ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 09.08.2009, 17:23
فرمانده نیروی انتظامی مسئول جنایات کهریزک است

دویچه وله: اسماعیل احمدی‌‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، می‌گوید که او هم در تخلفات رخ داده در بازداشتگاه کهریزک مقصر بوده است. احمدی‌مقدم همچنین از عزل و بازداشت مدیر بازداشتگاه کهریزک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، فرمانده نیروی انتظامی روز یکشنبه (۱۸ مرداد) در جمع خبرنگاران گفت: «در بازداشتگاه کهریزک تخلفاتی انجام شده و برخی مسئولان در این بازداشتگاه به وظایف خود عمل نکرده‌اند.» احمدی مقدم افزود: «در این بازداشتگاه و اتفاقات آن من هم تقصیر دارم و نمی‌خواهم از زیر بار مسئولیت این موضوع شانه خالی کنم هرچند از قبل دستوراتی را در خصوص عدم بازداشت دانشجویان در این مکان و برخورد فیزیکی با آنها صادر کرده بودند.»

احمدی‌مقدم همچنین گفت: «پس از بررسی شرایط در بازداشتگاه کهریزک مدیر بازداشتگاه بازداشت و سپس عزل شد و دو نفر از مسئولان حفاظتی و نظارتی این بازداشتگاه نیز برکنار شدند.»

به گفته‌ی فرمانده نیروی انتظامی، بازداشتگاه کهریزک ویژه نگهداری مجرمان خطرناک و اراذل و اوباش بوده است. احمدی‌مقدم در عین حال ادعا کرد: «کشته شدگان در این بازداشتگاه بر اثر ضرب و جرح فوت نکرده‌اند بلکه بر اثر یک بیماری ویروسی جان باخته‌اند.»

ویروس یا شکنجه

درباره‌ی نوع "بیماری ویروسی"، فرمانده نیروی انتظامی توضیح بیشتری نداد، اما شواهد موجود، دست‌کم در مورد محسن روح‌الامینی، نشان می‌دهند که این جوان بر اثر شنکجه و ضرب و شتم جان خود را از دست داده است. امیدوار رضایی، نماینده‌ی اصولگرای مجلس و محمدحسین روح‌الامینی، پدر محسن، که هر دو پزشک‌اند و پرونده‌ی محسن را در پزشکی قانونی خوانده‌‌اند، می‌گویند که جمجمه و فک محسن شکسته بوده است.

در گزارش‌های غیررسمی گفته شده که در بازداشتگاه کهریزک سر محسن روح‌الامینی با یک وسیله فلزی شکسته شده بوده است. همچنین گفته شده که وی را با سر زخمی از پا آویزان کرده بوده‌اند.

رامین قهرمانی قربانی دیگری است که دوهفته در بازداشت بوده، اما دو روز پس از آزادی بر اثر ضرباتی که احتمالا به مغز وی وارد شده بوده، جان خود را از دست داده است. او نیز در بازداشتگاه شورآباد کهریزک بوده است.

امیر جوادی‌فر، یکی دیگر قربانیان بازداشتگاه کهریزک، روز ۱۸ تیر بازداشت می‌شود. سوم مرداد ماه از طرف پلیس امنیت شهرری به خانواده‌ی وی اطلاع می‌دهند که بروند و جسد فرزندشان را از پزشکی قانونی کهریزک تحویل بگیرند. ماموران از خانواده‌ی امیر خواسته بودند که بگویند جوانشان بر اثر بیماری فوت کرده است.

فرمانده ناجا مسئول است

در همین‌حال حمیدرضا كاتوزیان، نماینده اصول‌گرا و عضو كمیته حقیقت‌یاب مجلس شخص فرمانده نیروی انتظامی را مسئول وقایع کهریزک دانست. این نماینده‌ی مجلس تاکید کرد: «ما شخص فرمانده ناجا را مسئول این مسائل می‌دانیم و ایشان باید پاسخگوی جنایات رخ داده در این بازداشتگاه باشند و اینكه می‌گویند ما اطلاعی از این مسائل نداشته‌ایم درست نیست. براساس بررسی‌های ما گزارش‌های روزانه‌ای به این مسوولان داده می‌شده است از این رو رفتارهای خودسرانه در بازداشتگاه‌ها را خیلی بعید می‌دانم».

به گزارش وبسایت فراکسیون اقلیت مجلس، کاتوزیان گفت: «پدر آقای روح‌الامینی خواستار قصاص شده‌اند، چون جنایتی صورت گرفته كه منجر به مرگ شده است. با جانی باید مطابق قوانین جزایی و كیفری عمل شود. تشر زدن به دو نفر، نه فرزندان كسی را زنده می‌كند و نه توهین‌هایی كه به نظام زده شده را پاك می‌كند».

