ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 06.08.2009, 21:41
نیروی انتظامی مسئولان خاطی را تنبیه کرده است!

دویچه وله: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد، مسوولان و مامورانی را که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در "سهل‌انگاری و تخلف" در بازداشتگاه کهریزک دست داشتند، تنبیه کرده است.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ی خود گفته است، پس از دستور آیتالله خامنه‌ای برای بستن بازداشتگاه کهریزک، تیم ویژه‌ای برای بررسی حوادث این بازداشتگاه تشکیل داده است.

در این اطلاعیه گفته می‌شود، «بازداشتگاه کهریزک برای نگهداری موقت و تادیب اراذل و اوباش دستگیر شده در طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و با شرایط زیستی سختگیرانه ایجاد و توسط ناجا اداره می‌شد.» اما تعدادی از دستگیرشدگان حوادث ۱۸ تیر «به صورت موقت به بازداشتگاه کهریزگ منتقل می‌شوند که با توجه به شرایط یادشده اصولا اعزام بازداشتی‌ها به این بازداشتگاه‌ها صحیح نبوده است.»

نیروی انتظامی می‌گوید: «برابر بررسی‌های به عمل آمده و مصاحبه با بازداشت‌شدگان و مطلعان، سهل‌انگاری و تخلف تعدادی از مسوولان، ماموران و کارکنان بازداشتگاه کهریزک و رده‌های نظارتی محرز می‌باشد.»

نیروی انتظامی گفته است که با "سهل‌انگاری و تخلف" تعدادی از پرسنل خود برخورد کرده است. براساس این اطلاعیه این برخوردها به صورت عزل و یا تنبیه انظباطی تعدادی از افسران و ماموران مسئول این بازداشتگاه بوده است.

نیروی انتظامی با وجود اعتراف به "سهل‌انگاری و تخلف" پرسنل خود در بازداشتگاه کهریزک، آن را پیامدهای "تحریک‌ها و بی‌قانونی‌های صورت گرفته" معرفی کرد و مسئولیت آن را بر عهده‌ی آنچه که این نیرو "تحریک‌کنندگان و اغتشاش‌گران" نامیده گذاشته است.

نام بازداشتگاه کهریزک پس از آن بر سر زبان‌ها افتاد که گروهی از بازداشتشدگان این بازداشتگاه کشته شدند. تاکنون دست‌کم چهار زندانی پس از بازداشت، جان خود را از دست داده‌اند که گفته می‌شود در این بازداشتگاه شکنجه شده بودند.

این بازداشتگاه هفته‌ی گذشته (۶ مرداد ۱۳۸۸) به دستور آیتالله خامنه‌ای بسته شد. علت تعطیلی آن "غیر استاندارد بودن" شرایط آن اعلام شد. سید محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین در ارتباط با تعطیلی این بازداشتگاه گفت: «غیر استاندارد یعنی چه؟ یعنی مثلا هواکش آن درست نبود یا دستشویی‌ها تمیز نبوده است؟ خیر! جنایت‌هایی رخ داده است؛ جان‌هایی باخته شده است و رفتارهایی با جوانان و زنان و مردان عزیز صورت گرفته است که وقتی در زندان‌های در دست بیگانگان صورت می‌گیرد همه بر آشفته می‌شوند و فریاد می‌زنند و امروز باید با این مسائل برخورد شود.»

اشاره آقای خاتمی به "زندان‌های در دست بیگانگان"، زندان ابوغریب بغداد و زندان گوانتانامو است. آیت‌الله خامنه‌ای شخصا چندین بار در باره‌ی بدرفتای با زندانیان در این زندان‌ها واکنش تند و خشمگینانه‌ای نشان داده و آنها را جنایت آمریکایی‌ها نامیده است.

آیت‌الله منتظری در یکی از بیانیه‌های خود بدون اشاره مستقیم به کهریزک، تعطیلی این بازداشتگاه را "اغفال مردم" توصیف کرد و گفت، آمرین و عاملین جرائمی که صورت گرفته «بايد در دادگاهى‏ ‏عادل و بى‌طرف و علنى محاكمه شوند تا مردم واقعا احساس كنند به حقوقشان توجه شده است و به آينده اميدوار شوند،‏ ‏نه اين كه در صدد اغفال مردم باشند و مثلا با تعطيلى يك بازداشتگاه تمام گناه را به گردن يك ساختمان بيندازند.»