ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 26.07.2009, 9:05
روز جهانی اقدام برای حقوق بشر در ایران

ایران امروز: روز شنبه ۲۵ ژوئیه، سوم مرداد ماه در بیش از بیش از ۸۰ شهر جهان از سیدنی در استرالیا گرفته تا شهرهای غرب آمریکا راهپیمایی‌های همبستگی در حمایت از حقوق بشر در ایران برگزار ‌شد.

عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، گزارشگران بدون مرز، ۴۲ سازمان حقوق بشری کشورهای غربی و شماری از برندگان جایزه صلح نوبل مثل شیرین عبادی، دزموند توتو، مایرید مگوآیر و جودی ویلیامز دعوت‌کنندگان و حامیان «روز جهانی اقدام برای حقوق بشر در ایران» بودند.

به اعتقاد سازماندهندگان، روز جهانی اقدام در دفاع از حقوق بشر مردم ایران وابسته به هیچ گروه و برنامه سیاسی نیست و هدف آن تضمین حقوق مردم ایران است که بطور جهانی به رسمیت شناخته شده است. برگزار کنندگان این روز جهانی اقدام بر این باروند که مسائل سیاسی پیش روی ایران تنها توسط مردم ایران قابل حل است اما سرکوب خشونت بار حقوق تضمین شده بشر مردم ایران دغدغه همه مردم جهان است.

روز اقدام جهانی حقوق بشر مردم ایران برای دستیابی به این خواسته‌ها برگزار می‌شود:

۱. جامعه جهانی این موضوع را که حقوق بشر مردم ایران یک دغدغه جهانی است، تائید می‌کند و تاکید می‌کند که دبیر کل سازمان ملل متحد باید برای بررسی وضعیت زندانیان و تعداد بسیار زیاد ناپدیدشدگان هئیتی را فورا به ایران اعزام کند.

۲. همه زندانیان سیاسی و عقیدتی از جمله روزنامه نگاران، دانشجویان و فعالان جامعه مدنی باید بدون قید و شرط و فورا آزاد شوند.

۳. به خشونت های دولتی و مورد حمایت دولت باید پایان داده شود و دولت برای جنایاتی که اتفاق افتاده باید پاسخگو باشد، و

۴. آزادی تجمع، آزادی بیان و آزادی مطبوعات که در قانون اساسی ایران تضمین شده و از الزامات بین المللی ایران تحت پیمان ها و میثاق های بین المللی است، باید تامین شود.


اطلاعات بیشتر در باره نهادها و شخصیت‌های حمایت‌کننده و نیز فهرست شهرهایی که در آنها اجتماعات همبستگی برگزار می‌شود در سایت http://www.united4iran.org درج شده است.



گزارش‌های تصویری روز جهانی اقدام برای حقوق بشر در ایران


روز جهانی اقدام برای حقوق بشر در ایران در وین
(تصاویر ارسال شده از سوی خوانندگان ایران امروز)


هماهنگ با روز جهانی اقدام برای حقوق بشر در ایران، در وین به دعوت «کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران» و «جمعیت دفاع از حقوق مردم ایران – وین» نیز گردهمائی برگزار شد. در این گردهمائی علاوه بر تعداد کثیری از اعضای «امنستی انتر ناسیونال در اتریش» نماینده‌ای از «کمپین بین‌المللی قوق بشر در ایران» «رئیس کانون نویسنگان اتریش» نماینده‌ای از طرف سازمان دانشجویان اتریش حضور داشتند. پیام همبستگی خود را به مردم ایران قرائت نموده و از خواسته های برگزار کنندکان روز جهانی حقوق بشر حمایت نمودند.

علاوه بر مهمانان اتریشی نماینده‌ای از «کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران»، «کمیته ایرانی حقوق بشر پزشکان مقیم اتریش» و «تشکل سبز وین» نقض حقوق بشر را در ایران را به شدت محکوم نموده و حمایت خود را از خواست های برگزارکنندگان اعلام کردند.

در ضمن پیام مادران عزادار در اعتراض به کشته شدگان که هر شنبه در وین برگزار می‌شود قرائت شد.

اوج برنامه روز شنبه در وین وجود هفت زندانی سیاسی ملبس با لباس‌های زندان بود. در این نمایش سمبولیک ، زندانیان به نمایندگی از گروه‌های مختلف زندانی ، شرایط دستگیری و شکنجه در زندان های ایران را بیان نمودند.

در تمام طول برنامه خانم سروش ایزدی با اجرای ترانه‌های حماسی ، شور شوق فزاینده ای را در ایرانیان و اتریشی ها ایجاد نموده بود. توانایی و شور و حال مجری جوان در این برنامه گاهی نفس‌ها را در سینه حبس می کرد.








