جمعی از ایرانیان ساکن کشورهای فرانسه زبان برای یک ایران آزاد و دمکراتیک- فرانسه
18- کانون پناهندگان ایرانی در بلژیک

آدرس تماس: .(JavaScript must be enabled to view this email address)