اعتراف سایت حامی دولت

سایت خبری "جهان‌نیوز"، که از سوی حامیان محمود احمدی‌نژاد اداره می‌شود، نوشته است: «بازداشتگاه غیراستاندارد کهریزک معروف به شورآباد، زندانی است که اراذل و اوباش دوران بازجویی و محکومیت خود را در آن می‌گذرانند و در مواردی هم اعزام برخی زندانیان و متهمان با جرم‌های دیگر به این بازداشتگاه گزارش شده است.»

در ادامه گزارش جهان‌نیوز آمده است که در این بازداشتگاه «برخی اعمال غیرانسانی نظیر تعرض و ضرب و شتم متهمین توسط اراذل و اوباش با اراده بازجویان صورت می‌گرفته است.» جهان نیوز نوشته است: «طبق شواهد موجود برخی مسئولین قضایی نیز از آن با خبر بودند.»

به نوشته‌ی جهان‌نیوز، «پس از گزارش نیروی انتظامی مبنی بر وجود تنبیهات بدنی در این بازداشتگاه خبرهای ضد و نقیضی از کشته شدن ۳ نفر در زندان کهریزک منتشر شده که محسن روح الامینی نیز در بین متوفیان بوده است.»

با افشای چند مورد از مرگ بازداشت‌شدگان در زندان کهریزک، آیت‌الله خامنه‌ای دستور داد که این زندان بسته شود. علت بسته شدن بازداشتگاه کهریزک "غیر استاندارد بودن" شرایط آن اعلام شد. سید محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین، در این باره گفت: «غیر استاندارد یعنی چه؟ یعنی مثلا هواکش آن درست نبود یا دستشویی‌ها تمیز نبوده است؟ خیر! جنایت‌هایی رخ داده است؛ جان‌هایی باخته شده است و رفتارهایی با جوانان و زنان و مردان عزیز صورت گرفته است که وقتی در زندان‌های در دست بیگانگان صورت می‌گیرد همه بر آشفته می‌شوند و فریاد می‌زنند و امروز باید با این مسائل برخورد شود.»

تردید درباره تنبیه خاطیان

نیروی انتظامی دو روز پیش با انتشار اطلاعیه‌ا‌ی وجود "سهل‌انگاری و تخلف" در بازداشتگاه کهریزک را پذیرفت. براساس اطلاعیه‌ی نیروی انتظامی، خاطیان عزل و یا تنبیه شده‌اند، اما افکار عمومی درباره‌ی درستی اقدام‌های تنبیهی نیروی انتظامی تردید دارد. بسیاری حتی اعلام تعطیلی بازداشتگاه را نیز کافی نمی‌دانند. آیت‌الله منتظری در یکی از بیانیه‌های خود اعلام تعطیلی کهریزک را "اغفال مردم" توصیف کرد و گفت، آمرین و عاملین جرائمی که صورت گرفته «بايد در دادگاهى‏ ‏عادل و بى‌طرف و علنى محاكمه شوند تا مردم واقعا احساس كنند به حقوقشان توجه شده است و به آينده اميدوار شوند،‏ ‏نه اين كه در صدد اغفال مردم باشند و مثلا با تعطيلى يك بازداشتگاه تمام گناه را به گردن يك ساختمان بيندازند.»

در تازه‌ترین خبر علی مطهری، نماینده‌ی اصولگرای مجلس، بیانیه‌ی فرماندهی نیروی انتظامی را ناکافی اعلام کرد. او روز یکشنبه (۱۸ مرداد) در جمع خبرنگاران گفت: «افراد خاطی باید با اسم و رسم و نام و نام خانوادگی و حتی عکس‌شان در صدا و سیما و مطبوعات به مردم معرفی و محاکمه شوند.»

به گزارش وبسایت خبری فراکسیون اقلبت مجلس، مطهری با بیان اینکه "مجازات متخلفان کهریزک باید مشخص و به اطلاع مردم برسد"، تاکید کرد: «باید ترتیبی اتخاذ شود که مردم مطمئن شوند مجازات این افراد انجام می‌شود، نه اینکه مثل قتل‌های زنجیره‌ای و حوادثی مثل قتل زهرا کاظمی و زهرا بنی‌یعقوب معلوم نشود که افراد خاطی مجازات شدند یا نه، بلکه مساله باید شفاف باشد.»