مونیخ (تصاویر ارسالی از سوی خوانندگان ایران امروز)

تظاهرات همبستگی با مبارزات مردم در مونیخ
روز شنبه ۲۵ ژوئیه ۲۰۰۹ (۳ مرداد ۱۳۸۸)، روز جهانی اقدام برای ایران، همزمان با بیش از ۱۰۰ شهر در سراسر جهان، در مونیخ نیز تظاهراتی در همبستگی با مبارزات مردم در ایران و در محکومیت نقض فاحش حقوق بشر برگزار شد. این تظاهرات که به وسیله ائتلافی از گروه ها از جمله عفو بین الملل و «آزادی برای ایران» و شخصیت ها و فعالان مختلف، با عنوان «احمدی نژاد رئیس جمهور ایران نیست» سازمان یافته بود، خواست های زیر را داشت:

* آزادی همه اسرا و زندانیان سیاسی؛
* آرادی مطبوعات، رسانه ها، احزاب و تشکل‌ها و برچیدن کامل سانسور؛
* حق مردم برای برگزاری تجمع مسالمت‌آمیز و اعتراض به کودتای انتخاباتی؛
* پایان دادن به سرکوب مردم به دست نیروهای نظامی و امنیتی تحت امر علی خامنه‌ای؛
* ابطال نتایج تقلبی و دروغین انتخابات و برگزاری انتخابات آزاد.

در حدود ۵۰۰ نفر از ایرانیان و آلمانی ها شرکت داشتند که شعارهای زیر را در مسیر راه پیمایی سر دادند:

* برچیده باد دیکتاتوری
* زندانیان سیاسی را آزاد کنید
* ما خواهان آزادی مطبوعات هستیم
* ما خواهان آزادی بیان هستیم
* ما خواهان ابطال انتخابات و برگزاری انتخابات آزاد هستیم
* آزادی برای ایران
* زنده باد همبستگی بین المللی

تظاهرات در ساعت ۴ بعد از ظهر از ادئون پلاتز، میدان تاریخی مرکز شهر مونیخ، شروع شد و پس از برگزاری تجمع کوتاهی در زیر باران شدید درمقابل اپرای مونیخ و گذر از خیابان ها و نقاط پر رفت و آمد مرکزی در ریندر مارکت به پایان رسید. در پایان، یکی از برگزارکنندگان تظاهرات از شرکت کنندگان تشکر کرد. سپس یکی از فعالان برگزار کننده تظاهرات سخنانی در باره مستاصل شدن دولت جمهوری اسلامی در برابر مبارزات مردم بیان کرد. سخنران بعدی، نماینده سازمان عفو بین الملل (امنستی اینترنشنال) بود که مواضع این سازمان را در محکومیت نقض گسترده حقوق بشر در ایران تشریح کرد. سخنران بعدی، از ایرانیان فعال مونیخ در برگزاری تظاهرات، به شرح سرکوب و اختناق در ایران در ظرف 30 سال اخیر و نیز در هفته های اخیر پرداخت. مراسم با خواندن چند سرود به پایان رسید.
ضمنا سازمان دهندگان تظاهرات اعلام کردند که در هفته آینده در روز جمعه ۳۱ ژوئیه، از ساعت ۶ تا ۱۰ بعدازظهر، در میدان مرکزی مارین پلاتز، برنامه کنسرت با شرکت گروه های موسیقی ایرانی و آلمانی، برگزار خواهند کرد.












لندن:
تصاویر متعلق به دو خبرگزاری آسوشیتدپرس و رویترز است.









فرار فیلمبردارپرس تی وی از مردم معترض و مضروب شدن یک تن از معترضان- لندن






گردهمایی ایرانیان در شهر کلن آلمان






پاریس:
تصاویر متعلق به دو خبرگزاری آسوشیتدپرس و رویترز است.














نیویورک:
تصاویر متعلق به دو خبرگزاری آسوشیتدپرس و رویترز است.






















اوهایو:
تصاویر متعلق به دو خبرگزاری آسوشیتدپرس و رویترز است.






استکهلم (تصاویر ارسالی از سوی خوانندگان ایران امروز)












برلین:
تصاویر متعلق به دو خبرگزاری آسوشیتدپرس و رویترز است.
















بروکسل:
تصاویر متعلق به دو خبرگزاری آسوشیتدپرس و رویترز است.










رم:
تصاویر متعلق به دو خبرگزاری آسوشیتدپرس و رویترز است.














سیدنی:






توکیو:
تصاویر متعلق به دو خبرگزاری آسوشیتدپرس و رویترز است.








مانیل:
تصاویر متعلق به دو خبرگزاری آسوشیتدپرس و رویترز است.






ترکیه
تصاویر متعلق به دو خبرگزاری آسوشیتدپرس و رویترز است.






اسلام‌آباد:
تصاویر متعلق به دو خبرگزاری آسوشیتدپرس و رویترز است.












دوبی:
تصاویر متعلق به دو خبرگزاری آسوشیتدپرس و رویترز است.