ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 16.07.2009, 15:59
اطلاعیه درباره ناپديدشدگان و بازداشت‌شدگان

دوميّن اطلاعيه
درباره قربانيان، ناپديد شده گان و بازداشت شده گان يکماه گذشته

در پی اطلاعيه مورخ ۱۷ تير جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران، دهها نامه الکترونيکی حاوی هويّت زندانی يا گمشده و تاريخ و محّل دستگيری يا ناپديد شدن وی به ما رسيد.

در اين فاصله فاجعه قتل سهراب اعرابی فاش شد و چهره مخوف کودتاگران که نه تنها زنده گان بلکه اجساد کشته شده گان و قربانيان جناياتشان را هم به گروگان می گيرند، بر جهانيان آشکارتر گرديد.

گواهی‌های متعّدد خانواده‌هايی که به اداره تشخيص هويّت برای شناسايی عکس‌های اجساد کشته شدگان احضار شده‌اند، دلالت بر آن دارند که حداّقل در تهران ۵۰ تن در جريان و يا در پی‌تظاهرات مسالمت‌آميز ۲۵ و ۳۰ خرداد ماه گذشته توسط بسيجيان، پاسداران و ديگر عوامل سرکوب با سلاح گرم يا سرد به قتل رسيده‌اند.

از سوی ديگر طّی هفته گذشته علاوه بر محمدعلی دادخواه وکيل دادگستری و عضو هيأت مؤسس کانون مدافعان حقوق بشر، کاوه مظفری فعال حقوق بشر، يحيی کيان تاج بخش محقق و فعال جامعه مدنی، چند روزنامه نگار و عکاس از جمله مجيد سعيدی، مرجان عبداللهيان، کوروش جوان، محمدرضا يزدان پناه، توحيد بيگی، سعيد متين پور و چندين فعال سياسی از جمله عباس ميرزا ابوطالبی، شمس الديی عيسايی، فيض الله عرب سرخی، حسام سلامت و علی تقی پور هم دستگير شدند. چند تنی هم از کسانی که نام آنان در صورت ضميمه شکوائيه هفته گذشته ما خطاب به گروه تحقيق درباره بازداشت های خودسرانه و گروه تحقيق درباره گمشده گان قهری آمده بود، آزاد شدند.

از اينرو امروز صورت جديدی حاوی نام و مشخصات و تاريخ و محل دستگيری يا ناپديد شدن ۱۹۰ نفر به دو نهاد ياد شده سازمان ملل تسليم گرديد.
جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران همچنان از همه خانواده هايی که طّی يک ماه گذشته نتوانسته‌اند خبری از وضعيت عزيزانشان کسب کنند، انتظار دارد که مشخصات کامل ويرا هر چه زودتر به نشانی زير برای ما ارسال دارند.

جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران
LIGUE POUR LA DEFENSE DES DROITS DE L’HOMME EN IRAN (LDDHI)
Affiliée à la Fédération Internationale des Ligues des Droits de l’Homme (FIDH)
۲۵ تير ۱۳۸۸

LDDHI
BP 2
75624 Paris cedex 13 France
email : .(JavaScript must be enabled to view this email address)
عبدالکريم لاهيجی
رئيس جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران
نايب رئيس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر