ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 18.07.2009, 9:26
تهدید بی‌سابقه‌ی رسانه‌ها و سركوب روزنامه‌نگاران

نوروز: اانجمن دفاع از آزادی مطبوعات در بیانیه ای به بازداشت سه نفر از اعضای شورای مرکزی خود اعتراض کرد. متن کامل این بیانیه به شرح زیر می باشد:

به‌نام خدا

اعتراض انجمن دفاع از آزادی مطبوعات به

تهدید بی‌سابقه‌ی رسانه‌ها و سركوب روزنامه‌نگاران

یك‌ماه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، تلاش دشمنان آزادی و مخالفان دموكراسی برای انسداد مطلق فضای رسانه‌ای در ایران، به‌گونه‌ای بی‌سابقه شدت یافته است. اعمال فشارهای گسترده بر مطبوعات منتقد و غیرخودی، بازداشت و سركوب روزنامه‌نگاران، تشدید بی‌سابقه‌ی قیلترینگ و محدودیت‌های گسترده در فضای اینترنت، قطع سیستم ارسال پیامك (SMS)، برخورد با رسانه‌ها و خبرنگاران خارجی و ایجاد محدودیت‌های شدید برای ایشان، و نیز اقدامات رسانه ملی (صدا و سیمای جمهوری اسلامی) در انتشار اخبار كذب و گزارش‌های غیرواقعی از رویدادهای اخیر، تنها بخشی از تلاش‌های دشمنان آزادی و مخالفان دموكراسی برای تحقق انسداد مطلق در فضای اطلاع‌رسانی ایران پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ است.

در چند هفته‌ی اخیر - و از فردای اعلام نتایج انتخابات - حدود ۵۰ تن از روزنامه‌نگاران و اهالی مطبوعات بدون رعایت ترتیبات قانونی بازداشت شده‌اند كه از این تعداد، نیمی از آنان همچنان در حبس به‌سر می‌برند. در میان بازداشت‌شدگان، سه نفر از اعضای شورای مركزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، آقایان عیسی سحرخیز، احمد زیدآبادی و كیوان صمیمی نیز هفته‌هاست متحمل بازداشت غیرقانونی شده‌اند.

افزون بر بازداشت‌های گسترده، باید به كیفیت دستگیری‌ها نیز اشاره كرد؛ برخی از روزنامه‌نگاران در جریان انجام وظایف حرفه‌ای خود (هنگام تهیه گزارش از تجمعات اعتراضی اخیر)، دستگیر شده و حتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

نامعلوم بودن نوع اتهام بازداشت‌شدگان (اهالی رسانه و نویسندگان)، بی‌خبری خانواده‌ها از وضعیت ایشان، جلوگیری از تماس روزنامه‌نگاران دربند با خانواده‌ها یا وكلای خود، یا تماس‌های بسیار محدود آنان، بخشی دیگر از برخوردهای غیرقانونی با اصحاب رسانه و قلم در هفته‌های اخیر است.

علاوه بر موارد پیش گفته، باید از فشارهای مستقیم و غیرمستقیم برخی نهادهای امنیتی، قضایی و نظامی بر اندك نشریات منتقد و غیرخودی موجود، و به‌ویژه اعمال سانسور شدید و بی‌پروا بر مطبوعات توسط زیرمجموعه‌های دادستانی تهران یاد كرد. این وضع، آزادی مطبوعات را در یكی از بدترین دوران‌های خود قرار داده است.

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ضمن اعتراض شدید به سركوب آزادی بیان و قلم و مطبوعات و اعمال محدودیت‌های گسترده و بی‌سابقه علیه نشریات و رسانه‌های منتقد و مستقل و غیرخودی، خواهان آزادی هرچه سریع‌تر تمامی بازداشت‌شدگان حوادث اخیر و به‌ویژه روزنامه‌نگاران و اصحاب مطبوعات و فعالان حوزه‌ی رسانه است.

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات همچنین با ابراز نگرانی نسبت به نحوه‌ برخورد با سه تن از اعضای شورای مركزی خود (آقایان زیدآبادی، سحرخیز و صمیمی)، در مورد وضع جسمانی و سلامتی ایشان _و به‌خصوص آقای سحرخیز_ به نهادهای مسئول هشدار می‌دهد؛ و نیز به صاحبان قدرت در حكومت توصیه می‌كند حقوق اساسی شهروندان و تصریحات قانون اساسی _به‌ویژه در فصل سوم آن، حقوق ملت_ را پاس دارند و رعایت كنند. تداوم روند موجود، و سركوب آزادی بیان و مطبوعات، آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر منافع ملی ایران وارد خواهد ساخت كه كسی را توان جبران آن نخواهد بود.

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات