ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 18.07.2009, 13:45
کودتاچیان کنترل بر اعصاب خود را از دست داده‌اند

به نظر می‌رسد اظهارات رفسنجانی در نماز جمعه به بنیادگرایان گران آمده و اعصاب آنها را درهم ریخته است. آنها محمد یزدی، افراطی‌ترین و پرخاشجوترین آخوند عضو گروه خود را برای پاسخگویی به رفسنجانی به میدان فرساده‌اند.

محمد یزدی با انتقاد از اظهارات روز گذشته هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه، تصریح كرد كه در حكومت اسلامی مشروعیت و مقبولیت با یكدیگر متفاوت است و همراهی مردم، برای حكومت مشروعیت ایجاد نمی‌كند.

به گزارش ایسنا، یزدی در جمع خبرنگاران درباره خطبه‌های روز گذشته نماز جمعه‌ی تهران اظهار كرد: آقای هاشمی رفسنجانی در خطبه‌ی اول و دوم خود زیربنای دیگری را مطرح كرده است كه می‌خواهم بگویم حتما ایشان اشتباه كرده و اشتباه می‌كنند. به آنچه مورد اتفاق فقهای اسلامی و شیعه‌ی اثنی عشری است توجه نشده است و آن مساله‌ی حق حاكمیت در نظام جمهوری اسلامی ایران است كه ناشی از مردم و خداوند متعال است.

محمد یزدی پیش از شاهرودی رئیس قوه قضاییه بود و هم او بود که پرونده‌سازی علیه کرباسچی را کلید زد. پرونده‌سازی که به دیگر اصلاح‌طلبان و همه‌ی دولت خاتمی سرایت پیدا کرد. یزدی یکی از عناصر اصلی در مجموعه و گروهی است که کودتای ۲۲ خرداد ۸۸ را سازمان دادند. یزدی اکنون عضو فقهای شورای نگهبان و رییس دبیرخانه‌ی مجلس خبرگان است. سال گذشته برای ریاست مجلس خبرگان خیز برداشته بود اما شکست خورد.

شیخ محمد یزدی با بیان این‌كه مشروعیت با مقبولیت تفاوت دارد، تاكید كرد: مشروعیت حاكمیت در اسلام از طرف خداوند است و مقبولیت حاكمیت با همراهی مردم است.

وی توضیح داد: درست است كه بدون همراهی مردم هیچ حاكم اسلامی نمی‌تواند كاری انجام دهد اما همراهی مردم، مشروعیت حكومت را ایجاد نمی‌كند حتی در مورد پیامبر اسلام (ص) هم این‌گونه بود.

پیامبر همه‌جا مهربان نبود!

او در ادامه به بخش دیگری از سخنان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خطبه‌های روز گذشته نماز جمعه تهران اشاره كرد و گفت: تاریخی كه ایشان ذكر كردند و البته بخشی از آن را اشاره كرده و بخشی را اشاره نكرده‌اند در واقع این است كه پیامبر خدا به غیر از مقام پیامبری، رهبر و امام هستند. به حكم آیات شریفه‌ی معین كه از جمله در هشت آیه‌ی قرآن از كلمه‌ی اطیعوا الله و اطیعوا الرسول نام برده شده است تماما موید این مطلب است كه برای پیامبر اكرم (ص) در كنار وظایف پیامبری، كارهای نظارتی و كارهایی كه توسط حاكم جامعه انجام می‌شود در نظر گرفته شده بود.

یزدی ادامه داد: اما آیات دیگری هست كه ولایت رسول را قرار داده است. در طول جنگ مصادره‌ی اموال و خراب كردن مسجد منافقین تماما دستورات حكومتی بوده است.

وی خاطرنشان كرد: پیامبر همه‌جا رافت و مهربانی و رحمت نمی‌كرده است. در جایی كه لازم بوده جنگ كرده و دستور تخریب مسجد ضرار را داده است و این امر لازم بوده است.

