ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 15.08.2009, 18:54
موسوی: تشکیلات «راه سبز امید» را ایجاد می‌کنیم

منبع: نوروز

مهندس میر حسین موسوی گفت: آنچه موجب پیدایش جنبش اعتراضی مردم و ابعاد روزافزون آن شده است نادیده گرفتن قانون و كرامت و حقوق ذاتی شهروندان و رفتارهای فراقانونی است.

وی كه در دیدار با اعضای انجمن اسلامی جامعه پزشكی ایران این مطالب را عنوان می‌كرد افزود: اگر به جای آنكه مردم را خس وخاشاك بنامند و تحقیر كنند و در صدا وسیما شروع به جو سازی كنند، مواضع منصفانه‌ای می‌گرفتند و اگر قبل از آن كه مردم به خیابان ها بیایند در چارچوب قانون و با احترام به حقوق مردم با آنان برخورد می‌كردند ما امروز با بسیاری از بحران‌ها روبرو نبودیم. او همچنین تاكید كرد: شبیه نظام جمهوری اسلامی در جهان وجود ندارد، به همین نسبت حفظ و حراست از آن هم كار دشواری است. وی افزود: شعارهای ما در طول انتخابات در چارچوب قانون اساسی واصولی كه مردم باور دارند انتخاب شد، امروز هم به همان شعار ها پایبند هستیم و یقین داریم اگر با خواست مردم منصفانه برخورد می‌شد و دستگاه‌های تبلیغی به جای پیوند دادن حركت‌های خودجوش مردم به بیگانگان و وارونه نشان دادن حقایق سعی در اقناع افكار عمومی با نقد منصفانه و التزام به راست‌گوئی می‌كردند به نفع نظام بود و روح بدبینی وبی‌اعتمادی به جامعه دمیده نمی‌شد.

نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این دیدار به تشریح بخشی از ناگفته‌های روز انتخابات پرداخت و گفت: از چند روز قبل از ۲۲ خرداد ستادهای ما با موج عظیمی از تماس‌های مردمی كه حاكی از زمینه‌چینی گسترده برای تقلب در انتخابات بود و اطلاعات دقیقی در مورد تحركات در دست انجام و سناریوهایی كه برای روز انتخابات و بعد از آن طراحی شده است مواجه گردید، به صورتی كه در شب انتخابات مجبور به صدور اطلاعیه‌ای برای فراخواندن مردم به خوش‌بینی نسبت به مجریان و پرهیز از قصاص قبل از جنایت شدیم. اما آنچه در فردای آن شب دیدیم عبارت از به اجرا درآمدن پیش‌بینی‌های ارائه شده به ما یكی پس از دیگری و قرائن بی‌شماری بود كه سلامت جریان حوادث را زیر سوال می‌برد. آری تعلیمات اسلامی ما را ملزم می‌كند كه نسبت به اعمال مومنین با حسن ظن برخورد كنیم، اما همین تعلیمات به ما اجازه نمی‌‌دهد كه تن به دروغ دهیم.

مهندس موسوی در ادامه صحبت خود به حوادث روز انتخابات پرداخت و گفت: با تمام این احوال ما در ابتدا فكر كردیم كه شاید آنچه شاهد آن هستیم ناشی از سوء تدبیر است، برای همین خود من تلاش كردم با مسئولان كشور تماس بگیرم و همان روز دوبار با رئیس قوه قضائیه، دو بار با دادستان كل كشور، دو بار با رئیس مجلس و چهار بار با بیت رهبری موضوع را مطرح كردم. علاوه بر این گروهی از طرف ستاد به دیدار وزیر كشور رفتند تا نگرانی‌های مردم را منتقل كنند و عجیب بود كه وزیر كشور در حالی كه در آن روز قاعدتا تنها كارش باید رسیدگی به مسائل مربوط به انتخابات باشد پس از مدت زیادی معطل كردن افراد اعزام شده به آنان وقت ملاقات نداد. اینها قرائنی بود كه یكی پس ازدیگری انباشته می‌شد تا این كه از عصر روز 22 خرداد حمله به ستادهای انتخاباتی اینجانب آغاز شد و سپس به ستاد مركزی و سایر ستادها در سطح كشور گسترش یافت و مشخص شد كه طرح و برنامه‌ای برای تقلب در انتخابات وجود دارد. البته بنده یك رای بیشتر نداشتم و می‌توانستم از حق خودم بگذرم، ولی از حقوق مردم نمی توانستم بگذرم، چون ما مسلمان هستیم وآموز‌ه‌های دینی به ما اجازه نمی‌دهد به دروغ تن بدهیم. قصد ما این بود كه پس از تلاش نفس گیر ایام انتخابات، نتیجه هر چه باشد آن را بپذیریم، اما آنچه اتفاق افتاد ما و جامعه را به این سمت كشاند .

مهندس موسوی در ادامه سخنان خود با نقد عملكرد متصدیان رفتار آنان را فراقانونی و موجب اصلی حوادث اخیر كشور دانست و گفت: اگر در جریان انتخابات وحوادث پس از آن مطابق قانون و انصاف عمل می‌شد ما شاهد این حوادث نبودیم، بلكه اگر بنده هم برروی مسائلی پا فشاری می‌كردم مورد اعتراض مردم قرار می‌گرفتم كه چرا تندروی می‌كنم. اما نادیده گرفتن قانون و فراتر از قانون عمل كردن و نادیده گرفتن كرامت و حقوق ذاتی شهروندان موجب پیدایش جنبش اعتراضی و ابعاد روز افزون آن شد. وی با اشاره به عوامل تحریك احساسات مردم و تداوم موج اعتراضات گفت: به فاصله كمی از انتخابات فردی كه به فراخور عنوانش باید نمونه ادب باشد یك ساعت و اندی در تلویزیون صحبت كرد و ۳۷ مرتبه نام بنده را به زبان آورد و این برنامه ۳ بار از صدا وسیما پخش شد بدون آن كه كوچكترین فرصتی برای پاسخگویی داده شود. این تنها یك نمونه از رفتارهای غیرمنصفانه و تحریك ‌كننده‌ای بود كه مردم را عصبی كرد وموجب گسترش آشوب‌ها شد. حال آن كه اگر مردم از مسئولان نظام انصاف و احترام به حقوق ذاتی‌شان را می‌دیدند تجمعی همانند راهپیمائی چند میلیونی25 خرداد می‌توانست آبی بر آتش خشم آنان باشد .در حالی كه با رفتارهای غلط و زشت بعدی روز به روز از چنین سرانجامی دورتر شدیم.

نخست وزیر دوران جنگ سپس به سوء استفاده از ظرفیت و جایگاه برخی نهادها و رو در رو قرار دادن آنها با مردم اشاره كرد و گفت: همه ما به انقلاب علاقه داریم. ما به نهادهائی چون بسیج وسپاه علاقه داریم، چون فكر می‌كنیم بسیج برای مقابله با دشمن است و سپاه برای آن ایجاد شده تا در مقابل دشمنان بایستد. آیا صف كردن سپاه و بسیج درمقابل مردم لطمه به افتخارات آنان نیست؟ و آیا تلاش برای وابسته نشان دادن حركت خودجوش مردم از سوی صداوسیما و سایر رسانه‌های دولتی زمینه بی‌اعتمادی مردم به دستگاه های تبلیغاتی را فراهم نمی‌كند؟ ما می‌گوئیم به جای آن كه جمعیت‌های میلیونی مردم رامتهم كنید، برای یافتن متهمان اصلی در بین كسانی بگردید كه با كارگردانی وصحنه‌گردانی جنگ مسموم تبلیغاتی اعتماد و آ رامش مردم را هدف گرفتند و با تحلیل‌های مالیخوالیایی خود به دشمن خدمت می‌كنند. یقینا جریاناتی كه در طول این دو ماه در صدا وسیما وهمچنین در روزنامه كیهان با مردم می‌جنگیدند تامین كننده منافع و در طول سیاست‌های آمریكه وانگلیس هستند.

مهندس موسوی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود تنها هدف دادگاه‌های نمایشی هفته‌های اخیر را اثبات یك توهم بی‌اساس دانست و اجرای این سناریوها بر علیه فرزندان انقلاب را تقبیح كرد. او با اشاره به نقض اصول اولیه دادرسی قضایی از جمله دسترسی آزاد متهمان و خانواده‌های آنان به وكیل و آزادی‌‌ آنها در دفاع از خود تاكید كرد: این چنین دادگاه‌هایی حتی اگر برای دشمنان انقلاب برگزار می‌شد شایسته جمهوری اسلامی نبود. آیا نباید در برپایی یك دادگاه اصول اولیه دادرسی در مورد دسترسی متهمان و خانواده آنان به وكیل و آزادی آنان در دفاع از خود رعایت شود.

وی افزود: اخباری كه متاسفانه به تواتر رسیده است اگر درست باشد جا دارد انسان سر زیر خاك كند. آیا این نحوه برخورد با مردمی كه با شعار الله اكبر به صحنه آمده اند به نفع كشور است! به نظر من این گونه عمل كردن موضوع را بغرنجتر می‌كند و راه‌حل آن رااز دسترس دورتر می‌برد و زمینه بدبینی واعتراضات را وسعت می‌بخشد.

مهندس موسوی در خاتمه به شكل‌گیری تشكیلات راه سبز امید به عنوان یك نهضت فراگیر اشاره كرد و گفت رنگ سبز نماد این راه و مطالبه اجرای بدون تنازل قانون اساسی شعار آن است و شبكه‌های اجتماعی خودجوش و خودمختار بی‌شمار و گسترده در سطح جامعه بدنه این جنبش هستند. در حقیقت راه سبز امید ادامه شعار راهبردی هر شهروند یك ستاد است كه این بار برای مطالبات به حق مردم و استیفای حقوق آنان شكل می‌گیرد. او گفت: نمی‌توان بخش‌هایی از قانون اساسی را اجرا كرد و بخش‌های دیگر آن را دور انداخت. همین دادگاه‌های نمایشی و كتك‌زدن و آزار مردم در خیابان‌ها نشان‌دهنده یك ساختار‌شكنی روشن است و ربطی به قانون اساسی و اعتقادات دینی و ملی ما ندارد.

مردم تشنه‌ی یک رسانه‌ی فراگیر قابل اعتماد هستند

در این دیدار ابتدا دکتر ظفرقندی ضمن تشریح فعالیت های صنفی، سیاسی و تشکیلاتی انجمن، حمایت بخش اعظم جامعۀ پزشکی کشور از مهندس موسوی را در انتخابات اخیر و وقایع پس از آن مورد تأکید قرار داد. وی با ارائۀ تحلیلی از شرایط موجود تداوم جدی این حمایت ها که اکنون ابعاد وسیع تری یافته است را اعلام و بر خواسته های مشترک مردم که در کلام وبیان مهندس موسوی وچارچوب مواضع وی متجلی است تأکید کرد.

سپس دکتر نوربالا، دکتر آشفته، دکترحریرچی، دکتر شیخ رضائی، دکتر شجاعی، دکتر واعظ زاده، دکتر شکوری راد، دکتر سروش و دکترسالاری فر به تشریح دیدگاههای خود پرداختند.

خلاصۀ نکات مورد توجه و تأکید سخنرانان عبارت بود از:

- فقدان رسانۀ فراگیر و مناسب که بتواند خلاء ارتباطی حامیان و هواداران را با رهبری جنبش برقرار کند کاملاً محسوس است و باید برای آن چاره ای اندیشید. عملکرد یک جانبه و همراه با تحریف و جعل اخبار در صدا و سیما موجب توجه مردم به رسانه های بیگانه، که در ارائۀ اخبار حرفه ای عمل می کنند و موجب جذب مخاطب و اعتماد آنها می شوند، شده است. این رسانه ها طبیعتاً اهداف خود را دنبال می کنند و در غیاب رسانۀ مطلوب ملی توان بیشتری در اثر گذاری می یابند. مردم در اعتراضات خود مصمم و پیگیر هستند. به همین دلیل تشنۀ یک رسانۀ فراگیر قابل اعتماد هستند و باید برای آن فکری بشود.

- رفتار حاکمان فعلی کل نظام جمهوری اسلامی را، با سابقۀ سی ساله آن، در انظار جهانیان به زیر سوال می برد و این گونه القاء می شود که سرنوشت همۀ نظام های دینی و ارزشی این چنین خواهد بود. نباید بگذاریم وجهۀ نظام جمهوری اسلامی که ثمرۀ مجاهدت های امام، خون شهدا و فداکاری ها و زحمات مردم است بیش از این تخریب شود. اگر علاقمندان به نظام سینه سپر نکنند و در صف مقدم این حرکت قرار نگیرند جای آنان را کسان دیگری پر می کنند که هدفشان ممکن است روشن و مشخص نباشد.

