ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 27.07.2009, 9:32
زندگی سعید حجاریان به دلیل شکنجه در خطر است

۴ مرداد ماه ۱۳۸۸- کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از مقامات ایرانی خواست که به شکنجه سعید حجاریان؛ مشاور رئیس جمهور سابق و روزنامه نگار اصلاح طلب سرشناس که از تاریخ ۲۵ خرداد ماه در زندان اوین در بازداشت است، پایان دهند و او را فورا آزاد کنند. کمپین بین المللی حقوق بشر همچنین از جامعه بین المللی خواست که برای حفظ جان حجاریان فورا اقدام کنند.

ارون رادز؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در مورد وضعیت حجاریان گفت: "زندانیان در ایران بخاطر شکنجه و بدرفتاری کشته می‌شوند، و با توجه به شدت شکنجه حجاریان و جسم نحیف و بیمار او و عدم دسترسی به مراقبت‌های مورد نیاز پزشکی، احتمال مرگ ایشان وجود دارد، مگر اینکه برای جلوگیری از این فاجعه، شکنجه متوقف شود. ما از جامعه بین المللی طلب کمک می‌کنیم."

به گفته زینب؛ دختر سعید حجاریان و دانشجوی دانشگاه در پنسیلوانیای امریکا، سعید حجاریان روزانه زیر آفتاب شدید و مستقیم بالای ۴۰ درجه مورد بازجویی قرار می‌گیرد، و بعد آب یخ به رویش می‌ریزند که باعث تپش شدید قلبش می‌شود. وضعیت سلامتی حجاریان یک وضعیت کاملا حساس و شکننده است و نیازمند داروها و مراقبت‌های ویژه روزانه است. حجاریان پس از اینکه در سال ۱۳۸۰ مورد سوء قصد قرار گرفت و سیستم نخاعی او بشدت آسیب دید، بر روی صندلی چرخدار نشست و بسختی تکلم می‌کند. نه تنها حجاریان از دسترسی به داروهای مورد نیاز خود محروم است، بلکه به گفته خانواده اش این احتمال وجود دارد که برای تضعیف روحی حجاریان، او را وادار می‌کنند که داروهای روان گردان مصرف کند.

همسر سعید حجاریان پس از ملاقات با او در روز ۳ مرداد ماه به زردی چهره او اشاره کرد که نشانه یرقان می‌تواند باشد. همچنین وی که خود پزشک است ضربان قلب او را اندازه گرفته و بسیار نامنظم بوده است.

مجوز شکنجه حجاریان بطور غیر مستقیم توسط مقامات صادر شده است و به خانواده او گفته‌اند که حجاریان زمانی آزاد می‌شود که "پروژه ما تکمیل شود."

خبرهای رسانه‌ای حاکی از مرگ دو بازداشتی در روزهای اخیر است. جسد محسن روح الامینی؛ پسر مشاور محسن رضایی کاندیدای ریاست جمهوری در حالی به خانواده او تحویل داده شده است که آثار ضرب و شتم و شکنجه در بدن او دیده می‌شود. روح الامینی ۲۵ سال داشت و در تاریخ ۱۸ تیرماه بازداشت شده بود. همچنین گزارش مرگ امین جوادی فر دانشجویی که در روز ۱۸ تیر بازداشت شده بود، در دوره بازداشت منتشر شده است.