ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 25.07.2009, 12:50
تاج‌زاده مدافع بی‌مرز حقوق شهروندان


روز جمعه جمعی از فعالان سیاسی - دانشجویی و اجتماعی از احزاب، گروه‌ها و جریانات سیاسی گوناگون به دعوت "کمیته پی‌گیری بازداشت های خودسرانه" در منزل "مصطفی تاج‌زاده" عضو ارشد حزب مشارکت ایران و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی گرد آمدند، تا ضمن دیدار با خانواده او در جریان آخرین وضعیت مصطفی تاجزاده که در اولین روز پس از انتخابات بازداشت شده است، قرار بگیرند.

بی‌خبری مطلق همسر تاجزاده از وضعیت وی

در ابتدای این نشست فخرالسادات محتشمی‌پور، همسر مصطفی تاجزاده در تشریح وضعیت بازداشت همسرش گفت: "در تمام این مدت از آقای تاجزاده هیچ اطلاعی نداریم و تاکنون ایشان هیچ گونه تماسی با خانواده نداشته‌اند و بعلاوه امکان دسترسی به وکیل و سایر حقوق یک زندانی از ایشان سلب شده است و در واقع باید گفت در وضع بی خبری مطلق از ایشان هستیم".

محتشمی پور با اشاره به نوع بازداشت تاجزاده گفت: " آقای تاجزاده در هنگامی که تعدادی از فعالان حزب مشارکت را در ساختمان این حزب دستگیر کرده بودند در آنجا حضور نداشت و وقتی به خانه آمدند از بازداشت دوستان خود اطلاع داشت و به من گفت که تا چند ساعت دیگر برای بازداشت من هم خواهند آمد و به استراحت مشغول شد که در فاصله کوتاهی و حدود ساعت 12.5 شب به منزل ما آمدند و تاجزاده را دستگیر کردند".

همسر مصطفی تاجزاده با اشاره به بی‌گناهی او گفت: "می‌گویند که تاجزاده اتهامش این است که در اعتراضات شرکت کرده یا آنها را ساماندهی می کرده است درحالی که پیش از همه این اتفاقات ایشان را بازداشت کرده‌اند و بر این اساس چنین اتهامی هیچ مبنایی ندارد".

وی با تاکید بر غیرقانونی بودن بازداشت فعالان سیاسی در هفته‌های گذشته از جمله بازداشت همسرش افزود: "وقتی یک انتخاباتی به این شکل غیرقانونی برگزار می‌شود این بازداشت‌ها که تبعات آن انتخابات است نیز غیرقانونی است، بر همین اساس نیز من هیچکدام از نهادها و مراجعی که آقای تاجزاده را بازداشت کرده‌اند قانونی و مشروع نمی‌دانم".

محتشمی پور اتهامات وارده را تنها چند تهمت دانست و گفت:‌ "من از روز اول هم به آقایان گفتم که در مورد اتهاماتی که می‌زنید و درواقع تهمت کذب است ما حرفی نداریم چرا که مردم و افکار عمومی به خوبی در مورد این مسایل قضاوت خواهند کرد و تشخیص صحیح خود را تا همین امروز هم نشان داده اند اما من فقط به بازداشت‌کنندگان مصطفی گفته‌ام که مصطفی تاجزاده را سالم تحویل داده‌ام و با سلامت کامل نیز تحویل می‌گیرم و اگر کوچکترین آسیبی به او برسانید از هیچ نوع اعتراضی صرفنظر نخواهم کرد".

همسر سید مصطفی تاجزاده در بخش دیگری از سخنان خود که در پایان این نشست عنوان کرد با بیان این مطلب که "علیه تاجزاده از سایر بازداشت‌شدگان در حال اعتراف‌گیری هستند" گفت:‌ "همسر من همواره در دفاع از حقوق بشر تلاش داشت تا بی‌منت و بی ادعا کار کند و درحالی که هیچگاه از اصول خود دست بر نمی داشت اما به آراء و عقاید دیگران نیز احترام می‌گذاشت و همواره برای احقاق حقوق آنان تلاش کرده است".

محتشمی پور با اشاره به حضور تاجزاده در معاونت سیاسی وزارت کشور گفت: "مساله اعتقاد به دفاع از حقوق شهروندان و هم‌نوعان توسط همسرم تنها محدود به زمانی نبود که در مناصب اجرایی حضور نداشت بلکه هنگامیکه در سمت معاون وزیر کشور نیز بود همین رویه را پی‌گیری می‌کرد و به طور نمونه شکایت او از جنتی یک شکایت شخصی نبود بلکه چون بحث دفاع از حق رای شهروندان و انتخابات سالم در میان بود این شکایت را مطرح کرد که البته دیدیم پس از گذشت این همه سال هیچ رسیدگی از سوی قوه قضاییه در رابطه با این پرونده انجام نشد".

