ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 07.08.2009, 17:39
بازداشت‌شدگان، گروگان‌های كودتای ۲۲ خرداد هستند

ادوارنیوز: دكتر هاشم آقاجری، فعالان سیاسی بازداشت شده پس از انتخابات ۲۲ خرداد را گروگان های كودتای انجام شده بر علیه رای و اراده ملت دانست و گفت: شیوه بازداشت و نحوه برخورد با فعالان سیاسی بازداشت شده از حالت یك حركت خودسرانه و یا مخالف قانون فراتر رفته و یك نوع گروگان گیری سیاسی است.

به گزارش ادوارنیوز هاشم آقاجری كه در منزل مهندس بهزاد نبوی و در جمع اعضای كمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه و خانواده زندانیان سیاسی حوادث اخیر سخن می گفت، سخنان خود را با طرح این سوال آغاز كرد كه فعالان سیاسی اصلاح طلب به چه دلیل بازداشت شده اند؟

عضو شورای مركزی مجاهدین انقلاب در تشریح دلایل بازداشت ها گفت: ظاهر قضیه این است كه مطابق با اعلان رسمی، فردی با ۲۴ میلیون رای بی سابقه ملت در انتخابات پیروز شده است و با شركت ۴۰ میلیونی مردم، یك حماسه عظیم خلق شده است. اما درست در فردای این روز كسانی كه به قول آقایان در خلق این حماسه شریك بوده‌اند و برای به پای صندوق آوردن مردم تلاش كرده‌اند دسته جمعی بازداشت شده‌اند.

آقاجری ادامه داد: این یك پارادوكس رسوا برای كارگردانان این دستگیری ها و مجریان این شوهای محكمه ای است كه اگر این انتخابات كاملا دموكراتیك بوده و از همه مهم تر فرد پیروز حمایت بیش از ۲۴ میلیون نفر از شهروندان را با خود دارد دیگر چه نیازی به این بگیر و ببندها و این خونریزی‌ها و این جنایت ها و شوهای محكمه‌ای بود؟

هاشم آقاجری گفت: آنچه در مدت اخیر اتفاق افتاد نه تنها جنایت بر علیه اصول انسانی بلكه جنایت بر علیه اصول مذهبی و اخلاقی بوده است و امروز می‌بینیم كه با عبارت غیر استاندارد می خواهند جنایات خود را توجیه كنند.

استاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به موارد نقض حقوق بشر در زندان های جمهوری اسلامی در سال های گذشته گفت:شكی نیست كه در زندان های جمهوری اسلامی جنایات زیادی انجام شده است. اما كجا ما در این سی سال سراغ داشتیم كه با باتوم بر سر یك نوجوان 12 ساله در بهشت زهرا بزنند و او را بكشند و یا زندانیان را چنان مجروح كنند كه در زندان بمیرند و بعد مدعی شوند كه آنها مننژیت داشتند و بازداشتگاه غیراستاندارد بوده است؟

آقاجری هدف اصلی از بازداشت فعالان سیاسی را گروگان گیری برای تحت الشعاع قرار دادن اصل موضوع كودتا دانست و گفت: منطق گروگان گیری منطق بده بستان است. گروگان گیران با به گروگان گرفتن یك فرد یا گروه، جان او را وجه المصالحه برای چانه زنی و حل موضوع اصلی می‌كنند تا صورت مسئله فراموش شود و ما در قضیه بازداشت ملوان ها و همچنین بازرگانان و اتباع خارجی این نوع گروگان گیری را به عینه شاهد بوده‌ایم.

عضو شورای مركزی مجاهدین انقلاب ادامه داد: گروگان گرفتن فعالان سیاسی بعد از انتخابات در واقع برای آن است كه افكار عمومی و رسانه ها و مردم را از مسئله اصلی یعنی كودتا در ۲۲ خرداد منحرف سازند و ذهن آنها را مشغول به قضیه بازداشت ها كرده و خواسته اصلی یعنی بازگرداندن رای ملت را به خواسته برای آزادی گروگان ها تغییر دهند و بدینوسیله آزادی فعالان سیاسی اصلاح طلب وجه المصالحه حل مسئله اصلی یعنی تقلب در انتخابات شود.

هاشم آقاجری گفت: مسئله اصلی ما این است كه در ۲۲ خرداد ۸۸ یك اراده در داخل حاكمیت بر علیه رای ملت كودتا كرده است و به همین دلیل مردم خواهان پس گرفته شدن رای خود هستند. اما آقایان می خواهند كه ما مسئله اصلی را كنار بگذاریم و با آزادی زندانیان مسئله تقلب در رای ملت را فراموش كنیم.

