ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 04.08.2009, 15:04
گردهمایی در کلن در حمایت از مادران عزادار

برای یک ‌ایران: زنان ایرانی مقیم ایالت نوردراین وستفالن آلمان هر یکشنبه ساعت ۱۱ تا ۱۲ به وقت محلی در برابر کلیسای جامع شهر کلن برای همبستگی با مادران عزادار ایران گرد هم می‌آیند.


این گزارش از سومین گردهمایی زنان ایرانی در این شهر است.

image

کلن، یک روز ابری، ساعت ۱۱ صبح در مقابل کلیسای جامع کلن، زنان و مادران ایرانی در یک صف طولانی در برابر این کلیسا ایستاده‌اند. این زنان که به شکل خودجوش به محل گردهمایی آمده‌اند، هرکدام پلاکاردهایی برای حمایت از مادران غزادار ایران در دست دارند، با شاخه‌های رز سفید و جامه‌های سیاه رنگ در سکوت به رهگذاران این نقطه از کره خاکی تاسف خود را از حوادث ایران ابراز می‌کنند.

این زنان و مادران پس از فراخوان خانم شیرین عبادی و سیمین بهبانی برای همبستگی با مادران ندا‌ها، سهراب‌ها، کیانوش‌ها و یعقوب‌ها برای سومین بار است که گردهم آمده‌اند. بار نخست تعدادشان انگشت‌شمار بود اما حالا در هفته سوم به چهل نفر رسیده اند. بسیاری از شهرهای اطراف کلن به اینجا آمده‌اند و در این مراسم با یکدیگر آشنا شده‌اند.

image

دغدغه همه حوادث دردناکی‌ست که در میهنمان رخ داده است؛ و خشونت و بی‌قانونی‌ست که مسئولین در حق فرزندان سرزمینمشان روا داشته‌‌اند؛ و در برابر اعتراضات مسالمت‌آمیز آنان سینه‌های فرزندان این سرزمین را نشانه گرفته‌اند و در زندان‌ها دهان آنان را خورد کرده‌اند تا نگویند " رای من کجاست؟" و بعد از قتل آنان حتی والدینشان را هم از حق سوگواری محروم کرده‌اند.

image

بر تعداد تجمع‌کنندگان هر لحظه افزوده می‌شود. حال در دو صف در مقابل کلیسای جامع کلن می‌ایستند تا مزاحم رفت و آمد بازدید‌کنندگان از کلیسا نشوند. بر روی پلاکاردها این خواسته‌ها نقش بسته است: در حمایت با مادران عزادار ومادران زندانیان سیاسی و همبستگی با مردم ایران، همبستگی بین المللی را خواستاریم. و اجرای حقوق بشر و ‌‌آزادی و دموکراسی را خواهانیم.

image

همانطور که کنار هم، پلارکارد و عکس‌هایی از ندا و سهراب و دیگر فرزندان ایران را در دست دارند به پرسش‌های ‌رهگذران آلمانی‌ که پیرامون علت این تجمع می‌پرسند، پاسخ می‌گویند.

یکی از آلمانی‌ها می‌پرسد، چرا مردان در این گردهم آیی شرکت نکرده‌اند. یکی دیگر اظهار همدردی و همراهی می‌کند. ودیگری با سر تکان دادن با سکوت مادران و زنان تجمع ‌کننده همراه می‌شود.

خانم تونیا ولی‌اوغلی یکی از برگزار کنندگان این گردهمایی در پایان گردهمایی به زنان و مادران تجمع‌کننده می‌گوید این گردهمایی هر هفته در همین ساعت و در همین محل برگزار خواهد شد و تا زمانی‌که مادران عزار دار هر شنبه در پارک‌های ایران در سوگ فرزندانشان گرد هم می‌آیند ما هم در این جا حضور می‌یابیم.

image

ناگفته نماند که در شهرهای دیگر آلمان مانند فرانکفورت و ‌آخن و در کشورهای دیگر اروپا نظیر اتریش ، سوئد و ایتالیا نیز زنان ایرانی با مادران عزا دار ایران همراه شده‌اند .