فخرالسادات محتشمی پور در پایان سخنان خود اظهار داشت: "تعجب می‌کنم که چرا آقایان نصیحت دلسوزانه یک فرزند انقلاب و نظام را طی این سالها نپذیرفتند و اکنون تاجزاده را به زندان انداخته‌اند گویا آنها فراموش کرده اند که مطابق آموزه‌های دینی و ملی ما باور داریم که ظلم پایدار نمی ماند و خون به ناحق ریخته کار خود را می‌کند".



بسته نگار: نمی‌توان مقابل اراده ملت ایستاد

محمد بسته‌نگار از فعالان ملی‌ - مذهبی سخنران بعدی این نشست بود، بسته‌نگار با اشاره به مشاهدات تاریخی ملت ایران در طی ۱۰۰ سال گذشته گفت: "ملت ما ۳۰ تیر را دیده است، ۱۵ خرداد و انقلاب اسلامی را دیده‌ است و از این نوع بگیر و ببندها در طول این جریانات نمونه‌های زیادی دیده‌ایم".

وی افزود: " فضای امروز جامعه مرا به یاد حوادث پس از قیام 15 خرداد می‌اندازد که حکومت تنها چند روز بعد از سرکوب مردم، صدها تن از فعالان سیاسی و مردم عادی را در تهران و ورامین بازداشت کرد و به زندان‌های مختلف منتقل کردند به حدی که دیگر زندان‌ها جا نداشتند و جالب آنکه همان زمان هم حکومت مدعی شده بود که معترضان از لبنان پول گرفته‌اند و از عوامل خارجی خط می‌گیرند".

این فعال ملی – مذهبی با اشاره به اینکه حوادث این روز‌ها یادآور جریانات تاریخی پس از 15 خرداد است گفت:‌ "در آن زمان هم می‌خواستند با یکسری توطئه‌چینی‌ها زمینه اعدام مهندس بازرگان و آیت الله طالقانی را فراهم کنند و پس از آن هم به سراغ آیت الله خمینی بروند که البته با ایستادگی مردم موفق نشدند و اکنون هم کسانی که سعی می‌کنند پا در جای این شیوه‌های قدیمی بگذارند بهتر است که به عاقبت گذشتگان نگاه کنند و با پذیرش پیشنهادات دلسوزان همین نظام باور کنند که حاکمانی که به اراده ملت تن ندهند به جایی می‌روند که همه مستبدان تاریخ رفته‌اند".

زندی‌نیا: بر درخت نشسته بن می‌برند

دکتر پرویز زندی‌نیا از اعضای نهضت آزادی ایران نیز در این نشست با ابراز امیدواری نسبت به آزادی هرچه سریعتر کلیه بازداشت شدگان از جمله مصطفی تاجزاده گفت:‌ " برای نسل ما که حوادث پس از انقلاب و روحیه همبستگی اوایل انقلاب را دیده‌ایم همواره فضای رخوتی که در جامعه و تردید‌هایی که در میان مردم و فعالان سیاسی وجود داشت نگران کننده و تاسف آور بود اما امروز خوشبختانه و به شکلی که شاید یک اتفاق پیش‌بینی نشده هم بود پس از این انتخابات دوباره آن فضای صفا و اتحاد میان مردم و گروه‌های مختلف سیاسی ایجاد شده است که امیدواریم همچنان ادامه پیدا کند".

زندی‌نیا مقاومت حاکمیت در بربر اراده ملت را بی فایده توصیف کرد و گفت:‌ " این نوع بازداشت‌ها و برخوردها از سوی حاکمیت انسان را به یاد فردی می‌اندازد که بر درختی نشسته و از ریشه آن درخت را می برد".

عربشاهی: حضور امروز پاسداشت دفاع تاجزاده از آنان است

در ادامه این نشست مهدی عربشاهی، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت نیز در سخنانی گفت:‌ "طی سالهای گذشته همواره نظیر چنین نشست‌هایی را در منزل دانشجویان و فعالان سیاسی بازداشت شده داشته‌ایم و آقای تاجزاده از جمله کسانی بودند که بدون هیچ خط و مرزی و تنها با هدف دفاع از حقوق بشر در چنین جلساتی حاضر می‌شدند و امروز دانشجویانی که در اینجا حضور دارند به نمایندگی از سایر دانشجویان به منظور پاسداشت آن همیاری‌ها از سوی آقای تاجزاده در اینجا حاضر شده اند".