آقاجری، عدم اجازه به خانواده ها برای اطلاع از وضعیت فرزندان و همسرانشان را از دیگر مصادیق گروگان گیری دانست و افزود فارغ از ایرادات قانونی و اساسی به این بازداشت ها كار به جایی رسیده است كه اجازه یك تماس تلفنی چند دقیقه ای با خانواده را نیز سلب كرده اند.

عضو شورای مركزی مجاهدین انقلاب با تاكید بر بی فایده بودن گروگان گیری گفت: ۲۲ خرداد و حوادث بعد از آن یك تغییر فاز اساسی و كیفی است چرا كه در بسیاری از اعتراضات قبلی توده های مردمی شركت عمده نداشتند اما در این قضایا میلیون ها نفر از مردم كه به فردی به جز فرد پیروز اعلام شده رای داده اند به دنبال سرنوشت رای خود هستند و پخش كردن اعترافات چند نفر مشكلی را حل نخواهد كرد و حاكمیت باید برای قانع كردن میلیون ها نفر فكری بكند.

آقاجری با اشاره به پخش اعترافات تلویزیونی حجت الاسلام ابطحی و محمد عطریانفر گفت: اگر آقایان برهان های قاطع و استدلال های منطقی دارند كه بر اساس آنها توانسته اند آقایان ابطحی و عطریانفر را در زندان قانع كنند كه در انتخابات تقلبی نشده است،چه خوب است كه همان برادرانی كه زندانیان سیاسی را قانع می كنند و امروز معلوم شده است كه بسیار متدین و خوش رفتار هستند و به زندانیان خود میوه هم می دهند! به تلویزیون آمده و استدلال ها ی خود را برای میلیون ها ایرانی هم توضیح دهند چرا كه توده میلیونی مردم را نمی توان به درون سلول انفرادی برد و مانند آقای ابطحی و آقای عطریانفر قانع كرد.

آقاجری در همین خصوص گفت: مگر وقتی مقام رهبری در همان روزهای اول بر انتخابات مهر تایید می زند و این تایید خود را بارها تكرار می كند مردم توجیه نشده اند كه انتخابات سالم بوده است كه آقای ابطحی و عطریانفر هم باید به تلویزیون بیایند و بر انتخابات مهر تایید بزنند و بگویند كه تقلبی صورت نگرفته است؟!

آقاجری كه خود در سال ۸۱ ماه ها در انفرادی به سر برده است در ادامه با تشریح شگردهای اطلاعاتی كه برای نادم كردن و تواب سازی زندانیان سیاسی انجام می شود پرداخت و گفت:در ابتدا سعی می كنند تا هویت زندانی را از طریق ایزوله كردن او تغییر دهند و برای او یك هویت كاذب بسازند و سپس با تحریك حساسیت های مذهبی و ایجاد حس گناه در فعالان سیاسی آنها را مجبور به تغییر موضع كنند.

دكتر آقاجری افزود:شاید بنده به دلیل سال ها آشنایی با مهندس بهزاد نبوی و سایر دوستان زندانی صحیح نباشد كه به تعریف از ویژگی های آنها بپردازم اما شهادت می دهم كه بهزاد نبوی ملی ترین فرد سیستم جمهوری اسلامی است.

آقاجری با اشاره به اتهاماتی كه بر علیه روسای جمهور سابق و فعالان سیاسی اصلاح طلب وارد شده است خطاب به حاكمیت گفت: در این نظام دور تسویه فعالان سیاسی مرتبا اتفاق افتاده است و اگر در ابتدا جنبه ای نا آگاهانه داشت امروز كاملا آگاهانه است.اگر افرادی كه ۸ سال رییس جمهور و رییس مجلس بوده اند و یا امروز رییس خبرگان هستند همه و همه وابسته و مزدورند پس چه تضمینی است كه شما مزدور نباشید؟چه تضمینی است كه فردا روز خود شما را به وابستگی متهم نسازند؟ من مطمئن هستم كه اگر شخصیت های خدومی چون بهزاد نبوی وابسته به دشمن هستند قطعا خود شما نیز وابسته و مزدورید. نمی دانید كه بر سر شاخه نشسته اید و بن می برید چه تضمینی است كه فردا روز گروه دیگری نیایند و شما را به وابستگی متهم نكنند؟

آقاجری در پایان گفت: این اعترافات اگر چه برای شارژ روحیه مریدان و ذوب شدگان مفید است اما تاثیری در ملت ندارد. آقایان باید فكری به حال میلیون ها ایرانی بكنند كه در مسایل اخیر لا اقل خودشان رای داده اند و خودشان می دانند كه به چه كسی رای داده اند. اگر تمام افراد بازداشت شده بیایند و امضا بدهند كه در انتخابات تقلبی نشده است این توده میلیونی حرف آنها را باور نخواهد كرد.