ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 23.07.2009, 21:59
تسلیم اراده و خواست مردم خویش شوید

به نام خدا
حمایت شورای فعالان ملی – مذهبی‌ از اعتمادسازی و برگزاری همه‌پرسی

برای همه نیروهای مردم‌سالار و به ویژه نواندیشان مذهبی پرسابقه خارج از حاكمیت، باعث مسرت است كه از سوی آقای هاشمی رفسنجانی یكی از شخصیت‌های مهم و مؤثر حاكمیت و از تریبون رسمی نماز جمعه؛ «مردم» مبنای مشروعیت (و نه مقبولیت) قدرت معرفی و حدیثی كه همیشه مورد استفاده نواندیشان دینی بوده روایت می‌شود كه پیامبر اكرم به حضرت علی رهنمود می‌دهند كه اگر مردم وی را نخواستند نباید در مسند قدرت قرار گیرد.

ما هم چنین مواضع و راهكارهایی هم‌چون اعتمادسازی، آزادی زندانیان سیاسی، دلجویی از آسیب‌دیدگان حوادث اخیر، آزادی فعالین مطبوعاتی، دلجویی از علما و مراجع، گشودن راه مناظره و استدلال و... را مثبت و به نفع ملك و ملت و در جهت منافع ملی ارزیابی كرده و از آن حمایت می‌كنیم. هم چنین برآورد آقای هاشمی از وضعیت كنونی به عنوان یك «بحران» سیاسی (به دلیل «تردید» در نتایج انتخابات) جمع‌بستی واقع‌بینانه از وضعیت كنونی كشور است كه می‌بایست مورد توجه جناح حاكم و غالب، اگر به مصالح ملی معتقدند، نیز قرار گیرد.

یك راه عملی برای «اعتمادسازی» می‌تواند تحقیق و تفحص یك جمع بی‌طرف و مورد اعتماد افكار عمومی و جناح‌های مختلف سیاسی برای بررسی عملكرد نهادهایی هم چون شورای نگهبان، صدا و سیما و نیروهای نظامی و شبه نظامی (بویژه لباس‌شخصی‌ها) در فرایند انتخابات اخیر باشد؛ انتخاباتی كه امروزه مصداق اصلی مناقشه نیروهای سیاسی گوناگون (در درون و بیرون از حاكمیت) و بخش عمده‌ای از مردم آگاه و معترض ایران قرار گرفته است. گزارش این هیئت هم می‌تواند برای افكار عمومی روشنگر و دلجویانه باشد و هم مسیر اصلاح اشكالات و تخلفات را هموار سازد.

ما هم‌چنین از راه‌كار مشخصی كه از سوی آقای خاتمی مطرح شده و اكنون راه حل روشنی برای انعكاس مطالبات آقایان موسوی و كروبی و جنبش سبز و مسالمت‌آمیز اعتراضی اقشار مختلف مردم می‌باشد؛ حمایت می‌كنیم. حال كه سازوكارهای معمول و متداول، از سوی بخش مهمی از نخبگان درون و بیرون از حاكمیت، مراجع مذهبی و مردم آگاه مورد تردید جدی قرار گرفته است، راه‌كار برگزاری همه‌پرسی برای تعیین تكلیف مشروعیت دولت و نتایج اعلام شده انتخابات به عنوان یك راه حل قانونی برای مواقع غیرعادی، از سوی نهادی متكثرتر (مثلا مجمع تشخیص و...)، می‌تواند راه‌كاری متین و معقول و فصل‌الخطاب برای همگان باشد. اینك با بهره‌گیری از ادبیات مرسوم در مسئله همه‌پرسی در نهضت ملی باید گفت «وقتی آب هست، تیمم باطل است». در هنگامی كه «مردم» خود می‌توانند به طور مستقیم حرف نهایی را در مورد «بحران» به وجود آمده بزنند، دیگر نیاز به هیچ راه‌كار فرعی و حاشیه‌ای به نمایندگی غیرمستقیم از مردم نیست. آقای موسوی نیز اخیرا تأكید نمود كه حرف نهایی را باید مردم بزنند.

به نظر می‌رسد اگر اندك عزم و اراده‌ای در جناح حاكم برای اصلاح امور باشد، ارزیابی‌ها و راه‌كارهای پیشنهادی این دلسوزان دیرپای جمهوری اسلامی می‌بایست مورد اعتنا و عنایت قرار گیرد. در غیر این صورت جنبش سبز ملت ایران راه خود را به سوی آینده خواهد گشود و ادامه سركوب معترضان و بازداشت فعالان سیاسی – اجتماعی و مطبوعاتی از عزم راسخ آن نخواهد كاست. اما در صورت ادامه بحران كنونی بی‌اعتمادی و شكاف دولت – ملت در ایران روند تصاعدی‌تری طی خواهد كرد و یك دولت ضعیف و بی‌بنیاد در داخل؛ در عرصه جهانی یا مورد فشار برای امتیازگیری‌های فراوان علیه منافع مردم قرار می‌گیرد و یا طعمه حملات گوناگون قدرت‌های جهانی می‌گردد. آیا تسلیم اراده و خواست مردم خویش شدن بهتر از امتیازدهی و یا طعمه بیگانگان قرار گرفتن نیست؟

شورای فعالان ملی – مذهبی
۳۱ تیر ۱۳۸۸