ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 07.08.2009, 4:21
اعتراضات تازه مخالفان در تهران

بی بی سی: گفته می شود که پنجشنبه عصر با تاریک شدن هوا برخی از معترضان در تهران بار دیگر طی تجمعات و همچنین به صدا در آوردن بوق های ممتد، صدای اعتراض خود را علیه دولت ایران بلند کرده اند.

یک شاهد عینی به خبرگزاری رویتر گفته است که صدها معترض در خیابان های تهران طی ساعات شب شعار "مرگ در دیکتاور" سر داده اند.

این اعتراضات یک روز پس از مراسم تحلیف ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد که اعلام پیروزی او با تظاهرات گسترده مخالفان همراه بود بروز می کند.

طی ساعات اخیر چندین ویدئو که گفته می شود اعتراضات پنجشنبه شب تهران را به تصویر می کشد در سایت "یوتیوب" منتشر شده است. در یکی از این ویدئوها که محل آن مشخص نیست گروهی از معترضان با روشن کردن آتش مشغول سر دادن شعار هستند.

یک شاهد عینی به رویتر گفت: "صدها نفر در میدان ونک، شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند. بقیه هم بوق ها را به صدا در آوردند. صدها مامور ضدشورش نیز آنجا حضور دارند."

وی گفت که پلیس برای متفرق کردن معترضان تلاش کرد: "آنها به معترضان می گفتند که آنجا را ترک کنند یا اینکه دستگیر خواهند شد."

به صدا در آوردن بوق اتومبیل ها به صورت ممتد پس از انتخابات جنجال آفرین اخیر به یکی از شیوه های اعتراضی بدل شده است که در برخی موارد پلیس ضد شورش با شکستن شیشه اتومبیل ها به آن واکنش نشان داده است.

گزارش های متعدد دیگری نیز در وبلاگ ها و وبسایت های مخالفان از اعتراضات شبانه مردم در سایر محلات تهران منتشر شده که توسط بی بی سی قابل تایید نیست.

دولت ایران محدودیت های شدیدی بر فعالیت رسانه ها در پوشش دادن اعتراضات به نتایج انتخابات اعمال کرده و از جمله تنها خبرنگار بی بی سی را اخراج کرده است. این وضع امکان تایید گزارش های خبری در مورد اعتراضات را بسیار دشوار کرده است.

برخی از وبلاگ ها و وبسایت ها مخالفان از چندین روز قبل خواستار اعتراضات در بعد از ظهر پنجشنبه در آستانه نیمه شعبان (ولادت امام دوازدهم شیعیان) به خصوص در فاصله میدان ولیعصر تا میدان ونک شده بودند.

مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد که به خاطر نگرانی از تجمع معترضان با تدابیر شدید امنیتی همراه بود با این حال صدها معترض در منطقه اطراف مجلس از جمله مقابل بازار تهران دست به تظاهرات زدند که با برخورد پلیس ضدشورش روبرو شد.

یک مقام بلندپایه پلیس روز پنجشنبه گفت که از زمان انتخابات تاکنون 26 نفر کشته شده اند. با این حال گروه های حقوق بشر و مخالفان ابراز نگرانی کرده اند شمار کشته ها در اثر برخورد نیروهای دولتی با معترضان بسیار بیشتر باشد.

در پی جنجال انتخاباتی همچنین تعداد زیادی از معترضان دستگیر شدند که صدها نفر آنها هنوز محبوس هستند.