ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 24.07.2009, 13:26
دیدار عبدالله نوری با خانواده تعدادی از بازداشت شدگان

- تخلفات گسترده حکومت به لحاظ شرعی و قانونی در این ایام برای آن‌ها یک وضعیت باخت باخت به وجود آورده است.
- دستگیری‌ها هر نتیجه‌ای داشته باشد به زیان حکومت است.
- آیا مردم اعترافات را ناشی از آزار و اذیت زندانیان تلقی نمی‌کنند؟
- به جای اینکه در صدد برخورد با فحاشی‌ها و هرزگی‌ها باشند در جهت بهره گیری از افراد هتاک و فحاش بر آمده‌اند.
- به جای تواضع و فروتنی که مایه ایجاد محبت و مودت می‌شود با نخوت و تکبر رفتار می‌نمایند.
- كسانی که از قانونگرایی دم می‌زنند باید تمامی اصول قانون اساسی را رعایت كنند.
- حكومتی كه مدعی حمایت مردمی است، نباید از تظاهرات مسالمت آمیز هراس داشته باشد.

عبدالله نوری به مناسبت عید مبعث با خانوادهء تعدادی از بازداشت شدگان اخیر دیدار و گفتگو کرد.
عبدالله نوری با حضور در منازل سعید لیلاز، محمد قوچانی، سعید حجاریان، محمد علی ابطحی، مصطفی تاج زاده، عبدالله مومنی، حمیدرضا جلایی‌پور (پدر محمدرضا جلایی‌پور)، احمد زیدآبادی، عیسی سحرخیز و بهزاد نبوی، از نزدیک در جریان نحوهء بازداشت و مشکلات خانواده‌های ایشان قرار گرفت.

عبدالله نوری در این دیدارها اظهار داشت: فکر می‌کنم بیش از اینکه این نوع دستگیری‌ها مبنای منطقی و یا مستند حقوقی داشته باشد نشان از سر در گمی و به دنبال مجرم خیالی گشتن، می‌ماند. تخلفات گسترده حکومت به لحاظ شرعی و قانونی در این ایام برای آن‌ها یک وضعیت باخت باخت به وجود آورده است. به اعتقاد من دستگیری‌ها هر نتیجه‌ای داشته باشد به زیان حکومت است و به همین جهت به نظر می‌رسد آقایان در كار خودشان مانده‌اند و نتوانسته‌اند از افرادی كه دستگیر كرده‌اند آن چیزی را كه مدنظرشان است بدست بیاورند و این وضعیت برای آنها كلاف سردرگم شده است. چنانکه اگر بدون نتیجه زندانیان بی گناه را آزاد کنند باید پاسخ دهند که دلیل دستگیری‌ها چه بوده است و چنانچه آزاد نکنند باید پاسخ دهند که این عزیزان را برای چه نگاه داشته اند؟ اگر هم اعترافاتی از آنها منتشر کنند چه کسی بر سلامت اعترافات صحه می‌گذارد؟ و آیا مردم اعترافات را ناشی از آزار و اذیت زندانیان تلقی نمی‌کنند؟ زیرا چنانچه فشاری برای اقرار گیری نباشد اعتراف به دروغ معنا پیدا نمی‌کند، به همین جهت است که میگویم وضعیت فعلی برای حکومت باخت باخت کامل است. شاید به همین دلیل است که آقای‌هاشمی راه حلی ارایه می‌دهد که می‌تواند حکومت را تا حدی از این بحران و بن بست برهاند و ایکاش حکومت از این فرصت بدست آمده استفاده می‌کرد و به احترام رییس مجلس خبرگان و رییس مجمع تشخیص مصلحت همین نظام زندانیان حوادث اخیر را آزاد می‌کرد و گرنه واسطه شدن افراد دیگر آنهم پس از تنفیذ و تحلیف نمی‌تواند هیچگونه منفعتی را عاید حکومت کند، بلکه به اعتقاد من بر باخت‌ها می‌افزاید.

عبدالله نوری ضمن اظهار تاسف از وضعیت پیش آمده گفت: نمی‌توان اعتراض خیل كثیری از مردم را نایده گرفت، حكومتی كه مدعی است مردم حامی او هستند نباید از نقد و اعتراض و تظاهرات مسالمت آمیز مردم هراس داشته باشد.

عبدالله نوری همچنین به لباس شخصی‌هایی که این روزها با ضرب و شتم مردم و هتاکی به آنها و استفاده از سلاح سرد و گرم جهت ارعاب و تهدید مردم به کار گرفته می‌شوند که در موارد متعدد باعث شهادت انسان‌های بیگناه شده است اشاره کرد و ضمن اظهار تأسف عمیق نسبت به سقوط اخلاقی در كشور گفت: آقایان به جای اینكه در صدد اصلاح اشتباهات خود باشند بر اشتباه خود پافشاری می‌كنند، به جای اینکه در صدد برخورد با فحاشی‌ها و هرزگی‌ها باشند در جهت بهره گیری از افراد هتاک و فحاش بر آمده اند، به جای گسترش رحمت و عطوفت، حتی با خواص هم با تهدید و ارعاب و غضب سخن می‌گویند و به جای تواضع و فروتنی که مایه ایجاد محبت و مودت می‌شود با نخوت و تکبر رفتار می‌نمایند.