محمد یزدی ادامه داد: اصل مهمی كه زیربنای حكومت اسلامی است، مورد توجه آقای هاشمی قرار نگرفت این‌كه اگر مردم باشند حكومت هست و اگر نباشند نیست، این غلط است. شك نداریم كه علی‌(ع) خلیفه‌ی پیامبر (ص) است اما زمانی كه پیامبر (ص) رحلت نمودند مردم با ایشان همراهی نكردند. آیا این مساله به این معنا بود كه حضرت علی (ع) خلیفه نبود، این گونه نیست. حضرت علی(ع) كنار نرفتند و در حد توان حتی مردم را ارشاد و راهنمایی كردند. یعنی امیرالمومنین در ۲۵ سال خلیفه‌ی مسلمین بودند به عبارت دیگر ایشان مشروعیت را داشتند اما مقبولیت نبود. بعد از مرگ عثمان می‌بینیم كه مردم همراهی كردند و علی (ع) خلیفه شد.

یزدی تاكید كرد: این مساله كه مشروعیت با مقبولیت متفاوت است زیربنای اسلامی است كه از زمان پیامبر اكرم (ص)‌، ‌ائمه معصومین، غیبت كبری و در زمان ما این گونه است كه ولی فقیه با دستور الهی، ولی امر است و حضور مردم امكان عمل و استیفای حق را می‌رساند.


خامنه‌آی از جانب امام زمان است!

وی در ادامه‌ی سخنان خود مثالی از رهبری امام راحل در زمان طاغوت ارائه كرد و گفت: هنوز طاغوت حكومت می‌كرد كه امام دستورات حكومتی صادر می‌كردند كه این دستورات با اتكاء به مشروعیت از طرف خداوند و به خاطر این‌كه ایشان نائب امام زمان (عج) بودند، صادر می‌شد.

یزدی گفت:‌ آقای هاشمی رفسنجانی به این مساله مهم اسلامی بی‌توجهی كردند و هم خطبه‌ی اول و هم در خطبه‌ی دوم به گونه‌ای بحث كردند كه فقط حكومت مردمی است.

یزدی با بیان این‌كه مساله نصب الهی مطرح است و این‌كه ولی فقیه در زمان غیبت ولی امر از جانب امام زمان(عج) است، خاطرنشان كرد: فتوای بیشتر فقها این است كه او باید اعلام حضور كند و مردم باید با او همراهی كنند.

وی در ادامه به بخش دیگری از سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی مبنی بر این‌كه بذر تردید در این انتخابات افشانده شد اشاره كرد و گفت: هاشمی از مردم تجلیل كرد و این واقعیت درستی است كه همه می‌دانند اما ایشان گفتند بذر تردید در این انتخابات افشانده شد و این یكی از ویژگی‌های انتخابات این دوره بود.

بذر تردید را چه كسی افشاند؟

وی در پاسخ به این جمله خطاب به هاشمی رفسنجانی این سوال را مطرح كرد كه چه كسی بود كه اولین بذر تردید را افشاند. قبل از انتخابات چه كسی به مقام معظم رهبری نامه نوشت و گفت كه در خیابان‌ها آتش فتنه ایجاد شده و دود آن به چشم این و آن می‌رود. چه كسی جز خود ایشان (رفسنجانی) بذر تردید را افشاند.

یزدی در ادامه تشكیل كمیته صیانت از آرای مردم را امری غیرقانونی دانست و اضافه كرد: قانون، نظارت بر انتخابات را بر عهده شورای نگهبان نهاده است حال چه كسی كمیته غیرقانونی صیانت آرا را تشكیل داد؟ رییس آن چه كسی بود؟ به چه مناسبت تاسیس شد؟ چرا به نظارت شورای نگهبان تكیه نشد؟

یزدی در دفاع از عملكرد وزارت كشور و شورای نگهبان گفت: این وزارت كشور همان وزارت كشوری است كه ریاست جمهوری هاشمی را اداره كرد. ریاست جمهوری خاتمی را اداره كرد. این شورای نگهبان همان شورای نگهبانی است كه انتخابات ریاست جمهوری ایشان و آقای خاتمی را نظارت كردند. چطور آن زمان این بحث‌ها و حرف‌ها پیش نیامد اما قبل از انتخابات این دوره این مساله و این بحث پیش آمد.

