ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 15.07.2009, 10:19
تعداد کشته‌ها بسیار بیش از آمار دولت است

آمار کشته شدگان حوادث اخیر بسیار بیش از آن چیزی است که دولت ایران اعلام کرده است

* گزارش سه بیمارستان حداقل از ۳۴ کشته تنها در یک راهپیمایی در تهران حکایت دارد در حالی که دولت تعداد کشته شدگان در حوادث یک ماه اخیر را ۲۰ نفر اعلام کرده است

* مشاهده "صدها جسد" در سردخانه مواد غذایی توسط اعضای یک خانواده



۲۴ تیرماه ۱۳۸۸ – اطلاعات رسیده به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از برخی از بیمارستان‌های تهران و خانواده قربانیان، حاکی از این است که تعداد کشته شده‌ها در جریان راهپیمایی‌های اعتراضی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد ماه توسط نیروهای امنیتی و نظامی بسیار بیش از تعدادی است که دولت ایران اعلام کرده است.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران اطمینان دارد که در روز ۳۰ خرداد ماه زمانی که دولت اعلام کرد که ۱۱ نفر در راهپیمایی کشته شده اند، فقط در سه بیمارستان تهران که در حوالی راهپیمایی در تهران بودند ۳۴ جسد راهپیمایان تحویل سردخانه شده است. طبق گزارش، ۱۹ جسد در بیمارستان امام خمینی، ۸ جسد در بیمارستان رسول اکرم و ۷ جسد در بیمارستان لقمان حکیم در همان شب ۳۰ خرداد ماه تحویل سردخانه‌های این بیمارستان‌ها شده است. این اطلاعات توسط پرسنل این بیمارستان‌ها که به اطلاعات سردخانه دسترسی داشتند بدست آمده است.

این سه بیمارستان در مسیرراهپیمایی اصلی که نیروهای دولتی به روی تظاهرکنندگان آتش گشودند، قرار دارند. چندین بیمارستان اصلی دیگر در این مسیرها هستند که مطمئنا مجروحین و کشته شده‌های دیگری نیز به این بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.

ارون رودز؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در این مورد گفت: "علیرغم تکذیب‌های رسمی و آشفتگی پیرامون تعداد افراد کشته شده، اطلاعات موثق از کشته شدن صدها نفر در جریان راهپیمایی‌ها حکایت می‌کند." رودز با تاکید بر این که "بر این اساس اینگونه بنظر می‌رسد که تعداد زیادی از کسانی که تصور می‌شود در مکان‌های نامعلومی در بازداشت هستند یا در بازداشت‌های بی ارتباط با دنیای خارج نگهداشته شده اند، احتمالا می‌توانند جزو کشته شدگان باشند" گفت:" اگر این مورد صحت داشته باشد، تاریخ در مورد این حوادث نه تنها بعنوان حادثه‌ای که در آن خشونت بسیار زیاد استفاده شده بلکه بعنوان یک کشتار دسته جمعی یاد خواهد کرد."

خانواده‌هایی که بدنبال اعضای ناپدید شده خانواده خود می‌گردند گزارش کرده‌اند که آنها به مجموعه‌هایی برده شده‌اند که در آنها "صدها" عکس از افراد کشته شده توسط مقامات برای تشخیص هویت جمع شده است، و برخی از آنها گزارش کرده‌اند که مجموعه‌هایی را که در آن‌ها تعداد بسیار زیاد اجساد بوده دیده‌اند. یکی از اعضای یک خانواده به خبرنگار وب سایت نوروز که به جبهه مشارکت تعلق دارد در روز ۲۳ تیرماه گفت که:

"وی را به سردخانه‌ای در جنوب غربی تهران که مخصوص نگهداری میوه و محصولات لبنی بوده است برده‌اند و آلبومی دراختیارش گذاشته‌اند که تصویر صدها کشته در آن بوده است تا جنازه فرزندش را از بین آنها پیدا کند. به گفته وی دیدن تصاویر کشته شده‌ها نزدیک به نیم ساعت به طول انجامیده است. وی افزود در زمان خروج از این سردخانه پیکر صدها شهید را دیده است که در آنجا روی هم گذاشته شده بودند."

به گزارش وب سایت نوروز، برخی از خانواده‌ها را که به دنبال افراد ناپدید شده خانواده خود هستند، به محل نامعلومی دعوت می‌کنند و بعد از توجیه و تهدید آنها به آسیب دیدن دیگر اعضای خانواده و همچنین گرفتن تعهد مبنی بر عدم اطلاع رسانی در مورد مرگ فرزندانشان و امضاء اوراقی با این مضمون که تائید می‌کنند عزیزانشان بر اثر تصادف و یا دیگر حوادث طبیعی جان سپرده اند، جنازه‌های آنها را تحویل خانواده‌های داغدار می‌دهند.

به گزارش منابع مختلف در ایران، صدها خانواده همچنان در جستجوی اعضای ناپدید شده خود سرگردان هستند همانطور که مادر سهراب اعرابی دانش آموز ۱۹ ساله‌ای که ۲۶ روز سرگردان بود در حالی که ظاهرا سهراب در اثر تیراندازی درراهپیمایی روز ۲۵ خرداد ماه کشته شده بود اما مرگ او در روز ۲۰ تیرماه اعلام شد.

مادر سهراب در نوشته‌ای که رسما منتشر شده اشاره کرده است که چگونه او هر روز به زندان اوین و دادگاه‌ها سر می‌زده و تلاش می‌کرده تا اطلاعاتی در باره پسرش که ناپدید شده بود پیدا کند و حتی این جریان به جایی رسیده بود که او باور کرده بود که سهراب در بازداشت بسر می‌برد. ترجمه نوشته مادر سهراب که یک شهادت پر غصه تجربه دردناک خانواده‌های ناپدید شدگان است به انگلیسی که توسط کمپین انجام شده در وب سایت کمپین در دسترس است.

لیستی از ۱۸۵ نفر از بازداشت شدگان روز ۱۸ تیرماه که ۳۶ نفر از آنها دختر هستند بر دیوار زندان اوین نصب شده است. به گفته منابع موثق در تهران، در همان روز تعداد بیشتری بازداشت شده‌اند که به سوله کهریزک که بازداشتگاه موقت در تهران است برده شده انداما اطلاعاتی در باره اسامی و تعداد این بازداشت شدگان داده نشده است.

در باره افراد بی شماری که در هفته‌های اخیر ناپدید شده‌اند و ممکن است بازداشت، مجروح و یا کشته شده باشند همچنان نگرانی‌های جدی وجود دارد. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران به علت فقدان شفافیت و مسئولیت پذیری مقامات قضایی و ارگان‌های مربوطه، یکبار دیگر به کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، ناوی پیلای، پیشنهاد می‌کند که فورا هئیت ویژه‌ای را برای بررسی سرنوشت بازداشت شدگان و افراد ناپدید شده به ایران اعزام کند.

http://persian.iranhumanrights.org