ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 03.08.2009, 17:57
اعتراض‌های خیابانی در تهران  پس از تنفیذ

بی بی سی: معترضان به تنفیذ حکم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در برخی نقاط تهران تجمع کردند. به گفته شاهدان عینی، همزمان با حضور معترضان در بخش های مختلف شهر، حضور نیروهای امنیتی و "لباس شخصی" مانند اعتراضات پیشین مشهود بود.

میدان آزادی یکی از مناطقی بود که معترضان در آن تجمع کردند اما نیروهای امنیتی با هر گونه توقفی برخورد کردند.

گزارش های رسیده از میدان ونک از حضور گسترده نیروهای امنیتی و لباس شخصی در این میدان و خیابان های اطراف خبر می دهد.

به گفته یکی از شاهدان عینی در میدان ونک، آمبولانسی در میدان مستقر شده و ماشین های گارد ضد شورش نیز دراطراف میدان دیده می شود. نیروهای لباس شخصی و گارد های ضد شورش مردم را مورد ضرب و جرح قرار داده اند. معترضان در مقابل پرتاب گاز اشک آور در میدان ونک کاغذ آتش زده اند.

این شاهد عینی از میدان ونک به بی بی سی گفت "خودم شاهد بودم که چهار نفر در این درگیری ها دستگیر شده اند. حضور معترضان و نیروهای لباس شخصی موجب ترافیک سنگین در میدان ونک شده است و این نیروها با رانندگانی که بوق می زدند و یا آهنگ یار دبستانی پخش می کنند هم برخورد می کنند. "

براساس گزارش های دریافتی، مهدی کروبی نامزد معترض به نتیجه انتخابات نیز در خیابان ولی عصر پائین تر از عباس آباد در میان معترضان حاضر شده است. خبرگزاری فارس نوشته است که او برای معترضان سخنرانی کرده است.

در همین حال، گزارش ها از میدان ولی عصر هم از درگیری هایی میان معترضان و نیروهای امنیتی خبر می دهد. یک شاهد عینی در میدان ولی عصر به بی بی سی گفت " نکته قابل توجه این بود که نیروهای لباس شخصی با موتور قرمز رنگ و لباس متحد الشکل در حال مانورد بودند. پلیس اجازه توقف به خودرو و تجمع مردم در پیاده رو را نمی داد. مردم با پوشش سبز درمیدان ولی عصر ایستادند و پلیس مانور می داد."

اعتراض ها در ایران به نتیجه انتخابات همچنان ادامه دارد، این در حالی است که حکومت ایران بارها اعلام کرده که انتخابات برگزار شده بدون تقلب انجام شده است.



تظاهرات و درگیری شدید در نقاط مختلف تهران

منبع: موج سبز آزادی

از خیابان ولیعصر تهران در محدوده‌های مرکزی و شمالی شهر خبر می‌رسد که به‌رغم حضور پرتعداد نیروهای انتظامی و شبه نظامی که نوعی «حکومت نظامی» پدید آورده است، گروهی از معترضان با نیروهای حاضر در صحنه درگیر شده‌اند و به خصوص در حوالی میدان ونک درگیری‌ها بسیار شدید گزارش شده است.

به گزارش خبرنگاران «موج سبز آزادی» از سطح شهر تهران، امروز در دهها نقطه سراسر تهران از جمله میادین اصلی و تقاطع‌های پرترافیک شهر، به ویژه در محدوده چهارراه ولیعصر و میدان ولیعصر تا میدان فاطمی و از انتهای عباس‌آباد تا میدان ونک، نیروهای پلیس ضد شورش به همراه نیروهای بسیجی و لباس شخصی حضور بسیار پررنگی دارند؛ طوری که برخی شاهدان عینی تعداد آنها را در مواردی حتی بیشتر از روز 30 خرداد گزارش کرده‌اند.

همچنین شاهدان عینی از حضور چندین خودروی انتظامی و ضد شورش و دهها نیروی لباس شخصی جلوی وزارت کشور در خیابان فاطمی و همچنین صداوسیما در خیابان ولیعصر خبر داده‌اند. گزارش‌های رسمی نیز از حضور مهدی کروبی در جمع معترضان در انتهای خیابان عباس‌آباد و تقاطع ولیعصر خبر داده‌اند.

مجموعه گزارش‌های موجود حاکی است از حدود ساعت 5 بعدازظهر جمعیتی در حدود دو هزار نفر در میدان ونک با سکوت و بدون سر دادن هیچ شعاری تجمع کردند. حضور پرتعداد نیروهای انتظامی و شبه نظامی مانع از آن شد که از این جمعیت کاری بیشتر از قدم زدن برآید؛ تا آنکه در حدود ساعت 7 بعدازظهر که تعداد جمعیت حاضر در میدان ونک به بیش از پنج هزار نفر رسیده بود، نیروهای ضدشورش و بسیجی با باتوم شروع به حمله به مردم معترض کردند و جمعیت را به سمت خیابان ولیعصر به سمت جنوب، راندند.

بر اساس این گزارش‌ها، در این زمان چند هزار نفر با سر دادن شعار در خیابان ولیعصر از میدان ونک به سمت جنوب حرکت کردند و این در حالی بود که همزمان گروههایی از مردم نیز در میدان ولیعصر، میدان فاطمی و حوالی پاک ساعی تجمع کرده بودند. اما دقایقی بیشتر طول نکشید که موتورسوران بسیج و ضد شورش به سمت مردم معترض حمله کردند و همه حاضران در پیاده‌روها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه در محدوده میدان ونک و نیز در حوالی میدان ولیعصر، معترضان نیز در مواردی با پلیس و بسیجیان درگیر شده‌اند و طرفین به سنگ‌پراکنی علیه یکدیگر پرداخته‌اند. از محدوده‌ی بزرگراه حقانی و چهارراه جهان کودک نیز گزارش‌هایی مبنی بر درگیری‌های شدید، وجود دارد. از میدان ولیعصر و تقاطع خیابان حافظ نیز گزارش‌های مشابهی وجود دارد.

گزارش‌های دیگری نیز رسیده که حاکی از شلیک گاز اشک آور در خیابان ولیعصر تهران در حوالی میدان ونک و آتش زدن سطل‌های پلاستیکی زباله توسط مردم برای خنثی کردن اثر گاز اشک‌آور است. همچنین گزارش شده که صدها موتورسوار ضد شورش و بسیجی در حال حرکت به سمت میدان ولیعصر و میدان ونک دیده شده‌اند. در حوالی میدان فاطمی تا ابتدای خیابان شهید مطهری نیز درگیری‌های شدیدی گزارش شده است.

از میدان آزادی نیز گزارش رسیده که گروهی به صورت خودجوش و بدون قرار قبلی تجمع کرده و به سمت میدان انقلاب حرکت کرده‌اند. در نقاط دیگری از مرکز و جنوب شهر از جمله خیابان جمهوری و فلکه نازی‌آباد نیز ناآرامی و وضعیت ملتهب گزارش شده است.

در همین حال خبر می‌رسد که در حدود ساعات 7 تا 9 عصر در بسیاری از شاهراه‌ها و تقاطع‌های کلیدی شهر تهران از جمله پارک‌وی، چهارراه ولیعصر، آزادی تقاطع نواب، بلوار کشاورز، خیابان شهید بهشتی، اتوبان حقانی، اتوبان ملاصدرا، بزرگراه چمران و ... ترافیک شدیدی وجود داشته است. در بسیاری از نقاط پرترافیک شهر نیز صدای بوق شدید خودروها که نوعی نماد اعتراضی است، به چشم می‌خورد.

گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد که همچون تظاهرات و اعتراضات یک ماه و نیم گذشته، دختران و زنان در شعارها حضور فعال داشته و پیشتاز بوده‌اند.

از جمله شعارهایی که امروز از سوی مردم معترض داده می‌شده، می‌توان به این موارد اشاره کرد:
دولت جنایت خجالت خجالت
تنفیذ تقلب مبارک مبارک
تقلب جنایت تنفیذتان مبارک
دیکتاتور حیاکن مملکتو رها کن
مرگ بر دیکتاتور
رهبر دیکتاتور خجالت خجالت
دولت کودتا استعفا استعفا
ایرانی می میرد ذلت نمی پذیرد
اعتراف شکنجه دیگر اثر ندارد

همچنین گزارش شده که مردم به خاطر حضور نیافتن هاشمی و خاتمی در مراسم نمایشی تنفیذ، شعارهایی در حمایت از این دو چهره سیاسی سرمی‌دادند؛ شعارهایی همچون:
هاشمی خاتمی تشکر تشکر
و: هاشمی هاشمی حمایتت می کنیم