وی خطاب به هاشمی رفسنجانی گفت: مساله خیانت و تقلب در انتخابات را چه كسی مطرح كرد و كجا مطرح شد؟ در زمانی كه هنوز انتخابات اعلام نشده بود! این چه معنا دارد؟ بذر تردید را چه كسی افشاند؟ باید با آنها برخورد شود. چه گروه‌هایی كمك كردند تا این بذر آبیاری شود و این همه فساد و فتنه در خیابان‌ها ایجاد شده و امنیت كشور را زیر سوال بردند.

شما چه كاره هستید؟

وی در ادامه به دیگر سخنان هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه دیروز تهران اشاره كرد و گفت: ایشان در نماز رسما پیشنهاد آزادی بازداشت شدگان را می‌كنند. مگر ایشان رییس مجمع تشخیص مصلحت نیستند. ایشان به خوبی می‌دانند كه این كار مربوط به دستگاه قضایی كشور است. ایشان مساله پایبندی به قانون را مطرح می‌كنند در حالی كه این گفته ایشان با دیگر سخنان و رفتارهای او تناقض دارد.

رییس دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان كرد: اگر شما قانون مدار هستید نباید پیشنهاد آزادی بازداشت شدگان را بدهید اما می‌توانید توصیه كنید كه با دقت به جرایم آنها رسیدگی كنند.

وی در خصوص علت بازداشت كسانی كه در بازداشت هستند؟ گفت: كسانی كه در بازداشت هستند پول‌هایی گرفته‌اند، كارهایی كرده‌اند و در متن تحریك مردم گرفته شده‌اند لذا نباید آزاد شوند. اگر كشور قانون دارد و لازم است قانون حاكم باشد اگر از من پرسیده شود من می‌گویم نباید آزاد شوند.

وی خطاب به رفسنجانی گفت: شما چه كاره هستید كه می‌گویید باید بازداشت شدگان آزاد شوند؟ اگر شما خیرخواه مردم هستید كه مطمئنا همین طور است باید بگویید به مساله آنها دقیقا رسیدگی شود. در این فتنه آدم‌ها كشته شده‌اند چه كسی باید جواب آنها را بدهد.

یزدی ادامه داد: بعد از انتخابات و فتنه‌ها و سخنرانی رهبری سكوت معنادار آقای هاشمی یعنی چه؟ آیا این تنها فقط یك سكوت است؟ این سكوت نوعی حمایت و طرفداری از جبهه مخالف و تایید صحنه‌های خیابانی است.

شیخ محمد یزدی ادامه داد: من می‌پرسم رییس مجلس خبرگان چرا سكوت كردید و نگفتید نباید خیابان بیایید و شیشه‌ها را بشكنید؟ در حالی كه شما در سطح بالایی هستید.

وی از عملكرد شورای نگهبان در بحث انتخابات دفاع كرد و گفت: ایشان (هاشمی) گفت كه شورای نگهبان به وظیفه خود عمل نكرد، من در شورای نگهبان بودم ودر پیشگاه خداوند شهادت می‌دهم كه آنچه انجام گرفت با دقت و صحت بود.

وی ادامه داد: این همان شورایی است كه خبرگان هم از آن عبور كرده‌اند. چطور ایشان می‌گوید شورای نگهبان عمل نكرد و در مقابل پیشنهاد می‌كند برای اعتمادسازی كاری كنید.