وی با اظهار نگرانی از عدم پاسخگویی مسئولین در خصوص وضعیت بازداشت شدگان اخیر نسبت به تبعات اینگونه برخوردها با كسانی كه سالها در كشور مسئولیت‌های كلیدی داشتند هشدار داد و گفت: كسانی که از قانونگرایی دم می‌زنند و دیگران را به رعایت قانون دعوت می‌کنند حداقل باید خودشان تمامی اصول قانون اساسی را رعایت كنند نه اینكه فقط یكسری از اصول قانون اساسی كه به نفعشان است را قبول داشته باشند.

مگر آقای‌ هاشمی رفسنجانی چه گفت که برخی آقایان را تا این حد بر آشفته کرده است؟ مگر آقایان موسوی، خاتمی و کروبی سخنی جز خواست اکثریت مردم می‌گویند؟ به راستی اگر کسی بگوید زندانیان حوادث اخیر آزاد شوند و به دنبال آب ریختن بر روی آتش افروخته شده باشد باید بر او نهیب زد که شما چه کاره اید؟ راستی ما را چه شده است؟ و به کجا می‌رویم؟ آیا آنچه از اسلام آموختیم همین است؟ قرآن می‌فرماید: " وَ لا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غافِلاً عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّما يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فیهِ الْأَبْصارُ " (ابراهیم – ۴۲) گمان مبر كه خدا، از آنچه ظالمان انجام مى‏دهند، غافل است! نه، بلكه كیفر آنها را براى روزى تأخیر انداخته است كه چشمها در آن به خاطر ترس و وحشت از حركت باز مى‏ایستد.

عبدالله نوری در پایان این دیدارها با دعا برای آزادی زندانیان گفت: از خداوند رحمان می‌خواهیم وسیله رهایی همه زندانیان بی گناه و همه در بند شدگانی که در راه آزادی اندیشه و عقیده تلاش کرده و می‌کنند را فراهم فرماید. وی همچنین با درود به ارواح پاک همه شهدای راه آزادی به ویژه شهدای روزهای اخیر افزود: برای تمامی بازماندگان این قربانیان مظلوم از درگاه الهی صبر و اجر مسئلت می‌نماییم و امیدواریم که تمامی مفقودین حوادث اخیر سالم و سرفراز به خانواده‌های خود باز گردند.

در ابتدای این دیدارها همسران و دیگر بستگان بازداشت شدگان از وضعیت عزیزانشان ابراز نگرانی عمیق نمودند و از بی اطلاعی از رفتار مامورین و اتهام عزیزان خود و سلامتی آن‌ها به شدت ناراحت بودند و هم چنین از اینکه از آنها خواسته شده سکوت کنند تا پرونده عزیزانشان سنگین تر نشود گله مند بودند.

خانواده‌ها هر یک با بیان خدمات گوناگون عزیزان در بند خود در انقلاب و در دوره‌های جنگ می‌پرسیدند آیا سزای این خانواده‌ها همین است؟ مگر ما چه کرده ایم؟ مگر عزیزان ما چه کرده‌اند که باید اینگونه مورد آزار قرار گیرند؟

همسر سعید حجاریان با اظهار نگرانی شدید از وضعیت همسرش گفت: هر لحظه امكان دارد برای سعید اتفاق ناگواری بیافتد و ما واقعا نسبت به سلامت ایشان نگران هستیم.

همسر عیسی سحرخیز به برادر شهید همسرش و اینکه پس از پانزده سال چند تکه استخوان تحویل خانواده شد اشاره کرد و به شدت نگران سلامت همسرش به دلیل بیماری خاص وی بود.

همسران مصطفی تاج زاده و بهزاد نبوی با بیان اینكه از لحظه دستگیری همسرانشان تاكنون هیچ اطلاعی از آنها ندارند نسبت به وضعیت همسرانشان و سلامتی آن‌ها و دیگر زندانیان اظهارنگرانی كردند.

برادر عبدالله مومنی گزارشی از دوران جنگ و حضور برادرانش در جبهه‌ها داد و گفت پس از شهادت یکی از برادرانم، عبد الله که ۹ سال از همسر برادر شهیدم کوچکتر بود تصمیم گرفت با همسر وی ازدواج کند آیا سزای این خانواده همین است؟ همسر عبدالله مومنی گفت: ماموران هنگام دستگیری همسرش وی را مورد آزار و اذیت فراوان قرار دادند به حدی كه وی بر اثر شدت ضرب و شتم بی حال شد و به زندان منتقل گردید.

حمید رضا جلایی پور پدر محمدرضا نیز از نحوه رفتار حکومت با خانواده‌ها و از جمله خانواده خودش که سه برادرش در جبهه‌ها به شهادت رسیده و داغ آنها پدر، مادر و برادر دیگرش را نیز از او گرفت در بهت و حیرت بود.

همسران سعید لیلاز، محمد قوچانی، محمد علی ابطحی و احمد زیدآبادی اطلاعات مختصر دریافتی از همسرانشان را مطرح کردند و با اظهار تعجب از برخوردی که با همسران آنها شده از اینکه با وفاداران به نظام تنها به دلیل اینکه منتقد هستند اینگونه رفتار می‌شود، نگرانی عمیقشان را اعلام داشتند.