ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 14.08.2009, 10:38
درخواست رسیدگی به موارد اتهامی شکنجه در ایران

سازمان ملل خواهان رسیدگی به موارد اتهامی شکنجه در ایران شد

رادیو فردا: مانفرد نواك، گزارشگر ویژه سازمان ملل كه پیشتر موضوع آزار و اذیت بازداشت شدگان در زندان آمریكایى گوانتانامو را بررسى كرده بود مى گویدكه دولت ایران به او اجازه نداده است تا از این كشور بازدید كند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه شكنجه روز پنجشنبه گفت كه شكایت‌هاى زیادى از معترضان بازداشت شده پس از انتخابات ایران دریافت كرده كه از آزار و اذیت خود در زندان خبر داده‌اند.

مانفرد نواك، گزارشگر شوراى حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، اظهار داشت: این شكایت‌ها از سوى خانواده‌ها، وكلا و بازداشتى‌هاى آزاد شده مطرح شده است.

وى افزود: ادعاهاى مستند درباره شكنجه زندانیان در ایران و نگه داشتن آنها در انفرادى به منظور اعتراف گیرى از آنها باید مورد رسیدگى دقیق قرار گیرد.

مانفرد نوواك گفت: به مقام‌هاى جمهورى اسلامى ایران اطلاع داده كه بیش از سیصد پرونده اتهامى شكنجه و بدرفتارى با دستگیرشدگان اعتراضات اخیر، به سازمان ملل ارایه شده است.

وى مى گوید كه ایران به نامه او پاسخ قانع كننده اى نداده و وى خبر ندارد كه آیا تحقیقاتى انجام شده یا نه.

گزارشگر ویژه سازمان ملل اظهار داشت: بسیارى از این اتهامات مواردى چون ضرب و شتم، شوك الكتریكى و فشار جسمى و روانى با هدف گرفتن اعترافات است.

وى افزود: هنگامى كه كسى به سازمان ملل روى مى آورد و ادعا مى كند كه شكنجه شده، كشور عضو، باید این ادعا را به طور دقیق مورد تحقیق قرار دهد.