- امیدی که در مردم ایجاد شده برای آنان عزیز تر از جانشان است. آنها حاضرند برای حفظ این امید جان خود و عزیزانشان فدا شود. آنها یی که در این را شهید داده اند و یا آسیب دیده اند، پشیمان نیستند بلکه خواستار ادامۀ حرکت تا رسیدن به مقصود هستند. آنها نگران این هستند که مبادا خون شهدایشان به فراموشی سپرده شده و پایمال شود و نوعاً قدر شناس شما، بخاطر عدم سازش و ایستادگی بر اصول و پیگیری مجدانۀ حق شان، هستند.

- جوانها در این جنبش نشان دادند که همۀ تصورات در مورد بی انگیزگی و خمودگی آنها غلط بوده است و آنها بسیار جسور تر و پیگیر تر از نوع ما، که جوانهای دورۀ انقلاب بوده ایم، در صحنه حاضر هستند. علاوه براین روحیۀ بالا، آنها شعور بسیار زیادی را از خود در تنظیم آهنگ حرکت و طرح شعارها به نمایش گذاشته اند که بنظر می رسد حاصل تجربیات دورۀ اصلاحات است. آنها اسیر رادیکالیسم و تندروی نمی شوند و به شعارهای ساختار شکنانه، که می تواند به اصل حرکت فراگیر مردم لطمه بزند، توجه نمی کنند. آنها خیلی هوشمندانه حرکت خود را با رهبری جنبش هماهنگ می کنند. به همین دلیل این ارتباط باید نزدیک تر و مستمر تر باشد.

- ما از حضرت علی آموخته ایم که اگر مسلمان از شنیدن اینکه در قلمرو حکومت اسلامی خلخال از پای زن یهودی کشیده شده است دق کند بر او ملامتی نیست. آیا این همه شهید و مجروح به اندازۀ آن نبوده است که صدای برخی از علما بلند شود و اعتراضی بکنند؟ البته مردم قدر شناس مراجع و علمایی که واکنش های شایسته نشان داده و با آنان همراهی کرده اند و یا مرهم بر زخمشان گذاشته اند، هستند.

- باید وقایع اخیر آسیب شناسی شود. بنظر می رسد در حرکت انقلاب اسلامی برخی محاسبات اشتباه بوده و در مورد برخی موضوعات ساده اندیشی وجود داشته است که پس از سی سال کار به اینجا رسیده است.
- رابطۀ نخبگان با بدنۀ جامعه کم شده است. ما قبلاً بیشتر به میان مردم می رفتیم و با آنان ارتباط داشتیم. همین که برای آنها کار می کردیم و می دیدند ما اهل نماز و روزه و شعائر دینی هستیم خودش بهترین تبلیغ بود. این نوع ارتباطات کم شده و مردم ما را کمتر در کنار خود می بینند.

- در بارۀ مهدویت و امام زمان عوام فریبی گسترده ای وجود دارد. باید در این زمینه آگاهی بخشی در جامعه صورت بگیرد تا از اعتقادات دینی مردم سوء استفاده نشود.

- اگر چه نتیجه انتخابات به گونه ای دیگر اعلام و بدان عمل شد ولی دستاوردهای جنبش فراتر از رئیس جمهور شدن نامزد مورد علاقۀ ما بوده است و نتیجه حرکت به هیچ وجه،یا در مجموع، شکست نبوده است. مردم در شما صداقت و صلابت را دیدند و در کنار اصلاح طلبی اصولگرایی واقعی را دیدند و اعتماد کردند و با این اعتماد همچنان امیدوارند. حضور شما باعث باز پس گیری شعارهای اصیل انقلاب از کسانی شد که آن شعارها را بناحق برای خود مصادره کرده بودند.

- ما نه در این انتخابات، بلکه از سالهای سال پیش شما را می شناخته ایم و ارادت داشته ایم. طیف حامیان و هواداران شما خیلی گسترده است. برخی هم این سوال در ذهنشان است که آیا از ظرفیتی که در جریان انتخابات بدست آمد بهتر از این نمی شد استفاده کرد. آیا ظرفیت های قانونی بخوبی استفاده شد؟ پاسخ این انتقادها چیست؟

- ما نگران این هستیم که طرف مقابل برای برون رفت از بحرانی که گرفتارش است به فکر ایجاد بحران بزرگتری باشد که کل کشور را تهدید کند و آن نوعی حملۀ خارجی به ایران است. یک حملۀ خارجی به آنها این فرصت را می دهد که هر صدای مخالفی را با شدید ترین وجهی سرکوب کنند. آنها ممکن است این نسخه را برای رهایی خود تجویز کنند در حالی که می تواند برای کل کشور بسیار خسارتبار باشد.