ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 16.07.2009, 10:45
قتل مشکوک یک فعال حقوق بشر در روسیه

مخالفان دولت روسیه کشته می‌شوند
قتل مشکوک یک فعال حقوق بشر در روسیه

خبرگزاری آسوشيتدپرس

آفتاب: افراد ناشناس روز چهارشنبه یک فعال حقوق بشر سرشناس را در منطقه چچن روسیه ربوده و او را به قتل رساندند.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، صبح روز چهارشنبه یک سازمان فعال حقوق بشر در چچن خبر از ربوده شدن یکی از کارکنانش به دست افراد ناشناس داد. به گفته رئیس این سازمان چهار مرد «ناتالیا استمیرووا» را در مقابل خانه‌اش در شهر گروزنی، مرکز چچن به زور سوار خودرویی کرده و از محل گریخته‌اند.

حدود نه ساعت بعد جنازه خانم استمیرووا در کنار جاده‌ای واقع در یکی از مناطق همجوار چچن پیدا شد که دو گلوله از فاصله نزدیک در سرش شلیک شده بود.

قتل مشکوک استمیرووا ۵۰ ساله یک روز پس از آن رخ داد که گروه‌های حقوق بشر روسیه گزارشی در مورد نقض حقوق بشر در این کشور منتشر ساخته و در آن مقامات رده بالا روسیه از جمله «ولادیمیر پوتین» نخست‌وزیر این کشور را به جنایت علیه بشریت متهم کرده بودند.

خانم استمیرووا از آغاز جنگ دوم چچن در سال ۱۹۹۹ به جمع‌آوری موارد نقض حقوق بشر در این منطقه مشغول بود. در گزارشی که اخیراً توسط او و همکارانش منتشر شد دولت چچن متهم شد در یک سال اخیر برای انتقام‌گیری از مخالفانش، منازل مسکونی خویشاوندان آن‌ها را به آتش کشیده است.

رئیس سازمان حقوق بشر «مموریال» که خانم استمیرووا برای آن کار می‌کرد به خبرنگاران گفت احتمالاً «رمضان غدیروف» رئیس‌جمهور چچن که از حمایت کرملین برخوردار است در این قتل دست داشته است. وی اظهار داشت: «رمضان قبلاً ناتالیا را تهدید کرده و به او توهین نموده بود و با او خصومت شخصی داشت».

«اندری میرونوف» یک فعال حقوق بشر دیگر و زندانی سیاسی سابق معتقد است دست مقامات دولتی در قتل خانم استمیرووا و قتل‌های مشابه دیگر دیده می‌شود. وی می‌گوید: «این حکومت روسیه و نظام سیاسی روسیه است که منشا ترور و تروریسم سیستماتیک است».

این نخستین باری نیست که مخالفان دولت روسیه در این کشور به قتل می‌رسند. پیش از این ده‌ها مورد از قتل روزنامه‌نگاران، وکلا و فعالان حقوق بشر در این کشور گزارش شده است و به نظر نمی‌رسد دولت این کشور علاقه‌ای به پیگیری این گونه پرونده‌ها داشته باشد.