وی خاطرنشان كرد: شورای نگهبان بیش از هر دوره در این دوره با كاندیداها همراهی كرد كه بتوانند حرف و شكایتشان را بگویند. این پنج روز مهلت را ما از رهبری درخواست كردیم اما كاندیداها نیامدند و بازشماری صندوق‌ها با پیشنهاد خود شورای نگهبان بود.

رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه اظهار كرد: طی فردا یا پس فردا گزارش تفصیلی شورای نگهبان در ۵۰ تا ۶۰ صفحه برای مردم منتشر خواهد شد كه ریز قضایا در آن مطرح شده است.

وی خطاب به آقای هاشمی گفت: این‌كه می‌گویید فضا را طوری آماده كنید كه هر كس حرفش را بزند یعنی چه؟ یعنی موسوی بگوید باید انتخابات باطل شود؟ چون در مناظره در مورد آقای هاشمی صحبت شده است؟ در واقع نمی‌دانم منظور ایشان چه بوده است؟

وی گفت: آقای هاشمی با آن همه سوابقی كه دارید و موقعیت كنونی آیا مصلحت كشور این طور ایجاب می‌كند؟

یزدی رفسنجانی را تهدید کرد: خطر دامن شما را می‌گیرد

یزدی به جلسه روز پنج شنبه با هاشمی رفسنجانی و توصیه‌های حوزه خبرگان و شورا به ایشان اشاره كرد و گفت: همه توصیه كردند این نماز باید ایجاد وحدت كند اما شما آمدید ایجاد اختلاف كردید و آن حرف‌ها و حدیث‌ها را برگرداندید. این جریانات روشن كرد كه جریان چیز دیگری بود كه از قبل از انتخابات طرح آن ریخته شده بود. جریانی كه با حمایت انگلیس بود و به دنبال ساقط كردن رهبری، واژگون كردن نظام و انقلابی به قول برخی مخملی بود.

وی در ادامه به مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص بیرون آمدن چند نفر دو شغله دولتی اشاره كرد و گفت: حالا مصلحت كشور ایجاب می‌كند شما چند نفر دو شغله را بگویید بروند كنار. خوب رفتند. آقای الهام از جمله این دو شغله‌ها بود كه طبق مصوبه شما خارج شد. آیا مصلحت كشور تامین شد؟

وی در ادامه به حاشیه‌های نماز جمعه دیروز اشاره كرد و گفت: اكثریت قریب به اتفاق كشور اسلام را می‌خواهند اما یك عده‌ای كه جوان هستند و تحت تاثیر برنامه ماهواره‌ای هستند بیایند شعار دهند كه چه؟ با آن وضعیت پارچه سبز به دست بسته و یا لباس سبز پوشیده؟ آیا ما باید اینها را تقویت كنیم یا اكثریت را و نظام را تقویت كنیم؟

وی موكدا به جلسه روز پنج شنبه با هاشمی رفسنجانی اشاره كرد و گفت: ما با ایشان صحبت كردیم و گفتیم كه در نماز دنبال چیزهایی كه برخی مسایل را زنده می‌كند نباشید. رهبری خطر را رفع كردند. شما مجددا در صدد بودید كه خطر را برگردانید اما این خطر دامن شما را می‌گیرد.

از «رهبری» تجلیل نکردید!

وی خاطرنشان كرد: من توقع نداشتم شما از رهبری تجلیل كنید. تجلیل نكردید آن نامه‌ای كه نه سلام و نه علیك در آن بود یك طرف این هم سخنرانی شما از طرف دیگر. كشور در سایه رهبری امنیت دارد. مردم دنبال رهبری هستند مثل روز برای شما روشن است كه اگر رهبری حمایت نكند شما نمی‌توانید كشور را اداره كنید.

وی از عدم تشكر هاشمی از رهبری به شدت انتقاد كرد و گفت: حداقل به اندازه حمایت رهبری از شما، شما از رهبر حمایت می‌كردید متاسفانه این روش‌ها و برخوردها از شما خلاف انتظار بود.