عربشاهی با بیان اینکه به اینکه روزهای دوگانه‌ای را تجربه می‌کنیم افزود: " از سویی یک حس خوب همبستگی و اتحاد میان عموم مردم و فعالان سیاسی اجتماعی پدید آمده است اما از سوی دیگر مشاهده مصائبی هستیم که گروه‌های زیادی از شهروندان که در اثر بازداشت یا شهادت عزیزان خود آسیب‌ دیده و داغدار شده‌اند متحمل می‌شوند، و این خاطرات تلخی را در ذهن ما باقی می‌گذارد".

وی با اشاره به حضور چند روز گذشته اعضای تحکیم وحدت بر سر مزار شهدای وقایع اخیر گفت:‌ "به اعتقاد من قطعه 257 بهشت زهرا یک قطعه تاریخی است که باید به چشم دید خانواده‌های عزاداری که در آنجا حضور پیدا می‌کنند و تهدید شده‌اند که نامی از عزیزان کشته شده خود به میان نیاورند".



دلیرثانی:‌ فضایل اخلاقی تاجزاده شهرت دارد

همچنین خسرودلیرثانی، از اعضای جنبش مسلمانان مبارز در این نشست مصطفی تاجزاده را شخصیتی با "شجاعت اخلاقی و صراحت لهجه" توصیف کرد که فضایل اخلاقی او در میان فعالان سیاسی شهرت دارد.

دلیرثانی با اشاره به حوادث پس از انتخابات گفت:‌ "اکنون فعالان سیاسی در موضع واکنشی و دفاع از خود قرار دارند و بایستی با استفاده از این روحیه جمعی و تجربه همبستگی که ایجاد شده است، برای نیل به اهداف و آرمان‌های خود در وضعیتی فعالانه قرار گیرند".

محمد صادقی: بازداشت تاجزاده نتیجه کینه‌توزی است

محمد صادقی عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران دیگر سخنران این نشست بود. صادقی در سخنان خود بازداشت فعالان سیاسی طی هفته‌های گذشته را نوعی "گروگانگیری" توصیف کرد و با اشاره به سوابق مصطفی تاجزاده گفت:‌ "امروز کسانی از ابتدایی‌ترین حقوق خود محروم شده و در زندان هستند که از ابتدای جوانی خود در جریان انقلاب، جنگ و صحنه اجرایی کشور حضور داشته اند افرادی که پس از خروج از حاکمیت و قدرت نیز در میادین دفاع از حقوق شهروندان حاضر بوده‌اند".

محمد صادقی با بیان این مطلب که "تاجزاده تاوان صراحت‌ در بیان مواضع خود را می‌پردازد" افزود:‌" آقای تاجزاده با نوع نگاه حقوق بشری که داشتند همواره در صف اول دفاع از مردم بوده‌اند و به همین دلیل نیز بازداشت امروز ایشان را در واقع باید نتیجه کینه‌توزی و انتقام جویی قانون‌شکانی دانست که آشکارا حقوق و آزادی‌های مردم را نقض می کنند".

عضو شورای مرکزی سازمان ادوار تحکیم وحدت همچنین گفت:‌ "به نظر می‌رسد بازداشت‌های اخیر فعالان سیاسی تنها به بهانه انتخابات باشد و در واقع انتخابات بهانه‌ای برای تسویه حساب با این افراد است".

صادقی همچنین تهدید به پخش اعترافات بازداشت شدگان را امری بی حاصل در نظر مردم دانست و گفت:‌ "اینک مردم به نهادهای رسمی و شناخته شده که از روند فعالیت آنها آگاهند نیز اعتمادی ندارند چه برسد به آنکه یکسری نهادهای امنیتی بخواهند به اصطلاح اعترافات تعدادی از فعالان سیاسی شناخته شده را در رسانه‌های خود پخش کنند که قطعا جز رسوایی خود آنها هیچ فایده‌ای برایشان نخواهد داشت".

طاهری: با خانواده زندانیان اعلام همبستگی می‌کنیم

در این مراسم همچنین سیامک طاهری از فعالان چپ، ضمن ابراز همدردی، همبستگی خود و سایر فعالان چپ با خانواده بازداشت‌شدگان اخیر از جمله مصطفی تاجزاده را اعلام کرد.

طاهری با ذکر خاطره‌ای از سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی گفت:‌ "در آن سالها که دو برادر من در بازداشت بودند و آقای بهزاد نبوی هم در بازداشت بود مادر من و مادر ایشان درکنار هم وضعیت فرزندانشان را پی‌گیری می‌کردند و اکنون پس از گذشت سالها و اتفاقات مختلفی که روی داده است اینک بار دیگر ما کنار هم قرار گرفته‌ایم".

طاهری در پایان افزود: "امیدواریم هر چه سریعتر در کنار خانواده بازداشت شدگان و در جشن پیروزی و آزادی آقای تاجزاده شرکت کنیم".