وی در پایان سخنان اولیه خود گفت: ایشان در مقابل این صحبت‌ها، صحبت‌های مثبتی كردند كه از جمله آن بحث پایبندی به قانون بود. ایشان باید خودشان ابتدا به قانون عمل كنند و احترام رهبری را حفظ نمایند.

در ادامه این جلسه یكی از خبرنگاران در مورد شكایت موسوی از خبرگزاری فارس سوال كرد كه آیت الله یزدی در پاسخ گفت: باید جواب این سوال را از خود ایشان بپرسید. آقای موسوی كه خود در جریان طبیعی كارشان و قبل از نتیجه اعلام شده خودشان پیروز اعلام كردند و تا الان هم دنبال ابطال هستند اما ابطال دلیل می‌خواهد. توجه به فاصله مهم است. انتخابات مجلس كه منطقه‌ای است اگر كسی اعتراض كند و بگوید فلان صندوق اشكال دارد و آن صندوق تخلفش ثابت شود و ابطال شود مجددا همان صندوق انتخابات دوباره اجرا می‌شود اما انتخابات ریاست جمهوری انتخابات كشوری است و شهر خاصی نمی‌تواند ملاك باشد.

وی گفت: اگر من آن زمان (۴ سال آینده) در شورای نگهبان بودم هرگز صلاحیت میرحسین موسوی را تایید نمی‌كنم چرا كه وی تا الان تن به هیچ قانون و حرف منطقی نداده است حتی در بازنگری از ده درصد صندوق‌ها یا نمایندگان او حاضر نشده‌اند و یا وقتی آمدند به وی گفتند كه نتیجه تغییری نكرده است.

وی درخصوص سوال دیگری در مورد انتصاب رحیم مشایی به سمت معاونت اول رییس جمهور گفت: رییس جمهور با عده‌ای كار می‌كند. همكاران وی دو دسته هستند یك دسته به اختیار ایشانند و یك دسته باید به تایید مجلس برسند. ایشان آمده‌اند عده‌ای را انتخاب كرده‌اند كه مورد نظرشان بوده است و كسانی از دوستان هم با آمدن آنها مخالف بودند و حتی به ایشان توصیه كردند كه با او همكاری نكند. ایشان تنها امر و نهی را از رهبری می‌داند و امر و نهی را از شخص دیگری قبول ندارد.

یزدی ادامه داد: من به طور مستقیم با ایشان این مساله را در مورد مشایی مطرح كردم كه همكارانی كه حساسیت روی ایشان است نباید به همكاری به این نزدیكی قبول كرد. به ایشان در قالب نصیحت و موعظه این صحبت‌ها و این تذكرات داده شده است و داده خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد قسمتی از سخنان آقای هاشمی كه عنوان كردند نامه‌ای را در خصوص انتخابات در مجلس خبرگان مطرح كرده‌ است؟ گفت: تمام سخنان آقای هاشمی ظاهرا بی‌سند بوده است و تنها ادعاست.

وی در پاسخ به سوالی در مورد ادعای مشاور رییس جمهور در امور روحانیت كه روحانیت برای تجمع و راهنمایی نیاز به اجازه از هیچ مركزی ندارند، گفت: مشاور رییس جمهور نباید در مورد حوزه صحبت كند. حركات حوزه باید با موافقت مراجع باشد. آن چه تحت عنوان حوزه است و برخی از حركات كه رنگ سیاسی دارد باید با موافقت شورای عالی حوزه صورت گیرد اما آنچه انجام گرفته است دنبال كردیم، روشن شد كه آنها هم اجازه داشته‌اند هم اجازه نداشته‌اند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری كه هاشمی رفسنجانی از اعضای مجلس خبرگان امضا گرفته است كه بحث حكمیت رهبری را مطرح كند؟ گفت: تا آنجایی كه من اطلاع دارم و در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری هستم چنین مساله‌ای مطرح نشده است.